ERP

Specter affärssystem

Kan bli ett fullfjädrat omnikanalsystem

Specter kan användas fristående till din e-handel, eller hela vägen till fysisk butik.

Paketprodukter och delleverans

Specter har stöd för paketprodukter (SET-artiklar) som i webbutiken visas som en produkt, men vid order justeras lagersaldo på rätt produkter i både Specter och Starweb.

Dessutom finns stöd för delleverans per orderrad, beställt antal och levererat antal, vilket Starweb saknar i dagsläget. Kunden får återkoppling i Starweb när hela ordern är levererad. Återkoppling vid varje delleverans kan kund få genom Specter.

Priser

  • Sharespine har byggt integrationen med pris från 295 kr/mån samt startavgift från 1 900 kr. Avtalstiden är 12 mån.
  • Starweb pris för integration till vårt API är 0 kr.
  • Specter tar från 95 kr/mån samt startavgift från 995 kr för sitt affärssystem med Order/faktura, samt 225 kr/mån för tillvalet ”Webbshop-koppling”.

Total månadshyra av affärssystem och integration är från 615 kr/mån + 2 895 kr i start.

Med reservation att våra partners eventuellt kan ha gjort prisjusteringar.

Kontaktuppgifter

Kontakta först Sharespine och sedan Specter. Säg då gärna att du använder Starweb e-handel. När allt är klart tar Sharespine kontakt med oss.

Prata gärna affärssystem med Starweb!

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.

Vanliga frågor

  • Varför välja Specter?

    Specter har redan från start haft fokus på omnikanallösningar för e-handlare, butiker och grossister. Förutom att Specter är helt webbaserat finns det integrationer till dem vanligaste TA-systemen och stöd för flera lagerställen.

    Jämför gärna funktioner mellan olika affärssystem.

  • Multishop - flera webbutiker

    Som enda affärssystem har Specter stöd att sälja via flera webbshopar via Starweb och hantera administration på ett ställe, dvs Specter. Alltså om du vill ha flera olika webbutiker ut mot marknaden, ska inte förväxlas med flera lagerställen vilket är en webbutik ut mot marknaden, men flera lager/fysiska butiker.

    Med en multishop-integration till ditt affärssystem får du en gemensam administration av order, priser och lager för alla dina webbutiker. En smidig och tidsbesparande lösning för dig som vill ha flera olika e-handelssajter.

  • Gemensamma kunder i alla system

    En viktig fråga inom omnikanal är att synka kunddata mellan fysisk butik(er) och e-handel för att undvika kunddubbletter. Sharespine hämtar all kundinformation från Starweb i samband med orderöverföring, medan Specter hanterar kundmatchningen.

    I vanliga fall matchas kund i första hand på e-post och i andra hand på orgnr/personnr.

    • Man kan välja att ignorera e-post och istället synka på orgnr/personnr, utan attt titta på e-post. (ignoreControlEmail)
    • Det går att bestämma om man ska ignorera orgnr och istället upprätta en ny kund ifall inte e-post matchar. (ignoreControlOrgNo + ForceCustomerUpdate)
  • Import av befintliga kunder

    I Specter kan kunder exporteras till en CSV-fil som kan importeras i Starweb, förutsatt att kunderna har en e-postadress. I Starweb kan man därefter på ett snyggt och enkelt sätt göra e-postutskick till samtliga kunder och be dem återställa sitt lösenord. Vips är alla kunder aktiverade i Starweb e-handel!

    Nu kommer Specter att känna igen kunderna på org.nr och e-post så att rätt kund i Starweb matchas till rätt kund i Specter, utan kunddubbletter.

  • Olika ordernr

    I nästan alla affärssystem får man ett ordernr i affärssystemet, och ett annat i webbutiken. Det kan vara förvirrande för slutkund.

    I Specter kan man därför aktivera att orderbekräftelsen skickas ut via Specter, och samtidigt inaktivera den i Starweb. Då får man endast Specter ordernr på orderbekräftelse, följesedel och fakturanr.

  • Orderhantering

    När order läggs i Starweb hämtar Sharespine ordern inom 15 minuter och skickar vidare till Specter som i sin tur uppdaterar lagersaldo. Starweb ordernr adderas till ordern i Specter som ”Webbutikens ordernr” och Specter ordernr adderas i Starweb order som ”Externt ordernr”.

    Du bearbetar din order i Specter och efterhand som du byter orderstatus eller justerar order-rader i Specter synkas detta automatiskt till Starweb, genom Sharespine.

  • Hur synkas varianter?

    Starweb samtliga butiksstorlekar samt Specter har stöd för produktvarianter som olika färger och storlekar. Du behöver beställa tillägget ”Varianthantering” hos Specter.

    Variantmallar och variantegenskaper måste skapas manuellt i Starweb först gången. Förutsatt att mallen och värdena har exakt samma namn i både Specter och Starweb så kommer varianter per automatik att synkas över till Starweb från Specter.

    Exempelvis Färg > Blå, Röd, Grön. Du behöver bara skapa det en gång.

  • Hur synkas kategorier?

    Kategorier från Specter skapas inte per automatik i Starweb. Specter kan skjuta över kategorierna som ett engångsjobb, men måste ske i samråd med Specter. Specter hjälper till med installationen, och att det fungerar riktigt smidigt!

    Om man inte vill skjuta över kategorierna per automatik, kan man istället först skapa alla kategorier man önskar och därefter koppla dem manuellt – rätt kategori i Specter till rätt kategori i Starweb.

  • Finns det stöd för paketprodukter?

    Ja, i Specter finns det stöd för paketprodukter (SET-artiklar). I webbutiken visas det som en produkt, men när paketprodukten beställs och webbordern överförs till Specter justeras lagersaldo på rätt produkter och Starweb uppdateras med korrekt saldo.

  • Internationell momshantering

    Få system har stöd för olika momssatser i olika länder, t ex i Sverige har vi 12% moms på mat, och 6% moms på böcker. I andra länder finns det helt andra momssatser på helt andra sorters produkter.

    Trevligt nog har både Starweb och Specter fullt internationellt momsstöd! Det går att ange en generell momssats per land och därefter specificera den per produkt.

  • Hur hanterar man återrapportering av betalningar?

    När kunden betalar, via Klarna eller DIBS så reserveras betalningen som standard. För att du ska slippa dubbeljobb så har Specter byggt in flera smarta funktioner.

    DIBS – När du gör utleverans i Specter aktiveras DIBS-betalningen, samt skapar en intern faktura för betalningen. När DIBS betalar ut pengar till e- handlaren sätts fakturan automatiskt till betald i Specter. Avstämningen mellan de två systemen sker helt automatiskt.

    Klarna – När du gör utleverans i Specter aktiveras Klarna-fakturan och kan skrivas ut direkt från Specter för att läggas med i leveransen till din kund. När Klarna betalar ut pengar till dig sätts fakturan automatiskt till betald i kundreskontran i Specter och Klarnas kostnader summeras och konteras. Automatisk bokföring helt enkelt.

PREMIUM

Kan bli ett fullfjädrat omnikanalsystem

Demo