Guide: Förbered din e-handel för Black Friday och Black Week
En av e-handelns största veckor är runt hörnet och det börjar bli dags att väpna sig för Black Friday och Black Week. I det här inlägget kommer vi gå igenom vad Black Friday är och lista olika tips för att lyckas med din e-handel.
Historien bakom Black Friday och Black Week
Black Friday är ursprungligen ett amerikanskt påfund som spred sig till Sverige under 2010-talet, 2013 närmare bestämt. Sedan dess har det växt explosionsartat och räknas nu som ett av startskotten för julhandeln. I början var just fredagen den viktigaste dagen, men under de senaste åren har perioden förlängts och resulterat i Black Week. För e-handlare innebär det att vara beredda på att anpassa sig efter konsumenternas ändrade beteenden och förväntningar.
Förbered din e-handel för Black Friday
För e-handlare är Black Friday en av de viktigaste tiderna på året och nedan listar vi tips på olika saker som kan vara värt att tänka på.
1. Planera i tid
Först och främst – se över vilka produkter och erbjudanden du ska fokusera på. Se därefter till att kommunicera ut till kunderna i tid, då de planerar sina inköp allt tidigare. Här kan det till exempel vara en god idé att fokusera på nyhetsbrev och kommunikation via sociala medier. E-barometern 2021 från PostNord visade bland annat att just mailformatet är något som kunder uppskattar när det gäller erbjudanden.
- Vad för rabatter ska du ha?
- När ska rabatterna/erbjudandena gälla?
- När ska kunderna informeras?
- Ska det finnas en marknadsstrategi anpassad för veckans olika dagar eller ska det vara samma hela veckan?
2. Ta lärdom från förra året
Se över data och statistik från förra året för att se vad som gick bra och mindre bra. Gick försäljningen extra bra en specifik dag? Var det någon vara som stack ut från mängden? Ta lärdom från det inför årets försäljning.
- Hur gick det generellt förra året?
- Hur fungerade marknadsföringen? Var det någon kanal som funkade bättre än de andra?
- Hur såg försäljningen ut för de olika dagarna?
- Var det mest befintliga kunder eller nya kunder?
3. Håll koll på konkurrenterna – och stick ut
Under Black Friday och Black Week nås konsumenterna av otroligt mycket innehåll från olika håll. Det innebär att det är viktigt att hålla koll på vad konkurrenterna gör och se hur du kan sticka ut från dem. Här gäller det att vara tydlig kring vad för värde just ditt erbjudande ger.
- Hur sticker dina erbjudanden ut från konkurrenternas?
- Hur kommunicerar de kring sina erbjudanden? Går det att göra på ett mer kreativt sätt?
4. Skapa relevant innehåll
Anpassa format efter kanal och målgrupp. Var finns dina kunder? Genom att planera innehåll och format efter var målgruppen befinner sig säkerställer du att du syns på rätt ställe.
- Tips! Se till att du har en intressant och säljande ämnesrad vid mailutskick.
- Lägg inte allt krut på ett ställe, utan se till att finnas och uppdatera på flera sociala medier.
Siffror kring e-handel och Black Friday
Black Friday är ursprungligen ett amerikanskt påfund som spred sig till Sverige under 2010-talet, 2013 närmare bestämt. Sedan dess har det växt explosionsartat och räknas nu som ett av startskotten för julhandeln. I början var fredagen den viktigaste dagen, men under de senaste åren har perioden förlängts och resulterat i Black Week.
När infaller Black Friday 2022?
I regel infaller alltid Black Friday dagen efter den amerikanska högtiden Thanksgiving. Det innebär att Black Friday i år infaller den 25 november. Däremot startar de flesta e-handlare Black Week redan på måndagen samma vecka, vilket innebär den 21 november i år. Efter Black Week kommer dessutom Cyber Monday, som i år infaller den 28 november.
Hur mycket omsättning genererade Black Week förra året?
Omsättningen för Black Week under 2021 var 9,7 miljarder kronor, varav 6,4 miljarder från e-handel.
Vilka är de mest populära varorna?
De kategorier som sålde mest förra året var:
- Kläder och skor (47 procent)
- Hemelektronik (33 procent)
- Skönhet och hälsa (30 procent)