10 saker att tänka på när ni byter e-handel

Är det dags att uppgradera er växande e-handel?

 

Här är vår guide för att framgångsrikt byta e-handelsplattform.
E-handel är en dynamisk verksamhet. Köpbeteenden förändras, produkter ändras och därför måste er e-handel också ändras och utvecklas för att hålla jämna steg. När ni blir mer framgångsrika ökar er trafik såväl som efterfrågan på resurser.

Er nuvarande e-handelsplattform kan behöva moderniseras för att möta de nya kundernas förväntningar. Eller så kan det vara för dyrt att underhålla. Ni kanske bara söker en start och använda allt ni hittills har lärt er.

Hur som helst kan en ny e-handelsplattform öka försäljningen, öka prestanda och sänka kostnaderna. Så länge ni vidtar lämpliga åtgärder för att säkerställa en smidig övergång.

 

Här är några vanliga skäl för att byta e-handelsplattformar:

  • Plattformen är inte skalbar eller kan inte hantera större trafikbelastningar
  • E-handeln körs på föråldrad teknik
  • Flytt från on-premiss, dvs egen drift och underhåll, till en SaaS-leverantör som hanterar allt
  • Den dagliga administrationen är svår och tar längre tid än nödvändigt
  • Större kostnader för underhåll än prestanda
  • En mer anpassningsbar plattform behövs
  • Mer kompletta funktioner och automatiseringsfunktioner behövs
  • Det går inte att ansluta till de tredje parts programvaror och verktyg som behövs

 

Om svaret var JA på någon av dessa punkter bör ni överväga att byta e-handelsplattform.

 


 

Är ni redo att byta plattform direkt? Kontakta en migrationspecialist nu.

 


 

Steg för att framgångsrikt byta e-handel:

E-handelsmigrationer kan vara komplexa och bör planeras väl. Mjukvaran ni migrerar data mellan kan vara mycket olika från varandra. De kan ha olika format eller metoder för att överföra data. För en smidig migration kanske ni vill överväga att anlita ett utvecklingsteam som hjälper er.

En ny e-handelsplattform kräver att ni migrerar innehåll från er gamla plattform. Denna information kan inkludera era produkter, kategorier, bilder, undersidor, befintliga kunder och existerande länkar på Google. Ni måste också anpassa er nya butik för ny design och integrera funktioner som betalningar och frakt.

Nedan beskrivs de viktigaste stegen för migration av e-handelsplattform.

 

1: Planering

När ni byter e-handel är det bra att veta hur ni vill att er butik ska fungera i förväg. Skriv en lista över de funktioner ni behöver, hur er butik ska se ut och hur den ska fungera. Ni kan också kolla på några konkurrenter för nya idéer.

Här är en lista över saker att tänka på:

Funktioner

Ta reda på vilken funktionalitet ni behöver, inklusive:

  • Frakt
  • Partihandel
  • Internationalisering inklusive språk, valuta och skatter
  • Avtalsprislistor för återförsäljare
  • Lagerstyrning av ett eller flera lager med rapportering och kalkyler
  • Mobiloptimering
  • SEO (sökmotoroptimering)
  • Marknadsföring (Google, Facebook, Instagram osv)
  • Produktsökning och filter
  • Kuponger, försäljning, rabatter och kampanjer
  • Betalningslösningar

Budget

Utvecklingstid plus ägandekostnader, inklusive:

  • Hårdvara (behövs ej med en SaaS-leverantör)
  • Hosting, säkerhet och upptider
  • Abonnemangsavgifter
  • Underhåll och problemlösning

Se till att timingen är rätt

Ni vill t ex inte migrera under er högsäsong. Även om ni kommer att hålla igång er gamla butik under migreringsprocessen är det fortfarande bäst att migrera under lågsäsonger. På det här sättet kan ni testa och förfina er nya butik innan det är dags att lansera.

Vilka utvecklingsresurser eller teknisk expertis har ni?

Har ni de tekniska färdigheter för att genomföra en komplex migration? Ni kanske vill anlita ett utvecklingsteam som hjälper er att byta e-handelsplattform.

Er design: Gör ni ändringar eller re-designar?

Ni kanske vill överföra er gamla design som era kunder är vana vid, eller kanske ni vill förnya er identitet. Se till att e-handelsplattformen ni väljer kan hantera era designfunktioner.

 

2: Välj den bästa e-handelsplattformen för era behov

När planeringen är klar använder ni era listor för att jämföra e-handelsplattformar. Om era funktioner och designaspekter inte kräver stora och unika utvecklingsprocesser kan en SaaS-plattform (Software as a Service) vara rätt plattform för er. Dessa tar vanligtvis en prenumerationsavgift där i stort sätt allt som krävs för att driva en e-handel ingår. Tidigare har SaaS-lösningar inte varit lika anpassningsbara som Self-hosted plattformar men numera hör det till det förflutna. De flesta SaaS-plattformar kan enkelt ge användaren tillgång till stora delar av koden för att utveckla komplexa eller unika funktioner. Det andra alternativet är en on-premise plattform (egen installation) på en server ni väljer och underhåller. Det kräver vanligtvis teknisk expertis. Ett bra exempel på företag som behöver ha egen installation på en egen server är IKEA som har flera hundra tusen besök per dag och erbjuder möjligheten att designa ett kök efter smak och sedan beställa online.

 

3. Inställningar

Nu måste ni konfigurera er valda e-handelsplattform. När ni byter e-handel vill ni behålla mycket av er webbplatsarkitektur, inklusive sidadresser, på samma sätt som på er gamla webbplats. Detta kommer att se till att er ranking i sökmotorerna förblir intakt. Gör en lista med alla sidadresser på er gamla webbplats och menystruktur.

Ni ställer sedan in era sidor, produkter och kategorier som de var på er gamla webbplats. Kom ihåg att behålla samma exakta URL-struktur. Vissa migreringsmetoder kan låta er importera saker som produktkategorier och URL-struktur automatiskt.

 

4. Säkerhetskopiering av data

Ni vill säkerhetskopiera er gamla webbplats och er data, i händelse av att något händer på vägen. Ni bör hålla igång er gamla webbplats medan ni slutför migreringen, men det är fortfarande bra att ha säkerhetskopior. Varje plattform eller server har sin egen metod för att säkerhetskopiera data.

 

5. Migrera

Att byta e-handelsplattform är olika från fall till fall. Detta beror på komplexiteten i butikerna och migrationsmetoderna för varje plattform.

Data som ni oftast vill migrera:

  • Produktdata
  • Kunddata
  • Bilder
  • Statiska CMS-sidor
  • Länkar på Google (omdirigeringar)

Migrering innebär vanligtvis att kartlägga data till liknande funktioner i den andra plattformen. Detta kan bli ganska komplicerat och ni kan behöva en migrationsspecialist för att hjälpa er.

Vanliga metoder för att migrera data:

  • Manuellt: Kopiera / klistra in data eller genom att exportera och importera CSV-filer.
  • Migrationsskript: Detta kräver viss teknisk expertis för att skriva kod för att automatiskt migrera data.
  • Automatiserat verktyg: Plattformar kan ha ett verktyg för migrering, men de fungerar vanligtvis bara för versioner av samma plattform.

 

6. Funktionalitet

Alla funktioner ni behöver för en framgångsrik butik måste vara inställda. Detta inkluderar betalningslösningar, leveransmetoder och allt annat från er lista över funktioner. Många av dessa kan konfigureras med ett tillägg eller plugon, men ni kan behöva specialbyggda funktioner. Komplexa butiker och verksamheter föredrar ofta att bygga specialanpassade lösningar.

Funktioner ni kan behöva:

  • Betalningar
  • Frakt
  • Marknadsföring
  • Beräkningar av skatter / moms, även i olika länder
  • E-postautomation

 

7. Identitet

Er nya butik ser inte identiskt ut med er gamla. Ni måste anpassa butiken för att passa er gamla eller nya designidé. Börja med en design som ligger nära er vision, eller anpassa hela utseendet från grunden. Ni vill se till att produktbilder och sidor är konsekventa på hela er webbplats. Ni kan göra detta själva eller få hjälp av Starwebs designexperter.

 

8. Testa allt

Gå igenom hela butiken och testa allt. Kontrollera varje knapp och länk och se till att allt ser bra ut.

Låtsas att ni är kund och gå igenom processen att hitta och köpa produkter. Se sedan till att ni kan hantera alla administrativa uppgifter för att utföra beställningen.

Några saker att testa:

  • Hela kassaprocessen
  • Knappar och länkar
  • Administrativa uppgifter
  • Sidor och webbadresser (omdirigeringar)
  • Design och media

 

9. Lansera

Er e-handels migration är nu klar, och ni är redo att lansera! Ställ in er domän, omdirigeringar så att butiken går live. Kontakta Starweb för personlig vägledning för att säkerställa en lyckad lansering.

 

10. Marknadsföring

Passa på att utnyttja er e-handelsmigration genom att marknadsföra er nya butik. Visa upp er nya, moderna e-handel till återkommande kunder. Eller använd sociala medier för att nå nya kunder med er nya design.

 


 

Är ni redo att byta plattform direkt? Kontakta en migrationspecialist nu.