Vad menas med Acquisition Marketing?

Att använda sig av olika marknadsföringsstrategier för att lyfta sitt varumärke är idag standard för de allra flesta företag och verksamheter. Utan marknadsföring kan det vara svårt att locka till sig nya kunder, eftersom man inte når ut till sin målgrupp. En marknadsföringsmetod som länge har varit mycket populär och användbar är Acquisition Marketing och här berättar vi mer om hur det fungerar.

 

Vad är Acquisition Marketing?

Kort och gott kan man säga att Acquisition Marketing är en typ av marknadsföringsmetod med mål om att locka till sig nya kunder eller besökare till den digitala plattformen. Det kan t.ex. handla om den egna webbplatsen, men också om sociala nätverk eller andra målsidor. Här använder man sig av metoden för att marknadsföra en tjänst eller en produkt för en ny publik och då med hjälp av olika typer av kanaler. Det vanligaste är SEO (sökmotoroptimering), men också sociala nätverk såväl som offline och online-annonsering (Ett exempel kan vara Google ADS)

 

Fördelar med ”Acquisition”?

Fördelarna med Acquisition Marketing är många och därför är det kanske inte så svårt att förstå hur uppskattad och effektiv metoden är. Även om många större företag använder sig av den, är det främst mindre verksamheter och företag som drar störst nytta. Som nystartat företag är det extra viktigt att se till så att kunderna rullar in och då kan Acquisition Marketing hjälpa dig.

  • Acquisition Marketing kan hjälpa dig att öka trafiken till din hemsida och få dig att bli mer intressant
  • Du får bra PR och innehållsmarknadsföring
  • Du ökar möjligheten att ”kors-sälja” din produkt eller dina tjänster
  • Du ökar chansen att eliminera dina konkurrenter
  • Bra och prisvärt alternativ som passar utmärkt för mindre företag och nystartade verksamheter
  • Du ökar varumärkeskännedomen

Kom ihåg att det är viktigt att ha en bra och hållbar strategi för din marknadsföringsmetod. Vi rekommenderar att du fokusera på hållbarhet, flexibilitet, målgruppsinriktat och diversifierat.