Back to Earth

Vi blev nyfikna på Back to Earth

Back to Earth – En naturligare känsla från Dalarna

Med egen tillverkning av naturlig och hudvänlig mineral make-up i Siljansnäs, finns hela 70 artiklar att botanisera bland i webbutiken. När tidningen Hälsa testade mineralsmink fick Back to Earth högsta betyget, trots hård konkurrens av mer etablerade och kända varumärken. Vi blev nyfikna på Back to Earth och ville veta lite mer om dem samt deras affärsidé.

Skulle ni kunna berätta om er affärsidé?

Back to Earth tillverkar mineralsmink med så få ingredienser som möjligt. Det innebär att vi kan erbjuda produkter som är skonsamma mot huden, enkla att använda och som förstärker användarens naturliga skönhet. Sminket finns även i refillpåsar, vilket både är bättre för miljön och billigare för kunden. Produkttestet i tidningen Hälsa är ett kvitto på att våra produkter håller högsta kvalitet. Det är många som hör av sig spontant och lovordar just kvaliteten. Därför är det inspirerande att erbjuda produkter som gör gott för andra människor.

När föddes idén med Back to Earth?

Vi, Karin och Mats som äger och driver bolaget, kom i kontakt med produkterna för ca 10 år sedan och såg en stor potential för produkterna. Med bakgrund inom service, försäljning och marknadsföring, köpte vi varumärket 2009 och har sedan dess utvecklat sortimentet med både fler produkter och nyanser, allt efter egna framtagna recept. Kunderna är medvetna kvinnor i åldern 25–55 och ”kräsna” på ett positivt sätt. Våra produkter har tagits emot enormt positivt på marknaden.

Hur ser framtiden ut?

Vi har drivit webbutik sedan 2011. Då undersökte vi olika leverantörer och jämförde deras erbjudanden och upplevde att Starweb passade vårt behov bäst. Starweb känns lite som oss – ett mindre men växande företag som förstår att kunderna är det viktigaste ett företag har.

Nu är vår målsättning att minst dubbla omsättningen. Genom ökad insats i marknadsföring, fortsatt paketering och att nischa oss mer mot vad befintliga kunder köper och vill ha idag, så är förutsättningarna goda. På lite längre sikt kommer vi att sikta in oss på nya marknader.

Se fler kundcase