Fortnox

Fortnox är ett populärt webbaserat affärssystem med över 140 000 kunder. Fortnox har stöd för flera prislistor, återrapportering av betalningar, fungerar lika bra på PC som på Mac, kräver ingen installation och fri support ingår.

 

  • Överför produkter inkl. pris och lagersaldo
  • Överför order med kundinfo
  • Stöd för flera prislistor, t ex återförsäljarprislistor
  • Stöd för flera användare med olika rättigheter
  • Fortnox passar alla branscher
  • Återrapportering till Klarna och Payson betalsätt
Fortnox och Starweb

Kostnadsfri koppling

Kopplingen mellan Starweb och Fortnox är utvecklad samt bekostad av Starweb och ingår kostnadsfritt.
Fortnox tar dock betalt för sitt affärsystem, samt tilläggsmodulen ”API”.

Fortnox Bokföringsprogram förenklar din vardag och du får enkelt ordning och reda på din verksamhet.

Du registrerar smidigt verifikationer och leverantörsfakturor och i vårt bokföringsprogram finns en mängd smarta funktioner som underlättar arbetet med ditt företag, oavsett hur stort eller litet det är och oavsett mängden transaktioner.

Fortnox och Starweb

Hur fungerar kopplingen?

Du hämtar enkelt alla produkter från Fortnox, därefter justeras priser och lager automatiskt. När kunder lägger beställningar i din butik överförs de automatiskt till Fortnox.

Allt hanteras smidigt på nätet och du slipper manuella arbetsrutiner eller att backupen är trasig!

 

Butiken styrande, eller Fortnox styrande

Man kan välja ifall man vill hantera sina produkter från Fortnox eller från Starweb.

Att tänka på ifall du låter butiken vara styrande, är att när du tar bort en produkt, eller ändrar produktens artikelnummer från Starweb e-handel så raderas aldrig produkter i Fortnox av Starweb, utan produkten synkroniseras automatiskt på artikelnummer. Dvs om du byter artikelnummer i webbutiken så skapas en ny produkt i Fortnox. Du måste då ta bort den gamla produkten manuellt i Fortnox.

 

Duplicera produkter

När du använder Fortnox-kopplingen så kan du inte längre duplicera produkter i Starweb admin. Oavsett om Fortnox eller Starweb är styrande system.

 

Finns det stöd för produktvarianter?

Både ja och nej. Fortnox saknar stöd för varianter som olika färger och storlekar i dagsläget. Produkter överförs utan problem men läggs då in som enskilda produkter i webbutiken.

Produkter i din e-handel kan ändå använda varianter! I Starweb samtliga butiksstorlekar kan produkter ha varianter, och om du låter butiken vara styrande och hantera produkter kan du skapa varianter av enskilda produkter. Produkten synkroniseras automatiskt på artikelnummer, dvs även lager och pris uppdateras.

 

Hantera betalningar ifrån affärssystemet

Ja, återrapportering av betalningar sker i Fortnox.

När kunden betalar, via Klarna eller Payson så reserveras betalningen som standard. För att du ska slippa dubbeljobb så har Fortnox byggt en smart import-funktion.

Payson

Du får ut en återrapporteringsfil från Payson som du läser in via Fortnox. Då matchas filen mot kundfakturor som finns i Fortnox och inbetalningen konteras och bokförs automatiskt på ca 30 sekunder på alla fakturor som har gått via Payson.

Klarna

Klarna skickar en återrapporteringsfil till Fortnox, du loggar sedan in på Fortnox och startar återrapporteringen. Då matchas inbetalningarna mot fakturorna och inbetalningarna bokförs. Bortskrivningar görs på de avgifter Klarna tar ut automatiskt. Ingen mer manuell hantering av återrapportering av inbetalningar, som idag kan vara mycket tidskrävande.

Vad kostar kopplingen?

  • Hos Starweb ingår koppling till Fortnox kostnadsfritt. Avtalstiden är 3 mån.
  • Fortnox tar betalt från 99 kr/mån för sitt affärssystem samt 59 kr/mån för tilläggsmodulen ”API”.

Total månadshyra av affärssystem och koppling är från 158 kr/mån.

 

Kontaktuppgifter

Kontakta Fortnox och säg att du använder Starweb e-handel så kommer du få installationsuppgifter som du mejlar till oss.