May 27, 2024
2 min
Nathalie Martineau
Marknadsförare

Filip tipsar: Utnyttja upsell och fri frakt

Upsell är en term som de flesta e-handlare är bekanta med, men det kan vara svårt att veta hur man konkret ska arbeta med det, speciellt i kombination med andra snittorderhöjande insatser. I den här artikeln kommer Filip, vår Product & Partner Manager, ge tips på hur du kan arbeta med upsell och fri frakt – och styrkan som finns i att arbeta med dem tillsammans. 

Vad är upsell?

Innan vi går in på hur man ska tänka kring upsell kan det vara värt att gå igenom vad det är. Upsell är en term för att i slutet av köpresan, oftast i kassan, öka köpets totala ordervärde. Det kan enkelt jämföras med när man står i kön i mataffären och det finns billiga produkter nära till hands som man gärna sträcker sig efter. Det har en liten påverkan på den enskilda kundens köp, men över många ordrar kan det få en stor påverkan på den totala omsättningen. Tänk själv, om du med bra upsell hade kunnat öka ditt snittordervärde med 10 procent – hur mycket hade er årliga omsättning ökat då?

Hur ska man tänka kring upsell?

Vilka produkter som passar för just dig att ha som upsell beror givetvis på vad du säljer och vad som passar just ditt kundsegment, men generellt ska man utgå från produkter som inte påverkar den totala köpsumman för mycket. Det är alltid önskvärt att kunden tänker “en sån har jag alltid nytta av” då det ökar sannolikheten för ett tillägg i kundvagnen. 

För de som säljer produkter under eget varumärke så passar dessa oftast väldigt bra i upsell-syfte, inte minst då man kan ge kunderna en bra deal på en redan bra marginal. Här är det dock viktigt att föra statistik på försäljningen, dels för att se hur bra de presterar – men även för att hålla det uppdaterat så att återkommande kunder inte bara får upp produkter de redan har köpt. 

Upsell tillsammans med fri frakt 

Den huvudsakliga anledningen till att man erbjuder en gräns för fri frakt är ju för att få upp ordervärdet, samtidigt som kunden känner att de får en bra deal på sitt köp. Det här gör att det funkar väldigt bra tillsammans med just upsell, eftersom det är ett sätt att få upp köpesumman samtidigt som kunden känner sig nöjd. 

Om man vill ta det ett steg längre kan man sätta “fri frakt”-gränsen baserat på antingen butikens snittorderköp eller om det finns huvudsakliga produkter som man vill sälja. Här rekommenderar vi då att man sätter gränsen strax över värdet man utgår från så att kunden blir mer benägen att gå på upsell och det totala ordervärdet blir högre. Här är det dock viktigt att man räknar på de marginaler som finns vad gäller ordervärde + upsell + fri frakt, så att man inte går back på den fria frakten. 

Till sist vill vi skicka med att det inte finns en gyllene regel som passar för alla, utan det gäller att prova sig fram och kontinuerligt utvärdera vad som funkar bäst för den egna kundgruppen och sortimentet man arbetar med. Lycka till!

Fler inlägg