Specter affärssystem

Ett fullfjädrat omnikanal-system

Webbaserade Specter kan användas som ett fristående affärssystem till din e-handel, eller hela vägen till fysisk butik, du väljer!

 

  • Automatisk synkning av priser, order och lagersaldo
  • Produktvarianter, t ex färg och storlek
  • Flera prislistor, t ex för återförsäljare
  • Butikskassa med korrekt lager, i realtid
  • Drop shipping (inget eget lager)
  • Delleverans per orderrad
  • Unifaun/Pacsoft orderkoppling
  • Återrapportering till Klarna och DIBS betalsätt
Specter och StarwebWebbshop med affärssystem-koppling

Minimera bokföringsarbetet genom smarta automatiseringar

Du kan börja med t.ex. Order/Faktura eller Butikskassa, växa vidare med Lager, CRM/Offert, Inköp och Bokföring för att sedan ha ett komplett affärssystem.

Att ha en utspridd organisation har tidigare inneburit stora investeringar i komplexa IT-miljöer med behov av egen eller inhyrd teknisk expertis. Med Specter Business Management får även mindre företag råd att bedriva sin verksamhet på olika orter.

Specter och Starweb

Hur fungerar kopplingen?

Sharespine ger en utbildning i deras mjukvara så att du lär dig grunderna. Därefter importerar du alla produkter från Specter, där priser och lager uppdateras automatiskt. Tänk på att det kan behövas justeringar i Specter.

När dina slutkunder sedan lägger beställningar i din e-handel, överförs de automatiskt till Specter. Allt hanteras smidigt på nätet och du slipper manuella arbetsrutiner eller att backupen är trasig!

Tillägg

 

Finns det stöd för produktvarianter?

Ja, Starweb samtliga butiksstorlekar samt Specter har stöd för varianter som olika färger och storlekar. Du behöver beställa tilläggsfunktionen ”Varianthantering” hos Specter.

 

Finns det stöd för paketprodukter?

Ja, i Specter finns det stöd för paketprodukter (SET-artiklar). I webbutiken visas det som en produkt, men när paketprodukten beställs och webbordern överförs till Specter justeras lagersaldo på rätt produkter och Starweb uppdateras med korrekt saldo.

Hantera betalningar ifrån affärssystemet

Ja, återrapportering av betalningar sker i Specter.

När kunden betalar, via Klarna eller DIBS så reserveras betalningen som standard. För att du ska slippa dubbeljobb så har Specter byggt in flera smarta funktioner.

DIBS

När du gör utleverans i Specter aktiveras DIBS-betalningen, samt skapar en intern faktura för betalningen. När DIBS betalar ut pengar till e- handlaren sätts fakturan automatiskt till betald i Specter. Avstämningen mellan de två systemen sker helt automatiskt.

Klarna

När du gör utleverans i Specter aktiveras Klarna-fakturan, som sedan kan ses och skrivas ut direkt från Specter för att läggas med i leveransen till din kund. Du slipper därmed logga in i Klarnas system för att skriva ut fakturan.

När Klarna betalar ut pengar till dig sätts fakturan automatiskt till betald i kundreskontran i Specter och Klarnas kostnader summeras och konteras. Automatisk bokföring helt enkelt.

specter-57281_product_93472_picture_large

Vad kostar kopplingen?

  • Sharespine har byggt kopplingen med pris från 195 kr/mån samt startavgift från 1 900 kr. Avtalstiden är 12 mån.
  • Starwebs pris för kopplingen till vårt API är 0 kr.
  • Specter tar från 95 kr/mån samt startavgift från 995 kr för sitt affärssystem med Order/faktura, samt 225 kr/mån för tilläggsmodulen ”Webbshop-koppling”.

Total månadshyra av affärssystem och koppling är från 515 kr/mån + 2 895 kr i start.
Första året motsvarar det 756 kr/mån, och då ingår utbildning av Sharespine.

 

Kontaktuppgifter

Kontakta först Sharespine och sedan Specter. Säg då gärna att du använder Starweb e-handel. När allt är klart tar Sharespine kontakt med oss.

Vanliga frågor

  • Varför välja Specter?

    Specter har redan från start haft fokus på omnikanalslösningar för e-handlare, butiker och grossister. Förutom att Specter är helt webbaserat finns det kopplingar till dem vanligaste TA-systemen och stöd för flera butiker.

    Jämför gärna funktioner mellan olika affärssystem.

  • Multishop - flera butiker

    Som enda affärssystem har Specter stöd att sälja via flera webbshopar via Starweb och hantera administration på ett ställe, dvs Specter.

    Med en multishop-koppling till ditt affärssystem får du en gemensam administration av order, priser och lager för alla dina webbutiker. En smidig och tidsbesparande lösning för dig som vill ha flera olika e-handelssajter.

  • Gemensamma kunder i alla system

    En viktig fråga inom omnikanal är att synka kunddata mellan fysisk butik(er) och e-handel för att undvika kunddubbletter. Sharespine hämtar all kundinformation från Starweb i samband med orderöverföring, medan Specter hanterar kundmatchningen.

    I vanliga fall matchas kund i första hand på e-post och i andra hand på orgnr/personnr.

    • Man kan välja att ignorera e-post och istället synka på orgnr/personnr, utan attt titta på e-post. (ignoreControlEmail)
    • Det går att bestämma om man ska ignorera orgnr och istället upprätta en ny kund ifall inte e-post matchar. (ignoreControlOrgNo + ForceCustomerUpdate)
  • Kundimport (lanseras sommaren 2017)

    I Specter kan kunder exporteras till en CSV-fil som kan importeras i Starweb, förutsatt att kunderna har en e-postadress. I Starweb kan man därefter på ett snyggt och enkelt sätt göra e-postutskick till samtliga kunder och be dem återställa sitt lösenord. Vips är alla kunder aktiverade i Starweb e-handel!

    Nu kommer Specter att känna igen kunderna på org.nr och e-post så att rätt kund i Starweb matchas till rätt kund i Specter, utan kunddubbletter.

  • Olika ordernr

    I nästan alla affärssystem får man ett ordernr i affärssystemet, och ett annat i webbutiken. Det kan vara förvirrande för slutkund.

    I Specter kan man därför aktivera att orderbekräftelsen skickas ut via Specter, och samtidigt inaktivera den i Starweb. Då får man endast Specter ordernr på orderbekräftelse, följesedel och fakturanr.

  • Orderhantering

    När order läggs i Starweb hämtar Sharespine ordern inom 15 minuter och skickar vidare till Specter som i sin tur uppdaterar lagersaldo. Starweb ordernr adderas till ordern i Specter som ”Webbutikens ordernr” och Specter ordernr adderas i Starweb order som ”Externt ordernr”.

    Du bearbetar din order i Specter och efterhand som du byter orderstatus eller justerar order-rader i Specter synkas detta automatiskt till Starweb, genom Sharespine.

  • Hur synkas varianter?

    Variantmallar och variantegenskaper måste skapas manuellt i Starweb först gången. Förutsatt att mallen och värdena har exakt samma namn i både Specter och Starweb så kommer varianter per automatik att synkas över till Starweb från Specter.

    Exempelvis Färg > Blå, Röd, Grön. Du behöver bara skapa det en gång.

  • Hur synkas kategorier?

    Kategorier från Specter skapas inte per automatik i Starweb. Specter kan skjuta över kategorierna som ett engångsjobb, men måste ske i samråd med Specter. Specter hjälper till med installationen, och att det fungerar riktigt smidigt!

    Om man inte vill skjuta över kategorierna per automatik, kan man istället först skapa alla kategorier man önskar och därefter koppla dem manuellt – rätt kategori i Specter till rätt kategori i Starweb.

  • Internationell momshantering

    Få system har stöd för olika momssatser i olika länder, t ex i Sverige har vi 12% moms på mat, och 6% moms på böcker. I andra länder finns det helt andra momssatser på helt andra sorters produkter.

    Trevligt nog har både Starweb och Specter fullt internationellt momsstöd! Det går att ange en generell momssats per land och därefter specificera den per produkt.

  • Delleverans

    Specter har stöd för delleverans per orderrad, och har även fin återkoppling till både Klarna och DIBS betalsätt kring hur mycket av den reserverade summan som ska dras vid respektive delleverans.

    Starweb saknar i dagsläget stöd för delleveranser och kunden får därmed endast återkoppling i Starweb när hela ordern är levererad. Återkoppling vid varje delleverans kan kund få genom Specter.