Byt till Starweb

Att byta plattform går bra när som helst under året

Starweb hjälper er. Ring oss på 040-602 09 00 eller 08-509 100 00 så berättar vi mer.

Vanliga frågor

  • Vad kostar det att få hjälp att flytta?

    Starweb hjälper er att byta plattform. Vi kan inte garantera att all information går att flytta utan det beror mycket på er förra e-handelsleverantör och vilken information som går att få ut men vi kommer att göra vårt bästa!

    Det ingår kostnadsfritt upp till 3 timmar flytthjälp, därefter hjälper vi gärna till mot timersättning.

  • Hur snabbt hjälper ni till att flytta?

    Det tar sällan mer än en vecka, oftast löser vi det inom 4-5 arbetsdagar.

  • Hur flyttar man jättemånga produktbilder?

    • I Starweb administration kan ni ladda upp 10.000-tals bilder
    • Ett par affärssystem kan överföra bilder direkt till Starweb, ifall bilderna är inlagda där
    • Större kunder kan skicka produktbilder genom Starweb API

    Ett tips är att döpa bilderna till produkternas artikelnummer. Då hittar bild och produkt varandra automatiskt, ex. artikelnr ”A1000” och bildnamn ”A1000.jpg”. Bilderna skalas automatiskt om ifall de är för stora. Med import/export via Excel kan ni även koppla flera bilder per produkt.

    Om ni saknar produktbilder, be er förra e-handelsleverantör skicka bilderna i en ZIP-fil eller dylikt. Det bör inte vara något problem. Ni har rätt till era egna bilder.

  • Vad händer med länkarna på Google?

    Ibland har man lagt ut mycket pengar på sökmotoroptimering, eller funnits online i många år med bra placeringar på Google.

    Om er förra e-handelsleverantör exporterar länkarna kan vi importera dessa så ni inte tappar länkkraft på Google. Så kallade 301-ompekningar.

    Vi rekommenderar varmt Starwebs sökmotoroptimering som ökar många av våra kunders försäljning.

  • Kan man flytta över kunderna?

    Ja, via kundimport! Om er förra e-handelsleverantör exporterar kunderna till en CSV-fil kan vi importera dessa, förutsatt att de har en e-postadress.

    I Starweb kan man därefter enkelt göra ett e-postutskick till kunderna och be de återställa sitt lösenord. Vips så är de aktiverade!

    Glöm inte att ha ett bra introduktionserbjudande i den nya butiken.

  • Kan man lägga in produkter manuellt i butiken?

    Ja, absolut. Det går dessutom att duplicera / kopiera en produkt och då går det snabbare.

  • Produkterna från den förra butiken är sparade i en fil, hur gör man nu?

    Prata med Starweb support, eller gå till Starwebs ”Administrationsdel > Inställningar > Importera data” och importera filen. Tänk på att filen måste ha filändelsen .csv

  • Produkterna är nu överförda till Starweb, men ligger inte i några kategorier. Hjälp!

    Gå till Starwebs ”Administrationsdel > Produkter”, markera era produkter och klicka sen ”Ändra markerade produkter”.

    Med den inbyggda massuppdateringen är det enkelt att ändra priser, vikt, lager eller byta kategorier. Det tar bara några sekunder, vid frågor prata med Starweb support.

Jag vill byta till Starweb!

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.