Kassasystem (POS)

Förena fysisk butik och e-handel till Smart Handel

Se film

Jobba smartare i fysisk butik

Hantera ”hämta i butik” på ett smidigt sätt.

När kund beställer online och vill hämta i fysisk butik, click & collect, uppstår det fort utmaningar såsom dubbelbokföring, då ordern registreras i både butik och e-handel.

Smart Handel omnikanallösningar från Starweb innebär att kassasystem, e-handel och betalningar synkas automatiskt med affärssystem och bokföring. Det ger en sömlös omnikanalupplevelse och en betydligt enklare administration.

Vi hjälper er igång, börja med en demovisning.

1. Välj kassasystem (POS)

Smidiga kassasystem för fysiska butiker.

Boxnet Hogia Retail (windows) Specter kassasystem Fortnox Visma Administration 2000 Starweb API (tredjepart kan utveckla en egen lösning)
Boxnet Hogia Retail Specter Fortnox Visma Administration 2000 Starweb API
Kassasystemet är styrande Valbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Specter är styrande pga variant- och orderhantering Valbart om kassa eller Starweb är styrandeValbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Visma är styrande pga variant- och orderhanteringValbart om kassa eller Starweb är styrande
Direktintegration utan tredje part Starweb har byggt direktintegrationenSharespine har byggt integrationen Sharespine har byggt integrationen. Dessutom har Boxnet byggt en egen direktintegration till StarwebSharespine har byggt integrationenNi bygger själva integrationen
Integrerat affärssystem/bokföring
Integrerat kassasystem POS
Webbaserad kassa (för iPad etc) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Överför produkter (lager/pris)
Click & Collect (webbordern visas i kassan) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Produktvarianter (färg & modell) Synkar varianter på artnr, hantering sker i StarwebSynkar varianter på artnr, hantering sker i Starweb
Flera företag kan dela samma kassa
Flera butiker (lagerställe/multilager)
Avancerad statistik
Avancerad returhantering/reklamation
Internationell momshantering
Inköpsplanering Beror på val av affärssytem/kassasystem
Komplexitet MedelAvanceradAvancerad MedelMedelAvancerad

2. Kassa via affärssystemet

Bygg ett komplett omnikanalsystem genom ett affärssystem.

Till Fortnox finns en direktintegration, medan Sharespine har integrationer till affärssystem som stödjer många olika kassasystem.

3. API – Skräddarsydd integration

Skräddarsy en lösning mellan Starweb och era kringsystem.

Få en kostnadsfri demo av Starwebs system.

Vanliga frågor

  • Hur fungerar omnikanal om Starweb är styrande?

    För Boxnet, Fortnox, Specter, Visma Administration, Visma eEkonomi.

    Kund lägger en webborder och lagersaldo justerats automatiskt. Antingen ska paketet hämtas i fysisk butik (click&collect), annars ska det skickas. Skriv ut följesedeln från Starweb och skicka med den i paketet. Då det saknas information om lagerplats behöver du veta vart varorna finns på lagret, och bocka av de på följesedeln efterhand som ordern plockas.

    Större lager kräver ett affärssystem eller ett lagersystem som Ongoing.

    Hämtas i butik

    • Om paketet hämtas i butik och ordern redan är betald online behöver kunden bara identifieras i butik.
    • Ska ordern betalas i butik ska detta redovisas i kassan för att stämma överens med skatteverkets svarta låda.

    Webborder

    Om paketet skickas gör man ofta ordersläpp en-två ggr/dag. Då hinner man även göra orderjusteringar innan transportören har hämtat paketen.

    • TA-systemet hanterar utskrift ut adressetiketter och tar kontakt med transportören. Starweb har en direktintegration till Unifaun. Där även kunden enkelt kan spåra sitt paket.
    • Alternativt lägg ut lagret på 3PL via lagersystemet Ongoing. Då slipper du tänka på plock-och-pack.

    När betalningen sker hanterar några affärssystem ”återrapportering av betalningar” och aktiverar då automatiskt betalningen, även om ordervärdet har ändrats. Saknas stöd för automatisk betalning loggar man in i betalleverantörens system för att aktivera betalningen.

  • Hur fungerar omnikanal om kassasystemet är styrande?

    För Hogia Retail, Specter, Fortnox, Visma Administration, Visma eEkonomi.

    Kund lägger en webborder som automatiskt överförs till affärssystemet, och lagersaldo justeras. Om affärssystemet hanterar lagerplats vet systemet vart dina varor finns. Skriv ut plocklistan och bocka av de efterhand som ordern plockas. Följesedeln ska skickas med i paketet. Båda skrivs ut från affärssystemet.

    Hämtas i butik

    Samma som med Starweb som styrande.

    Webborder

    Samma som med Starweb som styrande. Affärssystemet har dessutom ofta stöd för flera TA-system.

  • Hur många system behövs om Starweb är styrande?

    Genom att lägga ut sitt lager hos 3PL och använda ett lagersystem som Ongoing hanterar de plock-och-pack, returhantering samt kommunikation med transportören.

    Med eget lager + Fortnox + Unifaun + Klarna

    Allt är automatiserat. Om du har Starweb som styrande system justeras automatiskt vikt, pris, orderrader och frakthandlingar i alla system!

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb uppdateras orderrader, pris, vikt etc automatiskt i Fortnox
    • Sätt orderstatus till ”Plockning” och logga in i TA-systemet Unifaun så ser du att ordern automatiskt har överförts
    • Behandla ordern. Frakthandlingarna skrivs ut automatiskt och betalningen med rätt summa dras automatiskt med Klarna

    Med eget lager + annat affärssystem, eller Consignor

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb behöver ordern justeras även i bokföringsprogrammet
    • Logga in i TA-systemet Consignor, klicka hämta order och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om man använder Klarna, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen
  • Hur många system behövs om affärssystemet är styrande?

    Med eget lager

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern överförs automatiskt och behandlas i affärssystemet
    • Om ordervärdet har justerats i affärssystemet kan ordern behöva justeras även i Starweb
    • Ordern överförs automatiskt till TA-systemet. Logga in och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om affärssystemet har stöd för vald betalleverantör, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen

Prata kassasystem med Starweb

Ring Starweb på 040-602 09 00 / 08-509 100 00 eller fyll i formuläret.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.