Vad är Google Adwords?

Google AdWords tillika Goggle Ads är en plattform som Google skapat för digital marknadsföring. Google lanserade plattformen år 2000 och har sedan dess vuxit sig till att bli Googles största inkomstkälla. Plattformen Google Ads är ett utmärkt verktyg för att exempelvis nå ut till en större skara kunder genom olika typer av annonser som riktar sig specifikt för ditt företag. Då Google är den överlägset största sökmotorn på internet så kan en riktad annons via Google Ads tillföra en hel del. Dessutom om du annonserar via Google Ads så betalar du för trafiken som går till din hemsida och inget mer. Alltså betalar du för varje klick som genererat i att någon tryckt på annonsen och därav länkats till din hemsida. Google Ads kan vara ett utmärkt alternativ ur ett marknadsföringsperspektiv och är ofta riktigt lönsamt.

Fördelar med Google Adwords

Att använda sig av plattformen Google Adwords kan ge med sig en hel del fördelar ur ett marknadsföringsperspektiv. En fördel är att det är kunderna som hittar dig och inte vice versa. Exempelvis när de har problem med något som din tjänst kan lösa eller när kunderna är i behov av det du säljer på din hemsida. Andra fördelar är att du bara betalar när en potentiell kund klickar på annonsen och därav får du gratis marknadsföring för kunderna som inte klickar på annonsen men kanske lägger märke till ditt varumärke. Utöver dessa fördelar så är Google Ads en flexibel plattform där du kan rikta in dina annonser utefter det du tror är mest lönsamt för ditt företag. Exempelvis genom att rikta in sig till en viss stad där du har företaget. Dessutom har du tillgång till all data för dina annonser via Google Ads som du smidigt kan titta på. Exempelvis hur många klick de genererat eller hur många köp som gjorts via dem.