SEO-optimera för Amazons marknadsplats

Det har nog inte undgått någon som arbetar inom e-handel att Amazon kommer till Sverige. För många är e-handeljättens intåg på den svenska marknaden någonting som sker med en skräckblandad förtjusning.
En fråga många e-handlare idag ställer sig är, hur kommer Amazon påverka min verksamhet och hur ska jag förhålla mig till dem, och framförallt hur gör jag för att lyckas på Amazon?

I denna artikel tittar Starweb närmare på de grundläggande principerna för Amazons affärsmodell och hur Amazons ranking-algoritm fungerar.

 

Amazons affärsmodell och principerna bakom

Amazons plattform är vad som inom e-handeln kallas för en marknadsplats. En marknadsplats kan beskrivas som en e-handelsplats med produkter från flera olika leverantörer, ofta nischade för att passa och nå ut till särskilda målgrupper.
Några exempel på svenska marknadsplatser är Åhlens, Tradera, CDON och Prisjakt. Med den underliggande affärsprincipen, kommissions baserad försäljning, arbetar dessa företag dagligen med att exponera och sälja produkter från en mängd olika leverantörer. Det slutgiltiga målet för dessa marknadsplatser är därför att maximera antalet genomförda ordrar mellan handlare och konsumenter.

 

Värdeskapande genom sökmotorer och algoritmer

Vad som gör Amazon till den framgångsrika marknadsplats och internetjätte företaget är idag är deras förmåga till värdeskapande. Genom att utveckla sin plattform med syfte ”Att vara Jordens mest kundcentrerade företag, där kunderna kan hitta och upptäcka alla produkter de kan tänkas vilja köpa online till lägsta möjliga priser”, har Amazon blivit en mötesplats för miljontals konsumenter och handlare världen över.

Eftersom det slutgiltiga målet för marknadsplatser som Amazon är att maximera antalet genomförda ordrar mellan handlare och konsumenter så behöver detta göras snabbt, träffsäkert och effektivt.
Precis som Google, styrs Amazon av en algoritm som avgör vart ett resultat ska rankas i träfflistan. Till skillnad från Google som visar “allt” så visar Amazon enbart produkter i sökresultatet. Amazons algoritm kallas A9 och för att lyckas med sökmotoroptimering på Amazon behöver man veta hur A9 fungerar.

 

SEO för Amazons A9 algoritm

När någon gör en sökning på en marknadsplats som Amazon så görs sökningen alltid med en produkt i åtanke.

Marknadsplatser fungerar som en sökmotor som specialiserar sig på att presentera relevant och utvald produktinformation. Amazons algoritm A9 rankar produktresultat efter sannolikheten att en order kommer att genomföras. Huvudfaktorer som spelar in är produktens pris, produktens säljhistorik, produktens tillgänglighet, matchning på sökord och relevans.

Om du kan konkurrera med lågt pris och se till att produkten alltid finns i lager kan du vara med i matchen! Säljhistorik är något som byggs upp över tid och här kan du även behöva ta hjälp av Amazons annonsering för att ligga i topp. Nu över till det vi kan lägga krut på, nämligen att optimera produktinformation mot sökord, matchning och relevans.

 

SEO-optimera dina produkter – en kort todo!

Sökord – Hitta och använd dig av rätt sökord. Hur pass goda produktkunskaper din målgrupp har är direkt avgörande för vilka sökord du bör använda. Kommer de söka på produkttypen, söker de efter varumärken, modeller, varianter? Alla dessa typer av sökningar vill vi kunna ranka och synas på.

Produktens namn/titel – Titeln är den viktigaste platsen att visa produktens bästa och mest iögonfallande sökord. Se till att ha med viktig nyckelinformation såsom produktnamn, modell och variant. Försök gärna beskriva vad som utmärker produkten exempelvis en unik funktion, färg, storlek eller stil.

Produktbeskrivningar – En produktbeskrivning ska alltid vara säljande, informativ och lättöverskådlig. En standardstruktur som Amazon pratar mycket om när du börjar optimera era produktbeskrivningar är bullet points. Bullet points innebär att man lyfter fram viktigt innehåll och produktinformation i lättöverskådliga punktlistor som säljargument.

Bilder – Ögonfångande produktbilder ökar sannolikheten att fler klickar på era produkter. Använd endast bilder med en hög bildkvalitet och välj ut den bästa bilden att synas i rankingen. Se även till att ha alternativa produktbilder så att kunderna kan se produkten ur olika vinklar och hur den används. Använd produktbilderna till att förmedla information och fördelar med produkten. Tänk på att bildkvalitet är A och O, i kundens ögon är produkten inte bättre än kvaliteten på produktbilden.

På Starwebs blogg kan du läs mer om hur man skriver produktbeskrivningar som informerar och säljer.

 

Vad krävs för att komma igång med försäljning på Amazon?

Varken Starweb, Sello eller Amazon har vanligtvis startavgifter – endast en månadshyra. Att prova-på och sälja på Amazon kostar faktiskt ingenting hos vår partner Sello. Deras ”no-sale-no-cost” koncept är riskfritt och innebär att vid utebliven försäljning betalar man inget till Sello. (Avgifter för din e-handelsplattform och Amazons avgifter tillkommer dock.)

 

Varför ska man sälja på Amazon?

Amazon ger möjligheten för svenska e-handlare att på ett enkelt sätt testa av helt nya marknader utomlands. Jämfört med att själva göra alla marknadsförberedelser, research och etablering kommer svenska e-handlare snabbt och prisvärt kunna lansera sina produkter internationellt!

På Starweb jobbar vi mycket tillsammans med våra e-handlares företagsidentitet. Vi ser det som avgörande att e-handlare syns och vågar sticka ut. De e-handlare som inte är alerta, som inte sticker ut och inte syns i viktiga säljkanaler som Amazon kommer precis som i alla tider att slås ut av de som är mer hungriga och mer synliga.

SEO för e-handlare är ett område som Starweb har specialiserat sig inom sedan många år och det blir allt viktigare, nu även för synligheten på Amazon och andra marknadsplatser.