Så lyckas du med SEO för din e-handel
SEO (från engelskans search engine optimization) handlar om att arbeta upp den organiska trafiken till din hemsida genom att arbeta med bland annat innehåll och länkstrategier. Nedan kommer vi lista konkreta tips kring hur du kan tänka för att lyckas med SEO.
Tips för att lyckas med SEO på din e-handel
SEO är viktigt och dessutom väldigt effektivt för en e-handel. Om din e-handel är sökmotoroptimerad kommer din sajt komma högt upp på sökmotorernas förstasida när kunder letar efter produkter som du har på just din sajt.
1. Mycket innehåll
Kvalitet vinner alltid över kvantitet, i alla fall nästan. Du behöver ha mycket och uppdaterat innehåll på din sajt. Skriv långa produktbeskrivningar med relevanta sökord till hela sortimentet. Skriv både långa och korta bloggartiklar som ger svar på dina kunders problem. Sökmotorerna måste uppfatta dina e-handel som relevant, aktuell och att du har mycket att erbjuda.
2. Sökord
Använd smarta sökverktyg för att hitta dina sökord, även kallade keywords. Skriv informativa och läsvärda bloggar med både korta och långa sökord. Du får inte spamma din sajt utan sökorden måste vara en naturlig del av rubriker, produktbeskrivningar och artiklar. När du skriver ska du skriva för läsaren men ha sökmotorerna i bakhuvudet.
3. Länkar
Länkar kan göra stor skillnad. Om en välrenommerad sajt länkar till din e-handel kommer du få bättre SEO av det. Genom att gästblogga och besvara frågor på olika forum kan du själv skapa backlinks. När du skriver och länkar till andra sajter är det viktigt att det är bra sajter, som stora tidningar. För många länkar kommer förstöra för din e-handel. Du kan också länka till produkter och artiklar på din egen sajt. Även det ger bra resultat.
4. Metadata
Genomtänkt metadata är guld. Metadata är den text som en surfare ser när den googlar och ska välja vilken sajt som den ska gå in på. Din metadata ska vara relevant: skriv vad du säljer på din webbshop och använd relevanta sökord. Metadata underlättar både för sökmotorerna och presumtiva kunder.
5. UX: användarupplevelsen
UX (user experience) är oerhört viktigt. När en person går in på din e-handel måste sajten laddas fram på ett ögonblick. Många surfar från mobilen så det är viktigt att användarupplevelsen också är enkel och skön när en person vill handla från den.
Starweb kan hjälpa dig lyckas med din SEO
Även om möjligheten för dig som e-handlare finns att själv jobba med SEO kan det kännas som att man varken har tiden eller resurserna internt. På Starweb erbjuder vi våra kunder så kallade SEO-paket där allting från strategi till utförande ingår. Här kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa dig med SEO.