Smart logistik nyckeln till framgångsrik e-handel

E-handeln växer i snabb takt inom de flesta områden och konkurrensen tätnar mellan aktörer i branschen. Idag har stora jättar som Amazon en stor marknadsandel och nyckeln bakom framgången ligger i logistiken. En kostnadseffektiv och användarvänlig logistik är en direkt lönsamhetsfaktor. Varför hantera ordrar manuellt när du kan automatisera?

I den här artikeln kan du läsa mer detaljer om hur smart logistik påverkar e-handeln. Vilka är de mest använda logistiklösningarna i branschen? Hur utbildas personal inom logistik för e-handel? Svaren hittar du längre ner!

Vikten av effektiv logistik

Att erbjuda en smart, smidig och snabb service är kärnan till framgång när det gäller e-handel. Därför väljer också företag att investera i logistiken eftersom det är en direkt faktor som kan generera lönsamhet. Det är inte alltid en helt enkel ekvation att hitta effektiva lösningar som också går hand-i-hand med kundernas förväntningar. Studier visar att en effektiv orderhantering ökar marginalerna, läs mer om det här.

Lagom med varor

Det handlar om att ha rätt rutiner på lagret och säkerställa att varor finns inne när kunder ska handla. En slutsåld produkt innebär att kunden med stor sannolikhet istället klickar vidare till en konkurrent. Samtidigt är det en balansgång, att ha lagom mycket i lager, vilket kräver god kundkännedom och ett smart IT-system. Du behöver jobba med att samla in värdefull data från dina kunders köpbeteenden för att säkerställa en lönsam rotation på lagret.

Optimala leveransvillkor

E-handeln går bra om du kan garantera en flexibel service till dina kunder och det skapar du via bra transport- och fraktavtal. Därför är det alltid viktigt att du som driver e-handel ägnar tid åt att förhandla fram rätt pris och villkor med åkerier och transportfirmor. När du har rätt ekonomiska marginaler kan du vara flexibel mot dina kunder. Kom ihåg att trygga, säkra villkor är viktigt för båda parter.

En effektiv returhantering är något som påverkar lönsamheten. E-handlare som hanterar kundernas returer på ett enkelt sätt vinner många fördelar. Att en kund lämnar tillbaka en vara är inte alltid något negativt, med rätt service kan det generera ett mervärde!

Vanliga logistiklösningar

Beroende på hur verksamheten ser ut kan e-handlare välja att göra det mesta själv eller anlita ett logistikföretag. Det kan vara billigare att välja det sistnämnda och framför allt om tanken är att expandera utomlands.

1PL – förstapartslogistik

Det här är en lösning som innebär att all leverans sker via en intern process. Då är det du som e-handlare som sköter lagret, packar sålda varor, sänder ut samt sköter reklamationer och returer. Det är alltså ett system som framför allt mindre e-butiker använder sig av.

2PL – andrapartslogistik

Du kan även välja en kombinerad lösning där du hanterar vissa moment internt, men tar hjälp av ett logistikföretag för att få varorna utsända och levererade. Det kan också inkludera transport av gods från ett lager till exempelvis ett centrallager.

3PL – tredjepartslogistik

Här är du själv helt utanför logistiken och det är istället en tredje part som tillhandahåller lagret. Den här typen av lösningar erbjuder en helt komplett logistiktjänst för verksamma inom e-handel. Då ingår allt från packning av varor och valda transportmedel till leverans och returhantering. STARWEB har en hel guide om 3PL.

Logistikstudier e-handel

Du som vill arbeta med e-handel och logistik har flera alternativ att välja bland. Det finns exempelvis konkreta utbildningsprogram på svenska universitet som ger dig grunden för en framtida logistikroll. Yrkeshögskolan erbjuder också utbildningar med fokus på e-handel och logistik. E-commerce logistiker är ett exempel på lämplig utbildning och den genomför du under två år.