Starweb
March 27, 2023
4 min

3 sätt att framgångsrikt internationalisera e-handeln

Internationell e-handel fortsätter att öka i popularitet. Men vad betyder det och hur går det till?

Ofta vill man replikera sina framgångar från Sverige till länder utanför företagets hemmamarknad. Enligt en studie av Pitney Bowes köper cirka 65% av konsumenterna produkter online utanför sitt eget land. Så internationalisering av e-handel har aldrig varit viktigare.

Men bara att tillämpa samma tillvägagångssätt som på den inhemska marknaden på andra marknader kommer inte att garantera samma resultat. Här är tre saker att tänka på om ni vill ta er e-handelsverksamhet utomlands.

Kartlägga internationell strategi för e-handel

För att säkerställa att er internationella e-handel blir en framgång måste strategin först kartläggas för varje land som ert företag flyttar till. Vad måste man tänka på för att skapa en väl avrundad och tydlig strategi?

Era affärsmål

Innan ni ens börjar skapa en strategi är det viktigt att fastställa vad ni vill åstadkomma. Vill ni att er företagskultur ska förbli densamma eller anpassa den till den lokala marknaden? Att bygga ett varumärke för företaget i det land ni expanderar till är avgörande för er framgång.

Skapa en lokal e-handel

55% av konsumenterna säger att det är viktigare att ha information tillgänglig på sitt modersmål än priset. Med andra ord, om era kunder är villiga att betala mer för lokalt innehåll, borde ni vara det också.

Så var noga med att översätta innehållet i e-handeln och skapa en ny webbplatsdomän för det land ert företag expanderar till. Naturligtvis finns det mycket mer än att bara översätta webbplatsens innehåll. Till exempel måste ni se till att företagets terminologi kan standardiseras för att skapa en enhetlig företagsidentitet.

Ha i åtanke att om ni använder en översättningsbyrå kommer de sannolikt att översätta innehållet ord för ord. För sökordsändamål (SEO) är detta kanske inte optimalt. Eftersom sökord skiljer sig från land till land, även i länder som talar samma språk. Till exempel kan viktiga ord i USA inte fungera i Storbritannien.

Gör en djupgående undersökning och analys. För även om Google är den mest populära sökmotorn i världen föredrar vissa länder som Kina, Ryssland och Sydkorea andra sökmotorer. 

Anlita ett lokalt marknadsföringsteam

Detta behövs för att förstå den nya marknadens språk, kultur och preferenser. Att anställa ett lokalt team kan vara särskilt användbart när ni översätter er e-handel, eftersom en översättningsbyrå kanske inte förstår era produkter/tjänster tillräckligt bra för att översätta ert e-handelsinnehåll. Om ni har ett lokalt team som talar språket och förstår era produkter/tjänster kan de kontrollera översättningarna och se till att dessa är korrekta, on-brand och relevanta för den lokala marknaden. 

Välj en skalbar e-handelslösning

E-handelslösningen bör växa tillsammans med ert företag och hålla jämna steg med efterfrågan. Att ha en skalbar e-handelslösning är nyckeln till ert företags internationalisering.

Med Starweb får ni en ERP-integrerad e-handelslösning som gör det möjligt att skala verksamheten. Med inbyggt stöd för alla affärsmodeller och direkt integrering mot flera stora affärssystem (inklusive stöd för flerspråkiga och multivaluta).

Ytterligare tips för framgång med internationell e-handel

Låt ert ERP göra de tunga lyften

Underskatta inte kraften i en bra ERP. Ert ERP ska kunna hantera stora mängder data och ta hand om en hel del information om internationalisering av e-handel åt er. Några av de sätt som ert ERP kan göra detta är genom att erbjuda olika språkinställningar och stöd för lokala regler och lagar, förordningar och beskattning. Ditt ERP är utgångspunkten, så se till att ni har en stark grund.

Prata med ERP-leverantören och låt dem beskriva alla deras funktioner för internationalisering av er e-handel. Eller, om ni tidigt vet att ni har internationella ambitioner, se till att ni väljer ett ERP som kommer att stödja företagets globalisering.

Välj rätt plattform för internationell e-handel

En ERP-integrerad e-handelsplattform fungerar sömlöst med ert ERP, och gör att ni enkelt kan använda alla lokaliseringsfunktioner ni redan har i ert ERP direkt i e-handeln.

Om ni till exempel anger i ERP-systemet att en klient kommer från Spanien, kommer en integrerad e-handel automatiskt att visa den spanska webbshopen när klienten loggar in.

Funderar du på eller vill starta ett projekt för att internationalisera er e-handel? Kontakta oss och få kostnadsfri feedback från våra experter.

Fler inlägg
Inga inlägg hittades.