Hur e-handel stöder agila industriföretag och lean tillverkning

I takt med att konkurrensen tilltar och produktlivslängden avtar känner tillverkare sig pressade att optimera. Samtidigt blir tillverkningsprocesserna mer slimmade och rörliga – hur kan dina kommersiella processer hålla jämna steg?

 

Det är stor press

Vare sig det handlar om digital disruption som är obunden till äldre teknik eller konkurrenter från utlandet som plötsligt känner sig mycket närmre din kundbas, ser det nog mycket trångare ut i backspegeln idag än för 10 år sen.

Den okuvliga farten på teknologisk utveckling har vänt upp och ned på flera branscher. Detaljhandeln är redan oigenkännlig i jämförelse med pre-ecommerce eran, medan andra branscher som transport och hospitality fortfarande befinner sig mitt i sina metamorfoser.

Så du kan nog ana vad som väntar runt hörnet för tillverkare – och det är ingen vacker syn för företag som är för långsamma att reagera på den nya digitala verkligheten.

Det är lite överraskande att i en ny undersökning som omfattar över 300 B2B-företag över hela världen indikerade att 70% av företagen säger att konkurrens driver optimeringen av deras IT-infrastruktur.

Tillverkning är inte immun mot dessa förändringar. Till och med de mest nischade leverantörerna av maskiner och reservdelar måste hålla jämna steg med det nya status quo för företag. Det finns inte längre utrymme för traditionella approacher: slimmad och smidig är titeln på det nya spelet.

Så, hur ökar tillverkarna hastigheten på produktionen – och hur kan de garantera att sälj- och marknadsavdelningarna håller takten?

 

Lean tillverkning

Resurssnål tillverkning (och magra företagsprocesser i allmänhet) handlar alla om en sak: att eliminera avfall.

Och detta är inte nödvändigtvis avfall i bemärkelsen grönt och hållbart – eller snarare, inte enbart detta. När det kommer till lean tillverkning är avfall allt som inte direkt bidrar till att addera värde för kunden. Låter det abstrakt? Här är Leans sju sorters avfall:

  1. Överproduktion mot planen
  2. Väntetid för operatörer och maskiner
  3. Onödig transportering
  4. Avfall i själva processen
  5. Överskott av lagermaterial och komponenter
  6. Icke-värde-adderande rörelse
  7. Kvalitétsdefekter

Kortfattat: lean-processer handlar om att skapa mer värde för kunderna med färre resurser. Här kan du läsa mer om lean tillverkning.

 

Agile tillverkning

Om lean tillverkning handlar om att hantera resurser, så är agile tillverkning (eller smidig tillverkning) idén om att hantera kundens förväntningar.

Kärnan i agile tillverkning kan kokas ned till en snabb reaktion på dina kunders behov. Faktum är att lean ses ofta som föregångaren till agile då lean röjer vägen för hastigheten som krävs för att omedelbart reagera på kundbehoven.

Lean Produktion har fastställt fyra nyckelelement vid smidig tillverkning:

  • Modulär produktdesign för snabb och enkel variation
  • Informationsteknologi för automatisering och snabb dataspridning
  • Företagspartners för allianser som ökar tid-till-marknad
  • Kunskapskultur för att förbereda anställda för det nya status quo

Med dessa fyra pelare på plats bör tillverkare kunna tillgodose kundförväntningar som skjuter i höjden med blixtsnabb respons.

 

På tal om tid till marknad (TTM)…

Ditt företag är smidigt. Dina processer är slimmade (lean). Du kan ha allt från maskiner till OEM redo för leverans med de kortast möjliga tiderna.

Men hur får du produkterna till dina kunder? En e-handel är ett fantastiskt verktyg för dina kommersiella avdelningar för att bli precis lika smidiga och slimmade som dina produktionssilos.

  • Digitala kanaler som webbutiker är lättare att uppdatera med produktförnyelser eller nya priser.
  • En webbutik låter kunder direkt kommunicera sina behov utan att behöva gå igenom en säljrepresentant eller kontoansvarig.
  • Vid automatisering av denna typ av kommunikation lösgörs också en säljrepresentants tid som kan läggas på att addera riktigt värde, istället för tråkig administration.

Mer avancerade nätbutiker med inbyggd produktkonfigurering ger kunder möjligheten att beställa anpassade delar online. Denna typ av funktionalitet är dock inte färdig för direkt användning för de flesta webbutiker.

Hur lovande detta än låter är det inte lika enkelt att öppna en e-handelsplattform för tillverkare som att öppna en modebutik online. Detta är dubbelt sant om dina produktlivslängder är korta och produktspecifikationer långa.

Professionella köpare behöver mer avancerade funktioner för att framgångsrikt lägga beställningar online – särskilt i snabba industrier som tillverkning. Men detta betyder inte att det är utom räckhåll för den genomsnittliga tillverkaren att etablera en lämplig e-handelsmiljö.

 

ERP-driven e-handel för tillverkare

Konstant förnyelse i kombination med komplexa produkter betyder att traditionell försäljning och marknadsföringskanaler inte längre fungerar. Papperskataloger kommer självklart inte på fråga, men du vill inte heller spendera alla de resurser som krävs för att uppdatera en e-handel manuellt. Det är slösaktigt och felbenäget.

Du kan hitta lösningarna i en av pelarna för agile: smart användning av IT för att automatisera dataspridning. Eller för att vara mer specifik: säkerställa att dina digitala kanaler använder produkt- och prissättningsinformation direkt hämtat från din enda sanningskälla – ditt ERP.

 

Den träffsäkra kanalen för digital försäljning

Genom att hämta produktinformation direkt från din befintliga databas – ingen manuell handling nödvändig – sparar du tid och minimerar fel. Och om ditt system tillåter datautbyte i realtid, garanterar du också att dina kunder bara exponeras för den senaste uppdateringen av dina produkter.

 

Direkt kundinput

Det finns en annan fördel med datautbyte i realtid mellan din e-handel och ditt ERP-system, och det är en ”agile” fördel. Beställningar som görs genom din e-handel blir direkt redo för bearbetning i ditt ERP. Och ju tidigare du bearbetar beställningar, desto tidigare kan du frakta.

 

Vill du veta mer?

För att ta reda på mer om Starwebs B2B e-handelslösning kan du boka en demo där vi både visar dig hur vi hanterar de punkterna vi går genom i inlägget och besvarar eventuella frågor du har.