Specter affärssystem

Kan bli ett fullfjädrat omnikanalsystem

Paketprodukter och delleverans

Specter har stöd för paketprodukter (SET-artiklar) som i webbutiken visas som en produkt, men vid order justeras lagersaldo på rätt produkter i både Specter och Starweb.

Dessutom finns stöd för delleverans per orderrad, beställt antal och levererat antal, vilket Starweb saknar i dagsläget. Kunden får återkoppling i Starweb när hela ordern är levererad. Återkoppling vid varje delleverans kan kund få genom Specter.

Kom igång

Kontakta först Sharespine, sedan Specter. Säg då att ni använder Starweb. När allt är klart tar de kontakt med oss.

Sharespine integration


Specter affärssystem

Vanliga frågor

  • Varför välja Specter?

    Specter har fokus på omnikanallösningar för e-handlare, butiker och grossister. Specter är webbaserat med stöd för internationell handel, B2B-handel, flera lagerställen och integrationer till de vanligaste TA-systemen.

    Jämför olika affärssystem >

  • Gemensamma kunder i alla system

    För omnikanal-handel är det viktigt att synka kunddata mellan sina fysisk butiker och e-handel för att undvika kunddubbletter. Sharespine hämtar all kundinformation från Starweb i samband med orderöverföring, medan Specter hanterar kundmatchningen.

    I vanliga fall matchas kund i första hand på e-post och i andra hand på org.nr/personnr.

    • Valbart att ignorera e-postkontroll och istället enbart synka på org.nr/personnr. (ignoreControlEmail)
    • Valbart att ignorera org.nr/personnr och istället upprätta en ny kund ifall e-post inte matchar. (ignoreControlOrgNo + ForceCustomerUpdate)
  • Import av befintliga kunder

    I Specter kan kunder exporteras till en CSV-fil som kan importeras i Starweb, förutsatt att kunderna har en e-postadress. I Starweb kan man därefter på ett smidigt sätt göra e-postutskick till samtliga kunder och be de återställa sitt lösenord. Vips så är alla kunder aktiva i Starweb e-handel!

    Nu kommer Specter att känna igen kunderna på org.nr och e-post så att rätt kund i Starweb matchas till rätt kund i Specter, utan kunddubbletter.

  • Olika ordernr på webb och i affärssystem

    I nästan alla affärssystem får man ett ordernr i affärssystemet, och ett annat i e-handeln. Det kan vara förvirrande för slutkund.

    I Specter kan man därför aktivera att orderbekräftelsen skickas ut via Specter, och samtidigt inaktivera den i Starweb. Då får man endast Specters ordernr på orderbekräftelse, följesedel och fakturanr.

  • Orderhantering

    När ny order läggs i Starweb hämtar Sharespine ordern inom 15 min och skickar den vidare till Specter, som justerar lagersaldo. Starwebs ordernr adderas till ordern i Specter som ”Webbutikens ordernr” och Specter ordernr adderas i Starwebs order som ”Externt ordernr”.

    Ordern hanteras i Specter.  Vid byte av orderstatus, eller order-rader justeringar i Specter synkas automatiskt till Starweb, genom Sharespine.

  • Hur synkas varianter?

    Samtliga Starwebs butiksstorlekar, och Specter, har stöd för produktvarianter såsom olika färger och storlekar. Beställ tillägget ”Varianthantering” hos Specter.

    Variantmallar och variantegenskaper skapas manuellt i Starweb första gången. Förutsatt att variantmallar och egenskaper har exakt samma namn i både Specter och Starweb så kommer de automatiskt att synkas över till Starweb från Specter.

    Exempelvis Färg > Blå, Röd, Grön behöver endast skapas en gång i Starweb om de finns i Specter.

  • Hur synkas kategorier?

    Kategorier från Specter skapas inte automatiskt i Starweb. Specter kan synka över kategorierna som ett engångsjobb, då i samrådan med Specters support. Specter hjälper till med installationen, och att det fungerar riktigt smidigt!

    Om man inte vill synka över kategorierna till Starweb, kan man istället först skapa alla kategorier man önskar i Starweb och därefter koppla de manuellt. Från rätt kategori i Specter till rätt kategori i Starweb.

  • Finns det stöd för paketprodukter?

    Ja, i Specter finns det stöd för paketprodukter (SET-artiklar). I e-handeln visas det som en produkt, men när paketprodukten beställs och webbordern överförs från Starweb till Specter, justeras lagersaldo på rätt produkter och Starweb uppdateras med korrekt saldo.

  • Internationell momshantering

    Få system har stöd för olika momssatser i olika länder, t ex i Sverige har vi 12% moms på mat, och 6% moms på böcker. I andra länder finns det helt andra momssatser på helt andra sorters produkter.

    Både Starweb och Specter har fullt internationellt momsstöd. Det går att ange en generell momssats per land och därefter specificera momsen per produkt.

  • Hur hanterar man återrapportering av betalningar?

    När kunden betalar, via Klarna eller Svea så reserveras betalningen. För att slippa dubbeljobb så har Specter byggt in flera smarta funktioner.

    Vid utleverans i Specter aktiveras fakturan automatiskt och kan skrivas ut från Specter, för att läggas med i leveransen till kund. När Klarna/Svea gör utbetalning till er, sätts fakturan automatiskt till betald i kundreskontran i Specter och Klarnas/Sveas kostnader summeras och konteras. Automatisk bokföring helt enkelt.

  • Multishop - flera webbutiker

    Specter har stöd för att sälja via flera webbutiker ut mot marknaden och hantera administration på ett ställe, dvs Specter. Detta ska inte förväxlas med flera lagerställen vilket är en webbutik ut mot marknaden, men flera lager/fysiska butiker.

    Med en multishop-integration till affärssystemet får ni en gemensam administration av order, priser och lager för alla era webbutiker. En smidig och tidsbesparande lösning om ni har flera olika e-handelssajter.

Prata affärssystem med Starweb

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.