Eget lager

Hantera själva frakt och eget lager

Automatisera det egna lagret

Effektiv orderhantering ökar marginalerna och ger nöjdare kunder.

E-handlare med eget lager kan få smidiga automatiska orderflöden med ett fraktsystem och Starwebs plattform.

1. Fraktsystem (TA) >

Starweb rekommenderar ett fraktsystem för utskrift av fraktetiketter och transportbokning. Undvik att manuellt klipp-och-klistra adressuppgifter och låt kunder spåra sina paket.

2. Shiplink >

Shiplink passar mindre företag där priset till slutkund är viktigast och val av fraktleverantör spelar mindre roll.

3. Fraktavtal >

Komplettera med bättre fraktpriser genom fraktavtal.

1. Fraktsystem (TA)

Få utskrift av transportetiketter, upphämtning av transportör och paketavisering till kund.

Passar alla företag som vill automatisera sina orderflöden, oavsett företagsstorlek.

Undvik att manuellt klippa-och-klistra-in kundens adressuppgifter.

Passar företag med eget mindre lager som skickar mellan 1-40 paket per dag.

Shiplink

Få automatiskt det lägsta priset hos den bäst lämpade speditören. För företag med eget mindre lager där inga fraktavtal eller kundregistrering krävs.

Skicka paket och pallar med väg- eller flygtransporter. Undvik att manuellt klippa-och-klistra in kundernas adresser.

Bokningsunderlag och fraktdokument skrivs ut ifrån er mejl eller Shiplink-konto. Spåra frakten online från upphämtning till leverans.

3. Fraktavtal

Sänk fraktkostnaderna genom rätt fraktavtal.

Fraktavtal används vid TA-system, då TPL och Shiplink redan har förmånliga fraktavtal.
Oavsett antal ordrar går det alltid att sänka fraktpriserna från standardprislistan.

Grossist

Förmånliga fraktavtal på olika försändelsesätt med en rad olika fraktbolag.

Endast 995 kr/år. Starweb kunder har ingen uppstartsavgift.

Pluskontot

Smarta fraktlösningar, bl.a komplett fraktavtal samt rabatt på emballage, inredning, färgpatroner, batterier m.m.

Endast 990 kr/år.

Fraktnätverket

Färdigförhandlade fraktavtal kan halvera dina fraktkostnader. Inga volym eller omsättningskrav.

Starweb kunder har 1000 kr i rabatt – nu 1900 kr i engångsavgift.

Få en kostnadsfri demo av Starwebs system.

Vanliga frågor

  • Hur ser ett orderflöde ut?

    • Kund lägger en beställning i Starweb e-handel och får en orderbekräftelse
    • Om ni har ett lagersystem (WMS) så skickas ordern dit, annars till ert affärssystem (ERP)
    • Lagret plockar och paketerar ordern utifrån plocklistan och lagerplats i ERP eller WMS
    • Följesedel skrivs ut och ERP eller WMS skickar vidare adressinformation till TA-systemet som skriver ut en etikett
    • Etiketten klistras på paketet och informerar transportfirman att hämta paketet
    • Kund aviseras paketspårningsinformation via SMS eller mejl
  • Hur automatiserar man frakt och lager?

    Vid val av affärssystem, undersök ifall de har stöd för återrapportering av betalningar samt lagerplats.

    Oavsett företagsstorlek rekommenderar Starweb att man har ett automatiserat ekosystem. Det kan uppnås genom att använda Fortnox + Unifaun + Klarna. Med Starweb som styrande system går det att göra obegränsat med orderförändringar även efter ordern är lagd. Om en mottagen order ändras i Starweb med en ny orderrad, så ökar den reserverade summan hos Klarna, ordern uppdateras i Fortnox, och frakthandlingarna uppdateras med ny vikt i Unifaun. Helt automatiskt!

    Givetvis behöver man varken använda Fortnox eller Klarna, men de fyra systemen är helt i synk med varandra med rätt inställningar.

    • Med ett litet lager kan ni själva skicka paket genom ex. Shiplink. Då behövs inte ens Unifaun/Pacsoft
    • Med ett större lager använd förslagsvis tredjepartslogistik (TPL) för hantering av lager och plock-och-pack med Ongoing Warehouse. Det är smidigt och ni kan då fokusera på att öka försäljningen
  • Vad är drop shipping?

    Drop shipping innebär att vissa, eller alla produkter levereras direkt till kund från leverantörens lager. Oftast har man då inte något eget lager, alternativt endast ett mindre lager för de mest sålda produkterna.

    Skaffa ett affärssystem och en EDI-koppling så att ni säljer varor som garanterat finns i lager hos leverantören. Affärssystemet Specter har stöd för drop shipping, det går annars att lägga ut arbetet på TPL, ex. DreamLogistics har stöd för drop shipping.

    • Ni slipper ha ett eget lager, att paketera ordrar och sparar därmed både tid och pengar
    • Om er leverantör är i Sverige eller Europa slipper er kund långa leveranstider
  • Frakt från flera olika leverantörer

    Vid försäljning av produkter från flera olika leverantörer, oavsett det är via drop shipping eller ej kan det snabbt bli komplext. Då krävs antingen ett eget större lager för att snabbt kunna leverera beställningar i samma sändning till kund, annars en TPL som utför plock-och-pack och leverans med vald transportfirma.

    • Om ni har flera leverantörer se till att samleverera (samla leveransen), annars kommer kunden få flera olika paket som ska hämtas ut vid olika tillfällen. Det gör ni bäst med en TPL eller hos transportfirman (Schenker/DHL mfl)
    • Diskutera era förväntningar med er TPL, vad och hur TPL ska levererar, samt vad som behöver finnas i lager. Det är oftast mer kostsamt med TPL än att skicka direkt från leverantör(erna), men det är smidigt och allt beror på hur stor lageromsättning ni har
  • Vilken transportfirma bör man välja?

    Det finns en mängd olika transportfirmor bl.a Posten, DHL, Schenker mfl. Det går att spara en hel del pengar genom att undersöka vad som fungerar bäst för era produkter. Hur mycket väger de? Får de plats i brevinkastet? Kan de transporteras med cykelbud?

    Välj därefter den transportfirman med bäst villkor. Om ni ska använda en TPL så hör med de först, alternativt prata med Unifaun som har lång erfarenhet av transporter.

  • Vad är för/nackdelar med ett eget lager eller externt lager?

    Externt lager

    Fokusera på er kärnverksamhet och slipp all administrativ hantering som frakt och lager innebär. Ongoing Warehouse har stöd för hundratals tredjepartslogistik-företag (TPL) i Norden så ni kan välja och vraka.

    • Oftast har er TPL många bra förslag och färdiga fraktavtal
    • Kringgå att ha ett eget lager, plocka, emballera och skicka ordrar och spara därmed både tid och pengar. Räkna på kostnaden i timlön och administration och jämför det med att använda drop shipping eller TPL
    • Även om era leverantörer befinner sig utomlands så kan TPL bygga upp ett lager för snabb leverans inom Sverige (eller det land som TPL befinner sig), och skickar då direkt till kund
    • Slutkunden får en enda samlad leverans eller paket oavsett antal leverantörer (samleveranser)
    • De flesta TPL kan hantera returer

    Eget lager

    • Med rätt rutiner får ni stenkoll på både lager och frakt
    • Jobba med ordersläpp. Gör orderförändringar på morgonen och skicka paketen till lunch, sen igen på kvällen
    • Få rabatter genom att använda färdiga fraktavtal. Även emballage går att få rabatt på
    • Automatisera med ett transportsystem (TA). Många affärssystem har stöd för detta och även Starweb har en smidig direktintegration till Unifaun och Pacsoft
    • Ett TA-system gör att man enkelt kan boka transporter och få utskrift av etiketter, medan kunden får paketspårning och avisering

Hur vill ni skicka era produkter?

Ring Starweb eller fyll i formuläret.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.