Nu lanserar Starweb stöd för Google Tag Manager
Google Tag Manager används för att skicka data från din butik till Google analytics och gör det enklare att implementera olika mål i din butik. Vill du mäta antalet anmälningar till nyhetsbrev, försäljning, hur långt ner på en sida dina besökare scrollar eller varifrån besökare som begär offert kommer? Nu är det möjligt!
För att kunna arbeta med Google Tag Manager (GTM), måste du ha implementerat taggens spårnings-id direkt i admin för din butik (klicka på den lilla gubben i höger hörn -> statistik). Spårnings-id hämtar du direkt från Google Tag Manager. OBS! Om du har Google analytics UA-kod installerad sedan tidigare måste du ta bort den från butiken. Annars kommer du att få felaktig data. Du kommer fortsättningsvis att läsa av datan i Google analytics – men målinställningarna och själva datainsamlingen görs genom Google Tag Manager. När du sätter upp din såkallade “container” för Google Tag Manager kopplar du den till Google analytics genom UA-koden som du kan hämta i analytics och generella data som sidvisningar, landningssidor och trafikkällor registreras per automatik. Bekräfta att datan (ex sidvisningar) stämmer genom att logga in i Google analytics och mät ett eget besök till din webshop.