11 beprövade sätt för att öka konverteringar i en e-handel

Kämpar du för att få upp antalet konverteringar på din e-handel? Tja, du tävlar mot tusentals andra e-handlare som försöker locka samma konsumenter. Även om du ser på bara din nisch så tävlar du fortfarande med hundratals eller tusentals liknande webbplatser. Så, hur kan du få mer trafik och konverteringar till din webbshop? Svaret är att använda en blandning av SEO (sökmotoroptimering) och CRO (optimering av konverteringsfrekvens).

I det här inlägget lär du dig elva beprövade e-handelstricks som du kan använda för att öka dina konverteringar. Så kolla in dessa och implementera dem som du tycker är mest användbara och relevanta för ditt företag. Är du redo att komma igång? Lär dig konsten att driva trafik och omvandla den till bättre försäljning!

 

1. Använd FOMO (Fear Of Missing Out) för att få konverteringar direkt

Rädslan för att missa (FOMO) är stor! I dagens snabba tempo med förkortad koncentrationsförmåga och kort uppmärksamhet så svarar människor ofta på brådskande beslut kring ett erbjudande. Folk vill inte missa något tillfälle och ångra det senare. Som e-handlare kan du använda denna rädsla till din fördel. Skapa en känslan av att det är bråttom för att uppmuntra människor att köpa dina produkter direkt. Hur kan du skapa en känsla av att potentiella kunder ska hinna köpa i tid? Du kan göra det antingen genom att visa begränsad mängd eller en begränsad tid för att hinna köpa. Låt oss diskutera var och en mer detaljerat.

Ett begränsat antal produkter

Det enklaste sättet att utnyttja kraften i FOMO är att helt enkelt visa att bara ett fåtal produkter är kvar i shoppen och att dina produkter är populära och säljs snabbt. Visa antalet enheter som finns kvar i lager under varje produkt och håll dina lager låga för att skapa en känsla av att det är bråttom att ta ett beslut. Vad betyder det? Låt oss till exempel säga att en potentiell kund är intresserad av en produkt och ser att endast 5 enheter finns kvar i lager. Den kommer troligen ta ett beslut att köpa snabbt innan lagret tar slut. Men om du visar att du har 10 000 enheter i lager kommer denna strategi att misslyckas. Så hantera ditt lager så att endast begränsade kvantiteter är tillgängliga åt gången och se till att dessa kvantiteter minskas när produkterna säljs. När ditt lager går till noll kan du återställa hela räknaren.

Begränsat med tid

Ett annat sätt att skapa FOMO är att visa dina potentiella kunder att de har en begränsad tid att få ta del av ett erbjudande eller att handla en viss produkt. Du kan använda nedräknare på din e-handel för begränsat antal erbjudanden. Även stora webbshoppar som Amazon använder den här strategin för att skapa en känsla av att det är bråttom och få människor att göra snabba köp. Amazons ”Deal of the Day” -erbjudande är det bästa exemplet på när denna strategi används.

 

2. Länka din webbplats med dina konton för sociala medier

Ett av de bästa sätten att öka dina konverteringar på din e-handel är att länka din webbplats till dina sociala mediekonton. Instagram är en av de bästa sociala medieplattformarna för e-handlare. På grund av plattformens visuella natur är det mycket enkelt för e-handlare att visa upp sina produkter och få det att se ut som riktigt content istället för sponsrade inlägg. Dessutom har de flesta plattformar nu affärsvänliga funktioner som gör det möjligt för användare att köpa vilken produkt de ser på sociala medier direkt. Du kan använda inlägg där det går att köpa, länkar i bio, Instagram-shops och andra funktioner för att sälja via sociala medier. Så om du ännu inte använder sociala medier för att få e-handelskonverteringar är det dags att du börjar göra det nu.

 

3. Locka med fantastiska produkttitlar och beskrivningar

De flesta konsumenter läser produkttitlar och beskrivningar för att förstå om en produkt är användbar för dem eller inte. Produkttitlar och beskrivningar kan därför hjälpa dina potentiella kunder att fatta ett köpbeslut. Så du måste skriva titlar och beskrivningar som kan övertyga människor att köpa dina produkter. Men hur gör man det? Tja, det allra första du behöver göra är att lägga till all relevant information om din produkt inklusive dess funktioner och fördelar. Den som är intresserad av en produkt ska inte lämna din webbplats på grund av brist på information om en produkt.

Här är en snabb referenslista över alla saker som du bör ta med i produktbeskrivningarna:

  • Namn på produkt
  • Pris, och om det finns rabatt
  • Färg, storlek, form, mått etc.
  • Material, kvalitet etc.
  • Funktioner och användningsområde
  • Instruktioner för skötsel och underhåll av produkten

Så, för dina produkttitlar, måste du skriva titlar som tydligt beskriver produkten och fördelarna. Din produkttitel bör innehålla tillräckligt med information för alla som vill göra ett snabbt köp utan att behöva läsa beskrivningen. Så inkludera så mycket information och så exakt som möjligt i dina produkttitlar. I grund och botten bör din produkttitel innehålla all viktig information som man behöver veta innan man köper en den. Och om någon vill veta mer om din produkt kan de läsa produktbeskrivningen.

 

4. Glöm inte att optimera för sökord

En annan viktig sak som du måste göra för att öka e-handelskonverteringar är att optimera dina produkttitlar och beskrivningar för dina sökord. Sökordet bör vara long-tail sökord som har alla viktiga ord eller fraser som en användare kan använda för att hitta den produkten. I ett val mellan de två eller tre sökord bör du alltid sikta på det längsta sökordet eftersom det automatiskt kommer att täcka de kortare. När du väl har fått ditt sökord måste du lägga till det i både din produkttitel och beskrivning för att säkerställa att du rankar efter det sökordet. För att få fler konverteringar måste du först driva mer trafik till din e-handel och sökord hjälper dig att göra det. Att använda sökord är den bästa taktiken för leadsgenerering för e-handlare, och du bör också använda den.

 

5. Social Proof

Socialt proof hänvisar i princip till kundrecensioner och testimonials som uppmuntrar andra kunder att prova en produkt eller tjänst. Potentiella kunder kan känna sig mer benägna att köpa baserat på de Social Proof som skrivs av dina befintliga kunder. Om befintliga kunder står bakom och rekommenderar en produkt eller tjänst, så borde den vara bra. Hur kan du få Social Proof på din e-handelswebbplats? Lägg till kundbetyg och recensioner på dina produktsidor för att visa hur mycket kunder gillar produkterna. Gör det enkelt för kunderna att lämna betyg och recensioner för att få fler av dem. Du kan också be kunderna om skriftliga eller videorecensioner som du kan visa upp på din webbplats.

 

6. Använd en responsiv webbdesign för mobila enheter

Ett enkelt trick för att öka konverteringar för e-handel är att satsa på trafik från mobila enheter. Du kan tappa en betydande mängd trafik helt enkelt för att din webbplats inte är mobilvänlig. Att byta till en responsiv webbdesign hjälper dig att få trafik till din webbutik och ett ökat antal konverteringar. Att inte byta till en responsiv design är inte längre ett alternativ och är nödvändigt för alla e-handelssajter eftersom många föredrar att handla med sina telefoner. Se också till att du gör det rätt när du startar ditt e-handelsföretag och skapar en webbplats istället för att göra det senare.

 

7. Lägg till bra produktbilder

När det gäller konverteringar i en e-handel finns det får saker som uppmuntrar kunder till att göra ett köp än produktbilder. För vissa kategorier av produkter, som kläder eller heminredning, kan det till och med vara den viktigaste faktorn till att göra ett köp. Därför måste du anstränga dig när det gäller bildmaterial och få fler kunder genom det. Hur kan du göra det?

Här är några snabba tips för att komma igång:

  • Använd alltid en högkvalitativ kamera för att ta produktbilder och videos.
  • Ta flera bilder från olika vinklar för att tydligt visa produkten.
  • Använd en 360-graders video för att visa exakt hur produkten ser ut.
  • Lägg till text för att ge mer information om produkten i dina produktbilder.
  • Du kan också skapa videos som visar en produkt som används.

Prova dessa så ser du en förbättring på konverteringsgraden. Att visa bra produktbilder ett ypperligt sätt att ge dina kunder en butiksliknande online shoppingupplevelse.

 

8. Kontrollera och öka din webbplatshastighet

En av anledningarna till att besökare lämnar en sajt utan att göra ett köp är att sajtens hastighet är låg. Folk gillar inte att stanna kvar bara för att kämpa för att göra ett köp när det finns massor av andra alternativ tillgängliga. Så se till att din webbplats, särskilt produktsidorna, laddas snabbt och smidigt. Använd grafik av god kvalitet, men håll filstorleken så låg som möjligt för att säkerställa att de laddas snabbt. Använd taktiker som cachning och använd ett Content Delivery Network (CDN ingår i alla Starwebs butiker) för att öka din webbplatshastighet.

 

9. Gör en enkel navigering i webbshoppen

Du måste också göra det enkelt för besökarna att hitta det de letar efter. Din webbplats bör vara lätt att navigera i. Hur kan du göra din e-handel lätt att navigera i? Du behöver helt enkelt organisera dina produkter i rätt kategorier och underkategorier för att göra det enkelt för människor att hitta rätt produkter. Lägg också till så många produktfilter som möjligt för att göra det enkelt att söka efter produkter. Tänk på detta redan från början så har du redan säkrat upp denna punkten.

 

10. Optimera kundkorgen, kassan och betalning

Har du någonsin lämnat produkter i din kundkorg eftersom kassan och betalningsprocessen var onödigt lång och komplicerad? Du är inte ensam. Många konsumenter överger sin kundkorg av just denna anledning. Kanske är registreringsformuläret för långt eller så finns det inte tillräckligt med betalningsalternativ eller något annat steg som driver bort kunderna. Du kan enkelt undvika detta genom att optimera din kassa och betalningsprocesser.

Hur gör man det? Följ dessa tips:

  • Tillåt inloggning på sociala medier för att spara tid för potentiella kunder.
  • Om de ska fylla i ett formulär, inkludera bara de allra viktigaste fälten i formuläret.
  • Ge flera betalningsalternativ.
  • Använd säkra betalningsmetoder.
  • Använd en snabbkassa

De här är enkla steg som du behöver följa för att ge dina kunder en snabb och problemfri kassaupplevelse. Detta kommer inte bara att öka dina konverteringar utan också förbättra kundupplevelsen.

 

11. Använd Retargeting för kunder som överger sina kundkorgar

Som nämnts ovan lämnar många sina kundkorgar utan att göra ett köp av olika skäl. Dessa är vanligtvis personer som kan fås att slutföra köpet med rätt incitament. Så vad kan du göra för att göra en retargeting på dessa kunder? Det mest populära sättet att göra en retargeting-kampanj är att skicka ett e-mejl med rabatt eller med ett erbjudande. Den här e-mejlstrategin är tillräcklig för att få dem att slutföra köpet. Du kan även ha retargeting innan de lämnar din e-handel med hjälp av ett popup-fönster. Just när en kund är på väg att lämna din e-handel visar du dem en popup med en exklusiv rabattkupong som de kan använda för att få rabatt på sitt köp.

Dessa taktiker är effektiva för att vinna tillbaka konsumenter som har köpintentionen men som var lite osäkra på att göra ett köp.

Är du redo att öka dina konverteringar i din webbshop?

Det här är några av de mest effektiva taktikerna som används av duktiga marknadsförare för att öka antalet konverteringar. Använd några eller alla för att öka dina e-handelskonverteringar, webbplatstrafik och kundupplevelse.

Så vad väntar du på? Kom igång nu och se resultaten själv.

Lycka till!