Vad är native marketing?
Native marketing är något som länge varit mycket populärt och ett sätt för företag att öka trovärdigheten kring sina annonser. Hela syftet med marknadsföringsmetoden är att få annonserna att smälta in så mycket i omgivningen som möjligt.
Med det menar man att annonsen ska vara utformad på ett sådant sätt att de ser ut att tillhöra webbplatsen som de visas på, t.ex. genom att ha samma utformning och ton.
Att få annonsen att smälta in helt och hållet är dock inte möjligt och därför måste native marketing skilja sig från redaktionellt innehåll. Det kan man göra genom att ge annonsen en inramning eller en text som visar att det är en annons.
Missa inte guiden om B2B e handel
När passar native marketing?
Ur ett innehållsstrategiskt perspektiv finns det flera invändningar mot att använda native marketing. Många menar att det inte är en god idé att placera sina annonser på andra plattformar än sin egen, eftersom det gör att publiken hamnar ”fel”, men sanningen är att det finns många fördelar med detta. Det finns t.ex. ingen garanti att kunden/läsaren skulle hitta till din digitala plattform om det inte vore för mediaplattformen överhuvudtaget – vilket gör metoden utmärkt för den som vill ny en ny målgrupp eller publik. Här gäller det dock att din annonsering är relevant och har ett bra och intressant innehåll för att läsaren ska vilja besöka din egen webbsida.
Tre steg för bättre native-marknadsföring enligt Jorge Castro
För att lyckas med native marketing finns det tre faktorer som har stor betydelse. Här listar vi vad som gäller.
- Annonsen/texten måste ha ett värde för läsaren. Native handlar inte om att vräka ur sig info om sitt företag, utan det ska finnas ett riktigt värde till målgruppen i fråga.
- Sänk inte ambitionen bara för att annonsen publiceras på en mediaplattform. Mediesajten kommer ställa krav på att din annons håller samma standard som det redaktionella materialet.
- Ha respekt för plattformen som du annonserar på. Hela syftet och målet med native marketing är att din annons ska smälta in (även om det tydligt ska framgå att det är en annons).