B2B strategier för att nå bättre konverteringsgrad för din e-handel

Har du byggt upp din B2B e-handel men behöver ändå kämpa för att öka trafiken, antal beställningar och ordervärdet? Om det är så, då är vi här för att hjälpa dig. Genom att följa några viktiga B2B-marknadsföringsstategier för din e-handel kan du locka nya kunder, öka det som dina befintliga kunder spenderar och i slutändan förbättra konverteringsgraden för din e-handel.

Redan sker 75% av alla B2B-produktköp online. Och köpare nöjer sig inte med det — online vill de köpa ännu mer! Med följande strategier för din digitala marknadsföring kan du locka trafik till din e-handelsbutik, få återkommande kunder och öka konverteringsgraden.

 

Öka trafiken till din e-handel med hjälp av SEO

Det första du behöver göra för att öka konverteringsgraden är att locka nya kunder och utöka din kundbas. För att du ska lyckas med detta måste din e-handel vara enkel att hitta via sökmotorer. Varför är detta så viktigt? 47% av B2B-köpare söker på nätet när de letar efter information och försäljare. Detta innebär en hel del potentiellt nya kunder!

Sökmotorer som Bing, Yahoo och Google använder sig av algoritmer för att ranka din e-handelssida högre eller lägre än andra. En marknadsföringsstrategi du kan använda dig av för att förbättra din organiska rankning är sökmotoroptimering (SEO). Denna innefattar följande tekniska optimeringar:

  • HTTPS: Se till att din e-handelssida är skyddad och säker. Vi rekommenderar att du använder SSL-certifikat för tillförlitlig anslutning vilket kommer ge högre värde för din nätbutik. Är du Starweb kund ingår detta i din lösning.
  • txt: Den här textfilen används av webcrawlers, eller spindlar, vid indexering av sidor för sökmotorer. Den hjälper sökmotorns ”spindlar” att bortse från vilseledande eller irrelevant innehåll och leda användare till de viktiga sidorna på din hemsida.
  • XML sitemap (eller webbplatskarta): ”Planritningen” över din hemsida hjälper web crawlern att snabbt och enkelt hitta alla sidor som finns i e-handeln.
  • Backlinks: Avser hur många externa webbsidor som länkar till din sida. Ju fler (pålitliga) webbsidor som länkar till dig, desto fler sökmotorer som Google bedömer dig som viktig.

Därefter bör du optimera innehållet på webbplatsen. Ta reda på vilka sökord dina potentiella kunder använder när de söker efter produkter och leverantörer på nätet och uppdatera din nätbutik enligt detta, vilket innebär:

  • URL: Texterna på din e-handelssida måste vara lätta att läsa för att den ska indexeras bra, men detta behövs också för att kunderna ska få en bättre upplevelse.
  • H1-rubrik: Denna ska innehålla produktens namn. Krångla inte till det utan håll det enkelt.
  • Produktbild: Använd dig av multimedia på en hemsida och lägg till optimerade alternativa beskrivningar till dina bilder för att få sidan att rankas högre i SERP.
  • Metatitel och metabeskrivning: Titeln och inledningstexten som visas i SERP och endast syns i källkoden. Den här texten bör uppmuntra webbläsare att klicka igenom till din hemsida.

Sökmotorer spårar om besökare engagerar sig i din sida eller om de återvänder till sökresultaten och går vidare till andra sidor istället. Detta innebär att du även måste tillhandahålla innehåll av hög kvalitet så att dina besökare uppmuntras att stanna kvar på din sida för att de får en bra upplevelse där.

Om du inte har någon publik som visar på ditt värde, kommer det bli svårt att nå konverteringar. Därför är det alltid viktigast att tänka på vad dina kunder letar efter och hur du kan ge dem detta.

För ytterligare information om sökmotoroptimering, läs vår kompletta guide för SEO

 

 

Nå nya B2B-kunder med betald annonsering på nätet

Ett annat sätt att öka trafiken är genom betald annonsering. Sådana riktade marknadsföringskampanjer gör att du kan nå ut till nya och befintliga kunder. Tre betalda sätt att öka trafiken till din e-handelssida är:

  • SEA: Om SEO inte visar sig hjälpa eller inte fungerar tillräckligt snabbt kan du använda dig av alternativet SEA (search engine advertising), som innebär annonsering i sökmotorer. Med hjälp av SEA syns du för de som aktivt söker efter de sorts produkter och tjänster som du erbjuder.
  • Annonsering på sociala medier: Här kan du ställa in så att dina kampanjer visas för en viss sorts användare, utifrån demografi som ålder, kön, utbildning, plats och intressen.
  • Skylta med din annonsering: Använd billboards online för att marknadsföra din e-handelssida och ditt varumärke till besökare som finns på nätet. Vi rekommenderar att du bara använder dessa om det verkligen behövs, eftersom användare ibland kan uppfatta detta som påträngande.

Betalda digitala annonser är ett utmärkt marknadsföringssätt för att få fler att hitta till din e-handelssida så att du därmed också kan nå högre konverteringsgrad för din e-handel.

 

Dra nytta av e-postmeddelanden för din marknadsföring

Om du på rätt sätt använder dig av e-postmeddelanden, till exempel med marketing automation, kan detta vara ett enkelt sätt att marknadsföra din e-handel. Det finns olika sorts B2B-marknadsföringsstrategier du kan använda dig av när det gäller e-post:

  • Anpassa: Tråka inte ut dina kunder med allmänna e-postkampanjer. Använd dig av anpassning och segmentering för att öka konverteringsgraden.
  • Cross/upsell-kampanjer: Att sälja relaterade eller kompletterande produkter utifrån kundens tidigare köp ökar antalet återkommande kunder och fördjupar kundrelationerna.
  • Kampanjer med förutsedda köp: Vid förutsägbar analys utgår man från uppgifter om kundernas tidigare köp för att förutspå vad dessa under kommer vilja köpa i framtiden.
  • Återaktiveringskampanjer: Särskilt riktade mot kunder som inte har handlat hos dig på ett tag.

Hittills har vi pratat om vilken marknadsföringstaktik som hjälper dig att få potentiella kunder till din e-handel, bland annat SEO, betalda annonser och e-postmeddelanden. Men hur gör du för att omvandla dessa till verkliga online köp?

 

 

Förstärk konverteringsgraden för din e-handel med hjälp av sociala medier

Även om det är meningsfullt att få trafik till dina sidor på sociala medier, är det betydligt viktigare att locka kunder till din e-handelssida och få dem att köpa något. Med hjälp av psykologiska marknadsföringsknep och att undersöka kundernas beteende kan du öka din konverteringsgrad online:

  • Visa upp din kundbas: Visa kundnamn, loggor och slutförda projekt på dina sociala medier för att ge ditt företag trovärdighet och auktoritet.
  • Enkel åtkomst till din e-handel: Se till att det alltid finns ett sätt för dina kunder att enkelt omdirigeras till din butik.
  • Visa upp nöjda kunder: Hitta och publicera innehåll där kunder berömmer dina produkter för att bygga upp relationer med befintliga och potentiella kunder. Detta ger värde till produktens kvalitet och förstärker de sociala bevisen.
  • Starta en tävling: Be kunderna dela med sig av bilder på sig själva med dina produkter och locka dem att göra detta genom att utlova en vinst. Effekten av detta är att du förstärker den kollektiva vetskapen om din produkt.
  • Influencers: Visa upp bekanta ansikten och ledande branschpersonligheter med dina produkter så att potentiella kunder uppfattar din verksamhet som trovärdig.

Du kan också använda sociala medier för att öka medvetenheten om ditt varumärke – påminn kunderna om dina produkter, din trovärdighet och din framgång, vilket direkt innebär större motivation till att köpa.

 

Öka konverteringsgraden för din sida med hjälp av andra digitala marknadsföringsstrategier

För att se till att försäljningen ökar och att nöjda kunder återkommer vill du ge dem en bra – och övertygande – köpupplevelse. Detta kan du uppnå genom följande:

 

  • Content marketing: Att få kundförtroende för de produkter och tjänster du erbjuder är en viktig del för att öka konvertingsgraden. Detta kan du uppnå genom content marketing. Det första du behöver göra är att omvandla ditt teams expertkunskaper till digitalt format. Detta kan du göra genom bloggar, videor eller ljud.
  • Estetiskt tilltalande butiker: Få kundernas uppmärksamhet med hjälp av fängslande högkvalitativa bilder, GIFs och även videor. Se några exempel på B2B e-handelssidor.
  • Banners: Visa upp dina unika konkurrensfördelar (USP), produkter och tjänster på din e-handel.
  • Verka tilldragande för dem du riktar dig mot: Människor lockas till sådant som påminner om dem själva och dem de liknar. Om du riktar dig till din publiks självbild kommer du att sälja mer.
  • Lättnavigerat: Kunder ska snabbt och enkelt kunna hitta det de letar efter. Genom att ha väl synliga “Lägg till i kundvagnen” och “Checka-ut”-knappar gör du det enklare för dem att handla.
  • Skylta med populära produkter: Nya kunder utvecklar förtroende för dina produkter när de ser vad andra köper, vilket i sin tur motiverar dem att kopiera detta beteende.
  • Recensioner: 88% av kunderna läser omdömen innan de bestämmer sig för att köpa en produkt. Genom att låta dina kunder ge omdömen om dina produkter och locka dem till att göra detta kan framtida kunder se vilka varor som är mest populära och varför de är det.
  • Produktbedömningar: Presentera korta personliga upplevelser från kunder som har köpt dina produkter.
  • Visa din uppskattning: Visa dina kunder att du är tacksam för deras köp med hjälp av e-post, kuponger och rabatter.
  • Chatbots: Genom att använda dig av AI (artificiell intelligens) kan ditt företag. erbjuda kunder onlinehjälp och support dygnet runt.

Genom att på ett lyckat sätt använda dig av dessa marknadföringsknep för din e-handel kommer du få din sida att sticka ut i jämförelse med andras och motivera dina kunder att handla mer.

 

Sälj B2B med en komplett e-handelsplattform från Starweb

Med Starweb får ni en integrerad e-handelslösning som kommunicerar sömlöst med era viktigaste system.

PROVA B2B E-HANDEL