Kassasystem (POS)

Förena fysisk butik och e-handel till Smart Handel

Se film

Jobba smartare i fysisk butik

Hantera hämta i butik på ett smidigt sätt.

När kund beställer online och vill hämta i fysisk butik, click & collect, uppstår utmaningar som dubbelbokföring, då ordern registreras i både butik och e-handel. Detta löser Smart Handel från Starweb.

Kom igång med Starweb, börja med en demovisning.

1. Kassasystem (POS)

Smart Handel från Starweb innebär att kassasystem, e-handel och betalningar synkas automatiskt med affärssystem och bokföring. Direktintegrationen mellan systemen ger en sömlös kundupplevelse och en betydligt enklare administration.

Kassasystem >

2. Kassa via affärssystemet

Jämför kassasystem och se vad som passar er bäst. Få ett komplett omnikanalsystem via affärssystemet, integrerat med Starwebs plattform. Fortnox och Vismas affärssystem kan anslutas till nästan vilket kassasystem som helst.

Kassa via affärssystemet >

3. Starweb API

Bygg en egen skräddarsydd integration till Starwebs plattform. Kommunicera med externa programvaror och kringsystem genom Starweb API. Man kan hämta eller skapa produkter, kunder och ordrar helt i realtid via webhooks.

Starweb API >

1. Kassasystem (POS)

Smidiga kassasystem för fysiska butiker.

Boxnet Hogia Retail (windows) Specter kassasystem Fortnox Visma Administration 2000 Starweb API (tredjepart kan utveckla en egen lösning)
Boxnet Hogia Retail Specter Fortnox Visma Administration 2000 Starweb API
Kassasystemet är styrande Valbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Specter är styrande pga variant- och orderhantering Valbart om kassa eller Starweb är styrandeValbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Visma är styrande pga variant- och orderhanteringValbart om kassa eller Starweb är styrande
Direktintegration utan tredje part Starweb har byggt direktintegrationenSharespine har byggt integrationen Sharespine har byggt integrationen. Dessutom har Boxnet byggt en egen direktintegration till StarwebSharespine har byggt integrationenNi bygger själva integrationen
Integrerat affärssystem/bokföring
Integrerat kassasystem POS
Webbaserad kassa (för iPad etc) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Överför produkter (lager/pris)
Click & Collect (webbordern visas i kassan) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Produktvarianter (färg & modell) Synkar varianter på artnr, hantering sker i StarwebSynkar varianter på artnr, hantering sker i Starweb
Flera företag kan dela samma kassa
Flera butiker (lagerställe/multilager)
Avancerad statistik
Avancerad returhantering/reklamation
Internationell momshantering
Inköpsplanering Beror på val av affärssytem/kassasystem
Komplexitet MedelAvanceradAvancerad MedelMedelAvancerad

2. Kassa via affärssystemet

Ett komplett omnikanalsystem via affärssystemet.

Fortnox har en direktintegration, medan Sharespine har affärssystem-integrationer för många olika kassasystem.

3. API – Skräddarsydd lösning

Bygg en egen integration mellan Starweb och kringsystemen.

Få en kostnadsfri demo av Starwebs system.

Vanliga frågor

  • Hur fungerar omnikanal om Starweb är styrande?

    För Boxnet, Fortnox, Specter, Visma Administration, Visma eEkonomi.

    Kund lägger en webborder och lagersaldo justerats automatiskt. Antingen ska paketet hämtas i fysisk butik (click & collect), annars ska det skickas. Skriv ut följesedeln från Starweb och skicka med den i paketet. Då det saknas information om lagerplats behöver ni veta vart varorna finns på lagret, och bocka av de på följesedeln efterhand som ordern plockas.

    Större lager kräver ett affärssystem (ERP) eller ett lagersystem som Ongoing.

    Hämta i butik

    • Om paketet hämtas i butik och ordern redan är betald online behöver kunden bara identifieras i butik.
    • Ska ordern betalas i butik ska detta redovisas i kassan för att stämma överens med skatteverkets svarta låda.

    Webborder

    Om paketet skickas gör man ofta ordersläpp en-två ggr/dag. Då hinner man även göra orderjusteringar innan transportören har hämtat paketen.

    • TA-systemet hanterar utskrift ut adressetiketter och tar kontakt med transportören. Starweb har en direktintegration till Unifaun. Där även kunden enkelt kan spåra sitt paket.
    • Alternativt lägg ut lagret på TPL via lagersystemet Ongoing. Då slipper ni tänka på plock-och-pack.

    När betalningen sker hanterar några ERP återrapportering av betalningar som automatiskt justerar betalningen, även om ordervärdet har ändrats. Saknas stöd för automatisk betalning loggar man in i betalleverantörens system för att justera betalningen.

  • Hur fungerar omnikanal om kassasystemet är styrande?

    För Hogia Retail, Specter, Fortnox, Visma Administration, Visma eEkonomi.

    Kund lägger en webborder som automatiskt överförs till affärssystemet (ERP), och lagersaldo justeras. Om ERP hanterar lagerplats vet systemet vart era varor finns. Skriv ut plocklistan och bocka av de efterhand som ordern plockas. Följesedeln ska skickas med i paketet. Båda skrivs ut från ERP.

    Hämta i butik

    Samma som med Starweb som styrande.

    Webborder

    Samma som med Starweb som styrande. ERP har dessutom ofta stöd för flera TA-system.

  • Hur många system behövs om Starweb är styrande?

    Minska administrationen genom att lägga ut lagret hos TPL och använda Ongoing lagersystem. TPL hanterar då plock-och-pack, all returhantering samt kommunikation med transportören.

    Eget lager och Fortnox + Unifaun + Klarna

    Allt är automatiserat. Om ni har Starweb som styrande system justeras automatiskt vikt, pris, orderrader och frakthandlingar i alla system!

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb uppdateras orderrader, pris, vikt etc automatiskt i Fortnox
    • Sätt orderstatus till ”Plockning” och logga in i TA-systemet Unifaun så ser ni att ordern automatiskt har överförts
    • Behandla ordern. Frakthandlingarna skrivs ut automatiskt och betalningen med rätt summa dras automatiskt med Klarna

    Eget lager och övriga ERP, eller Consignor

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb behöver ordern justeras även i ERP
    • Logga in i TA-systemet Consignor, klicka hämta order och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om man använder Klarna, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen
  • Hur många system behövs om affärssystemet är styrande?

    Eget lager

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern överförs automatiskt och behandlas i affärssystemet (ERP)
    • Om ordervärdet har justerats i ERP kan ordern behöva justeras även i Starweb
    • Ordern överförs automatiskt till TA-systemet. Logga in och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om ERP har stöd för vald betalleverantör, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen

Boka en demo idag

Att komma igång med Starweb är snabbt och enkelt. Ta kontakt så visar vi dig hur det fungerar.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.