Fördelarna med e-handel för tillverkningsindustrin

Det händer spännande saker inom tillverkningsindustrin. Men den bryter inte ny mark när det kommer till e-handel. Visserligen vill 30% av alla kunder köpa minst 90% av sina varor på nätet, men i nuläget är det endast 19% som verkligen gör detta. Vi ska ta en titt på varför det är så och se vilka fördelar det finns med e-handel för tillverkare.

Förändringar inom tillverkningsindustrin drivs ofta av hur våra kunder alltmer vänjer sig vid att handla i nätbutiker. Och de tillverkare som huvudsakligen bistår sina kunder via telefon, fax och e-post riskerar att gå miste om deras lojalitet.

Numera vill B2B-kunder ha kontroll över den information som finns, oavsett om det handlar om lagerhållning, produktspecifikationer, beställningshistorik eller egna förhandlade rabatter. De vill kunna få den information de behöver och handla saker när som helst och var som helst. Deras värld är den som finns online.

Här är antalet B2B-kunder som handlar från tillverkare och grossister:

  • 75% av B2B produktköp görs på online.
  • 1 av 3 köpare skulle kunna tänka sig en återförsäljare om de erbjöd dem möjlighet att beställa, betala för, spåra och returnera beställningar online.
  • 62% av B2B-kunder föredrar att få tillgång till varierad information (som exempelvis information om produkter och reservdelar, lagernivåer, leveransuppgifter, osv) online, jämfört med endast 27% som föredrar att få det offline.

 

På vad sätt gynnas tillverkare av e-handel?

Fördelarna med e-handel för tillverkare är uppenbara: om du kan erbjuda dina B2B-kunder en bekväm och informativ köpupplevelse på nätet kommer du bli den leverantör de vänder sig till. Men vilka andra fördelar finns det med att tillämpa e-handel inom tillverkning?

 

Erbjud dem en personligt anpassad katalog

Om du driver ett företag inom tillverkningsindustrin har du en omfattande produktkatalog med ett brett utbud av produkter som du vill dela med dig av till dina kunder. Men priserna för dessa produkter kan variera beroende på kund, sektion och andra faktorer. Därmed kanske du också känner dig tveksam till att dela med dig av den här prisinformationen online.

Om du skräddarsyr din katalog med personligt anpassade produktförslag utifrån dina kunders behov kan detta dessutom öka konverteringsgraden genom möjligheter till crosselling och upselling.

Pris- och produktanpassning är båda möjliga för en B2B nätbutik, genom att knyta ditt sortiment till ett personligt anpassat konto. Kämpar du med en stor produktkatalog? Här följer några tips på hur du kan erbjuda hela din katalog online.

Se till att synliggöra reservdelar

Verksamheter inom tillverkningsindustrin har ofta hög efterfrågan på reservdelar. Med en ERP-integrerad B2B e-handelsplattform kan du matcha dessa reservdelar med mer komplexa produkter som kunder har köpt. På så sätt görs crosselling och upselling enkel och effektiv. Som ett resultat behöver kunderna inte lägga kraft och energi på att söka efter passande delar. En sådan tillämpning av e-handel för tillverkare hjälper därför till att förbättra både service och effektivitet.

 

Sammanställ produkter online

En annan fördel med e-handel för tillverkare är möjligheten att sammanställa produkter. På din e-handelsplattform kan kunderna sätta samman och matcha produkter som skiljer sig i form, storlek och färg. Detta innebär att dina kunder kan skräddarsy produkterna utifrån vad de vill ha, utan att de behöver hjälp från försäljnings- eller supportavdelningar.  Detta besparar både dina kunder och ditt företag pengar och ansträngning.

 

Marknadsför dina egna märkesvaror

Tillverkningsföretag som har egna märkesvaror gynnas till och med ännu mer av e-handel. Du kan driva försäljning och uppnå högre marginaler genom att framhålla artiklar från ditt eget varumärke som förslag till kunderna, eller att erbjuda dem reservdelar. Genom att få detaljerad information om dina egna märkesvaror kan kunderna dessutom enkelt fatta kloka beslut när de jämför varumärken. Detta förbättrar resultaten för crosselling och upselling.

 

Sälj hela ditt sortiment online

Som tillverkare kanske du har en produktkatalog som innehåller tusentals varor. Av dessa produkter är det bara en ynka procentandel som den genomsnittliga kunden känner till och köper.

När du lägger till en B2B e-handel till dina försäljningskanaler får kunderna information om ditt fullständiga sortiment. Verktyg som snabbsökning, sökfilter och sökförslag vägleder kunderna genom en guldgruva av produkter. Din kunder kommer upptäcka nya och fler produkter, och även olika alternativ.

 

Locka nya kunder

Sökmotorer som Google och Bing har en avgörande roll för hur (potentiellt nya) kunder hittar dig. Vid B2B-köp har nästan hälften av alla kunder sökt på nätet för att hitta information, lösningar och leverantörer.

En stark närvaro på nätet, optimerad för sökmotorer, är nyckeln till nya möjligheter och att kunna ligga steget före konkurrenterna. Google och andra sökmotorer kan då hjälpa dina kunder att komma åt den värdefulla information som du ger dem online.

 

Hur lätt är det för tillverkare att få igång en e-handel?

Tillverkningsindustrin är komplex, och att få in din verksamhet i en online-miljö med minsta möjliga störningar kanske kan låta svårt. Men det måste det inte vara. De flesta processer kan du till exempel behålla som de är. Du kan helt enkelt betrakta detta som ytterligare en kanal som dina kunder kan använda sig av för att handla dina produkter.

Men Starwebs B2B e-handelslösning kan exempelvis dina anställda ändå arbeta med ditt nuvarande system och förbättra sitt arbetsflöde.