Internationell e-handel

Multivaluta - unika priser per valuta

För e-handlare som är verksamma i flera länder och med flera valutor

Nyhet! Få fantastiskt många möjligheter när det kommer till prissättning och för vem produkter ska visas för.

Valutaomvandling jämfört med äkta multivaluta

Traditionellt jobbar de flesta webbutiker med en standardvaluta som omvandlas till ett uppskattat pris i en annan valuta efter en förutbestämd faktor. En valutaomvandlare kan räcka långt, men för de e-handlare som är verksamma i flera länder och med flera valutor är det oftast ett krav att marknadsanpassa både pris och sortiment.

Med PREMIUM och multivaluta med unika priser per valuta kan alla prisstrategier förverkligas oavsett valuta. En korrekt prissättning som inte bara ser snyggare ut, utan som dessutom är konkurrenskraftig.

Det finns all anledning att prissätta produkter med unika priser för respektive marknad. En anpassad prissättning är inte bara mer säljande, utan ger möjlighet till olika prisstrategier för samma produkt i olika länder.

Med kundunika prislistor kan kunder inom en marknad dessutom få tillgång till individuella priser.

Med ett varierande artikelsortiment för olika länder är det önskvärt att inte bara sätta unika priser i respektive valuta, utan även möjligheten att styra sortimentet för respektive marknad.

Med kundunika prislistor kan kunder inom en marknad dessutom få tillgång till individuella sortiment.

Komplett internationell e-handel

Varje marknad har sina preferenser och just därför är det viktigt att agera lokalt även när man tänker globalt. Webbutiken är fylld med möjligheter för internationell e-handel. Här är några att tänka lite extra på:

  • Att koppla språk och valuta till domännamnet ger ett professionellt första intryck. Varje språk i webbutiken har dessutom unika länkar som hjälper besökaren att hitta rätt och gör webbutiken synlig för Google på respektive marknad. Sökmotoroptimering är ett lokalt fenomen!
  • Att använda lokala momssatser signalerar inte bara seriositet, utan framförallt blir prisbilden jämförbar med lokala konkurrenter och konkurrenskraftiga priser är ett måste när olika marknader har olika prisbilder för olika typer av produkter.
  • Använd lokal valuta och för kunden kända betal- och fraktsätt. Förutom själva valutan är prissättningen en faktor för internationell framgång. Med multivaluta i PREMIUM får webbutiken en korrekt prissättning som en valutaomvandlare aldrig kan åstadkomma.

Priser

Starweb ringer dig