Boxnet kassasystem

Omnikanallösning som passar små butiker såväl som stora butikskedjor

Vilken omnilösning passar bäst?

Professionell support & drift ingår.

  • PLUS + Boxnet kassa är för butiker som vill starta en professionell e-handel. Social försäljning redan från start via blogg med köpfunktion, avancerad kundsegmentering, skicka riktade nyhetsbrev, ge ut rabattkoder och få produktomdömen.

  • PREMIUM + Boxnet kassa är för växande handlare i behov av automatiserad marknadsföring. Locka till köp genom merförsäljning i kassan, bevaka produkter, övergiven kundvagn och blixtsnabb filtrering som hittar rätt produkt.

Smart Handel innehåller både Starweb och Boxnet programvara, utan startavgift.
Merparten av våra handlare skräddarsyr designen. Få den unika identitet som krävs för att stå ut bland konkurrenterna.

Börja med en demovisning.

Kom igång

Starweb bjuder på 3 timmars flytthjälp vid start.
Få en demovisning av Boxnet redan idag, säg då att ni har e-handel hos Starweb.

Introduktion till Boxnet + Starweb

12 min

Få en kostnadsfri demo av Starwebs system.

Vanliga frågor

  • Är Starweb eller Boxnet styrande?

    Välj själv i vilket av systemen som produkter ska administreras! Produkter med priser och lager, samt order med tillhörande kund synkas automatiskt mellan systemen.

    Produkter kompletteras alltid med bilder, beskrivningar och flera kategorier i Starweb som även har stöd för fler produktfält och automatiska orderflöden. Därav kan det vara en fördel att ha Starweb som styrande system. Boxnet fungerar också bra som styrande och därifrån hanteras kassarapporter från fysisk kassa.

  • Behöver man ha Fortnox?

    Nej, man behöver inte använda Fortnox mellan systemen, däremot rekommenderar Starweb det då all försäljning, både från e-handel och fysisk butik automatiskt skickas vidare till Fortnox för bokföring och fakturering.

    Fortnox kan inte vara styrande system utan agerar endast som ett bokföringsprogram.

  • Hur flyttar man från ett annat affärssystem eller e-handel?

    Starweb hjälper er! Alla system har olika struktur, därför blir flytten ibland enkel och ibland lite mer komplex. Oavsett vilket hjälper vi er. Starweb tillhandahåller 3 timmars flytthjälp, utan extra kostnad, därefter hjälper vi gärna till mot timersättning.

  • Om en kund registrerar sig online, hittar man kunden i kassan då?

    Ja, kunder identifieras utifrån mejladress, namn, kundnummer och organisationsnummer. Uppgifterna överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i kundregistret.

  • Uppdateras lager och priser mellan e-handel och kassa?

    Ja, förutsatt att kassan inte är offline.

    Lager

    Lagersaldon uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. Vi rekommenderar att order från e-handel kontrolleras regelbundet i Boxnet, för att vid små lagersaldon undvika att samma produkt säljs samtidigt i både e-handel och fysisk butik.

    Priser

    Priserna uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. I Starweb går det bra att lägga in extrapris på produkter som en ”webbrabatt”. I Boxnet väljer man om extrapris ska synkas med Boxnet eller ej, oavsett vilket blir det rätt försäljningspris på webbordern.

  • Click&Collect: Hur hanteras webborder som ska...

    Hämtas i butik

    I Starweb, skapa en ny orderstatus ”Hanterad i butik” och välj denna när ordern är redo att hämtas i butik. Koppla orderstatusen till leveranssättet ”Hämta i butik”. Anpassa gärna det utgående mejlet med information om att ordern finns tillgänglig för upphämtning.

    Betalas i butik

    I Boxnet, skapa ett eget betalsätt i kassan och knyt det till ett eget konto. Då får man ut alla betalningstransaktioner samt bokföringsrapporter som rör e-handeln på kontot. Webborder som betalas i fysisk butik justeras automatiskt till 0 kr i Starweb och Fortnox för att undvika dubbelbokföring.

  • Hur hanteras webbreturer i butik?

    Returer från köp online hanteras i Starweb, och köp i fysisk butik hanteras i kassan. Be kunden uppvisa kvitto eller motsvarande som styrker köpet i e-handeln.

    Returer online hanteras med en lagerjustering i Starweb, eller i Boxnet, och en manuell återbetalning hos betalleverantören. Om ordern är bokförd måste även ett verifikat upprättas.

  • Behövs dagsavslut göras i både kassa och e-handel?

    Nej, bokföringen av samtliga transaktioner både från kassa och e-handel sker automatiskt.

    Allt är samlat på ett ställe i Fortnox. Allt blir smidigare med omnikanal!

  • Hur sker inleverans av nya produkter?

    Inleverans kan göras i både Starweb och Boxnet. I Starweb måste lagersaldo justeras för varje produkt.

    I Boxnet kan man istället blippa in produkterna med en handscanner vilket är det snabbaste sättet.

  • Hur inventerar man lagret?

    Inventering sker enklast i Boxnet då man kan blippa in produkterna med en handscanner.

    Vi rekommenderar även att man gör en Excel-export från Starweb för att få ut alla sina produkter och lagersaldon som en Excel-fil (går enkelt att skriva ut). Ger smidig avstämning av mot lagret.

  • Hur hanteras EAN-koder?

    Både Starweb och Boxnet har stöd för EAN-koder. Om det saknas EAN-kod på en enskild produkt så kan Boxnet automatiskt skapa och skicka tillbaka produktens nya EAN-kod till Starweb så det synkas i båda systemen.

  • Finns det stöd för produktvarianter?

    Ja, både Starweb och Boxnet har stöd för varianter. Starweb har stöd för många olika egenskaper medan Boxnet endast har stöd för varianterna färg och storlek. Endast färg och storlek synkas alltså med Boxnet.

  • Kan en rabattkod från e-handeln hanteras i kassan?

    Båda ja och nej. Rabatterna är inte synkade mellan systemen men kan hanteras manuellt dvs. som en procentuell rabatt eller beloppsrabatt.

    Tips! Lämna gärna en rabattkod till e-handeln på kassakvittot. Det genererar merförsäljning och man kan följa hur många gånger rabattkoden har använts.

  • Går det att använda ett presentkort från butiken i e-handeln?

    I nuläget stödjer inte Starweb presentkort.

  • Vad är skillnaden mellan kassagrupp, varugrupp och produktgrupp?

    I Starweb jobbar man antingen med kategorier såsom dam / herr etc, eller med taggar i PREMIUM såsom ekologisk, säsong etc. Hur fungerar det i Boxnet?

    Kassagrupp

    Varje produkt kopplas till en kassagrupp ex. skjortor. Kassagruppen ställer in momssatsen samt ett redovisningskonto ex. 3052. Boxnet överför produkter till tre kassagrupper: SW 6%, SW 12%, SW 25%

    Varugrupp

    Varje produkt kopplas till en varugrupp. Varugruppen är till för att ”mappa” sökningar och göra de mer relevanta. Söker man på en skjorta ska inte sökningen behöva gå igenom alla livsmedel. Man kan söka på allt men det tar längre tid och ger ej relevanta träffar.

    Produktgrupp

    Skapa produktgrupper för flera olika syften ex. statistik, kampanjer, visa artikelknappar i kassan mm. En produkt behöver inte ingå i någon produktgrupp om man inte vill det.

Boka en demo idag

Att komma igång med Starweb är snabbt och enkelt. Ta kontakt så visar vi hur det fungerar.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.