Vad är voice marknadsföring?
Voice marketing, eller röst marknadsföring som det heter på svenska, skiljer sig egentligen inte från andra marknadsföringsformer. Fokus ligger på att lösa dina kunders problem och samtidigt besvara deras mest angelägna frågor – utan att tappa bort varumärkets uppdrag att locka till sig nya kunder.
Funkar det för E-handlare?
Ja det gör det.
Enkelt förklarat kan man säga att voice marketing är möjligheten att använda sig av sin röst för att nå ut till företagets målgrupper. Det kan man t.ex. göra genom att använda sig av olika röst-aktiverade enheter eller röstassistenter. Några äldre exempel på detta är bland annat Siri och Amazon Alexa, men också Google Assistant. Målet med marknadsföringsmetoden är att dra nytta av människors ständiga användande av röst-styrda enheter.
Voice marknadsföring tre viktiga delar
Man kan säga att voice marketing består av tre olika delar.
- Sonic Branding – Detta är en relativt ny aspekt av voice marketing som ännu inte är helt utforskad. Här använder man sig av ljud och musik för att förstärka och förbättra varumärkeskännedomen hos potentiella kunder. Målet är att skapa ett ljud som människor kommer associera med ditt varumärke, precis som Windows lyckades med när de skapade sitt klassiska startljud.
- Inspelat ljudinnehåll – Inspelat innehåll kan t.ex. handla om sändningar eller podcast. Även AI-lösningar är vanligt förekommande. Eftersom podcast har blivit en riktig succé är det också ett praktexempel på hur man kan använda sig av voice marketing och vilken potential marknadsföringsmetoden har.
- ”Röstsoptimering” – Det ska bli lättare för människor att kunna söka sig runt efter den information som de är på jakt efter och med röstsökningsoptimering, eller voice search som det också kallas för, kan användaren eller kunden söka efter information med hjälp av sin röst, istället för att använda sig av olika sökrutor och tangentbord.
Fråga: Har du testat att söka med Google home eller Alexa?