De 9 största utmaningarna för e-handlare

Alla företagsägare står inför utmaningar som de måste övervinna för att blomstra i sin bransch. Oavsett om du äger en traditionell butik och vill ge dig på nätförsäljning eller om du är redo att starta din e-handel, är det viktigt att känna till alla utmaningar som du eventuellt måste möta.

Först när du förstår de vanligaste hindren för e-handlare, kan du utveckla en hållbar plan för att navigera dessa utmaningar.

 

1. Hitta rätt produkt

Ett problem som e-handelsföretag står inför är att säkerställa att de erbjuder rätt produkt för tiden, demografin och industrin. E-handeln är översvämmad av påhittiga och unika produkter, och ditt företag kan mycket kan hamna i skymundan om det inte kan erbjuda rätt produkt vid rätt tillfälle. Amazon, som nu lanserar i Sverige, hade ensam nästan 119 miljoner produkter listade till salu 2019; oavsett marknad menar vi att konsumenter har nog med valmöjligheter och kan därför vara selektiva.

Oavsett vilken e-handelsindustri du är i – för att konkurrera med andra måste du:

  • Identifiera kundens soft-spot som din produkt vänder sig till.
  • Kommunicera dina USP:ar till kunderna så att de kan förstå värdet du erbjuder.
  • Ta en vanlig produkt och gör små ändringar för att göra den unik.

Att granska dina konkurrenters produkter och identifiera hur du kan förbättra kvalitén och funktionaliteten på produkten hjälper dig också att försäkra dig om att du säljer rätt produkter.

 

2. Hitta rätt marknad och gör en konkurrentanalys

E-handlare kan ha större konkurrens än traditionella butiker. I de flesta fallen kan konsumenter jämföra ett företags produkter med andra erbjudanden som finns online över hela världen, till skillnad från de fåtal butiker eller produkter som finns tillgängliga i en enda stad eller region. Därför är det avgörande för onlinebutiker att hitta rätt marknad, och aktivt skapa förståelse för konkurrenterna i den marknaden.

En kraftfull konkurrentanalys gör att e-handlare bättre kan förstå sin marknad och hur andra försäljare förhåller sig till den. För att skapa en framgångsrik marknadsstrategi för e-handel måste du bedriva en kraftfull konkurrentanalys genom att:

  • Studera konkurrenters produkter och tjänster.
  • Granska konkurrenters prisnivåer.
  • Lära dig om konkurrenters marknadsstrategier, inklusive var och hur de annonserar.
  • Ta reda på kampanjer, rabatter och andra fördelar som dina konkurrenter erbjuder.

När du blir expert på dina konkurrenters företag och produkter är det lättare att identifiera din marknad och hur du kan sticka ut.

 

3. Välja rätt teknologi

Vare sig din e-handelsmodell är baserad på partihandel eller direkt försäljning av produkter till konsumenten, så är rätt e-handelsplattform avgörande för din framgång. Integrerad mjukvara för e-handel upprätthåller ett organiserat lager och säkerställer att dina kunder har en positiv upplevelse med ditt varumärke. När du väljer nödvändig teknologi för ditt onlineföretag, tänk på:

  • Hur mjukvaran hjälper med beställningsprocessen.
  • Om det är lätt att utföra beställningar snabbt genom mjukvarans ordersystem.
  • Kundens shopping-upplevelse.
  • Om all personal enkelt kan få åtkomst till och sköta mjukvaran.
  • Träffsäkerheten av inventering, siffror och statistik.
  • Din förmåga att anpassa mjukvaran för att tillfredsställa ditt företags behov.
  • Möjligheten att automatisera hela e-handelsprocessen 

Avancerad teknologi kan hjälpa dig undvika beställningsfel online så att du kan sänka graden av återsändningar och hålla kunderna glada. En lättnavigerad kundportal är avgörande för att hålla koll på beställningar och registrera kunddetaljer. Denna data kan användas senare vid överväganden för lagerstorleken och för att hålla kontakten med kunder.

 

4. Data och cybersäkerhet

För att tjäna kunder effektivt måste din e-handelsplattform lagra data, såsom kundernas namn, kontaktinformation, beställningshistorik och betalningsmetoder. Konsumenter litar på att du samlar, lagrar och utnyttjar informationen med omsorg. Cybersäkerhetsåtgärder för din e-handel är nyckeln till att upprätthålla detta förtroende. För att försäkra dig om att du har infört rätt procedurer är det viktigt att:

  • Träna din personal i hur man håller data säker och trygg.
  • Försäkra dig om att du och din personal känner till alla integritetslagar för kunddata.
  • Implementera en säker plan för datalagring med kraftfull säkerhetsmjukvara. *
  • Underhåll och uppdatera din mjukvara regelbundet. *
  • Byt ofta lösenord till system.
  • Skapa en katastrofplan för att ta itu med cyberattacker eller dataintrång.

* Ingår automatiskt när du har en e-handel hos Starweb

Datalagring och cybersäkerhet är ett unikt problem för e-handelsföretag då de flesta traditionella butikerna inte behöver oroa sig över denna utmaning. Håll ögonen öppna för misstänksamt beteende och träna personal i hur man identifierar potentiella hot, om du vill förvara din data säkert.

 

5. Marknadsföring, synlighet och konvertering

Traditionella butiker fokuserar oftast sina ansträngningar för marknadsföring på slående skyltning eller på den lokala synligheten online. Som ett e-handelsföretag har du andra utmaningar.

Din marknadsföringsplan bör kretsa kring synlighet på internet och att konvertera besökare till kunder. För att skapa en effektiv marknadsföringsstrategi, bör du:

  • Identifiera dina målkunder och berätta om företagets värderingar och vilka problem er produkt löser.
  • Håll reda på kunder och dela in kunderna i olika kategorier.
  • Håll kontakten med e-mailprenumeranter regelbundet.
  • Utveckla en förenlig röst för ditt varumärke helt igenom dina sociala medier, hemsidan och andra marknader.

Som ett onlineföretag har du många olika kanaler som kan hjälpa dig att öka exponeringen av ditt varurmärke. Dra nytta av dessa möjligheter för att få trafik och konvertera besökare till försäljning.

 

6. Kundupplevelse och lojalitet

Traditionella butiker kan utveckla en minnesvärd kundupplevelse med intressant dekoration och vänlig personal. En bra kundupplevelse skapar lojalitet och förvandlar surfare till kunder.

Som en e-handelsbutik är din kundupplevelse precis lika viktig. För att skapa en kundupplevelse som ger dig en lojal beundrarskara, se till att din:

  • Webbplatsen har en estetiskt tilltalande design och är lätt att navigera.
  • Produktbeskrivningen är intressant och hjälpsam.
  • Webbplatsen inkluderar svar på vanliga frågor, såsom fraktkostnader.
  • Utcheckningsprocessen är simpel och enkel att navigera.
  • Webbplatsen är optimerad för shopping via mobil.

Få feedback på kundupplevelsen ofta och gör de förändringar och uppdateringar som krävs. Överväg att erbjuda rabatter eller andra förmåner till lojala kunder.

 

7. Prissättning och frakt

Även om e-handelsföretag inte betalar hyra för butiksyta så har de lagerkostnader och fraktkostnader att tänka på. Din prissättning på dina produkter är en avgörande komponent för framgång. Du vill vara konkurrenskraftig men samtidigt ha en lönsam verksamhet. När du bestämmer produktpriser och fraktkostnader, tänk på:

  • Produktionskostnader.
  • Lagerkostnader du ådrar dig.
  • Kostnad för att leverera artiklar och fraktparametrar du har råd att erbjuda.
  • Genomsnittliga antalet returer

Det är en hårfin linje mellan att erbjuda konkurrenskraftiga priser och garantera att ditt företag går i vinst. Du behöver möjligen justera priser kontinuerligt för att möta kundens förväntningar samtidigt som du har en lönsam försäljning.

 

8. Retur- och återbetalningspolicys

Onlineshoppare är generellt mer uppmärksamma på e-handlare med komplicerade retur- och ersättningspolicys. När e-handelsföretag inte erbjuder smidig retur eller återbetalning kan konsumenten mycket väl bli tveksam inför att beställa.

En simpel policy för retur och återbetalning är avgörande för ökad försäljning. När du utvecklar din policy, är det viktigt att:

  • Skapa en lättförståelig policy för retur eller återbetalning utan många undantag.
  • Bestäm dig för hur du ska hantera fraktkostnader.
  • Ha överseende med returnering av produkter som är skadade, felaktiga eller inte fungerar.
  • Säkerställ att din returpolicy inte påverkar dina intäkter för mycket.

 

9. Ökad försäljning och långsiktig tillväxt

Implementering av dessa strategier kan öka försäljningen och låta dig skapa en stor kundbas. Det viktiga för ditt företags livslängd är emellertid att faktiskt underhålla tillväxten på lång sikt. För att garantera att du förblir lukrativ borde du:

  • Analysera lagerkostnader och skära ner när du kan.
  • Försöka minska fraktkostnader när det är möjligt.
  • Undersöka returer av beställningar och försök minimera finansiella konsekvenser.
  • Läsa igenom kundrecensioner och göra förbättringar vid behov.

I e-handelssektorn står du inför en unik uppsättning utmaningar som hotar ditt företags framgång. Genom att konfrontera dessa hinder med strategier som skiljer dig från dina konkurrenter, kommer du att se en ökning i försäljning och exponering.

 

Sälj online med en komplett e-handelsplattform från Starweb

Ingen annan följer upp och stöttar e-handlare såsom Starweb gör, hela vägen från plattform och ekosystem till att ge slutkunder en underbar köpupplevelse i e-handeln. Starweb jobbar utifrån “varför” och ser till helheten med tillväxt, ett komplett ekosystem med automation och med en support i världsklass.

STARTA PROVBUTIK