Starta webshop

Kom igång med webshop

Att starta webshop är inte svårt med rätt lösning och rätt support som hjälper dig alla steg på vägen. Det är inte antalet funktioner som ökar försäljningen, det är rätt funktioner. Funktioner som kompletterar varandra för att driva försäljning. Komplexa funktioner som är enkla att hantera.

E-handel är mer än en webshop. Det är många delar som ska bemästras. Tillsammans med experter inom e-handelskedjans olika områden levererar vi hela lösningen – från besökare till leverans.

Prova gratis idag!

Webshop med smarta funktioner

  • Responsiv skräddarsydd design. Mobiler och surfplattor står för 50 % av alla köp, därför är det  otroligt viktigt med en responsiv webshop. Frihet för din kund, men även för dig då du enkelt kan ta hand om dina kunder när du vill och var du vill.
  • Sparad kundvagn. En sparad kundvagn förenklar för kunden och ökar antalet beställningar, men ger också möjlighet till riktade utskick för köp vid ett senare tillfälle. Dessutom finns det möjlighet att addera en rabattkod som en extra bonus.
  • Hantera återförsäljare och privatkunder i samma webshop. Kategorisera dina kunder i kundgrupper och ange kundspecifika priser för varje produkt och kundgrupp. Krav på inloggning möjliggör individuell tillgång till priser och sortiment.

SE SAMTLIGA FUNKTIONER

Unika fördelar

Se våra referensbutiker

En Google vänlig butik

Flera e-handlare har ökat sin försäljning med otroliga 300 % efter de bytt till Starweb e-handel. Webshopen har många SEO fördelar som Google gillar.

Google rankar responsiv e-handel högre i de mobila sökresultaten from 21 april 2015.

Support deluxe

Under ditt första e-handelsår följer vi upp och stöttar dig så du verkligen kommer igång alternativt fortsätter växa i rätt takt. Vi kommer ta kontakt med dig efter 3 veckor, efter 3 mån och igen efter 8 mån!

Därefter följer vi upp dig årligen. Det är lika viktigt för oss att din verksamhet växer som det är för dig.

Butiksanalys

Oavsett om du står inför en ny e-handelssatsning eller om du är en etablerad e-handlare, kan man få hjälp med att nyttja din webshop fulla potential.

Vi visar hur du kan öka din försäljning, och skapa rätt köpupplevelse för dina kunder genom optimeringar, löpande förbättringar.

Se våra referenser

Tips och råd för att starta webshop

1. Bygg en passion för produkten du säljer

Du måste vara genuint intresserad av dina kärnprodukter, och fortsätta bygga kunskap för att erbjuda rätt kompetens kring din produkt.

Även om du har produkter med bra marginaler, eller kopierat konceptet från de mest framgångsrika e-handlarna, eller om du har mycket pengar att investera så behöver du förstå produkten och ta reda på vad målgruppen vill ha.

2. Bli expert

Vilka delar vill du bli bäst på i din verksamhet? Lager, frakt och löpande ekonomi samt administration är ett måste. Men utan rätt affärsutveckling, utan att ha tid för marknadsföring och lära känna din målgrupp så har du ingen verksamhet.

Fundera på vilka delar av din webshop som du kan outsourca. Bl.a genom att erbjuda utmärkt service/support, försäljning och vara aktiv rätt i forum (både online och offline) så lär du dig din målgrupp.

 

3. Paketering och merförsäljning

Genom att paketera samman flera produkter och erbjuda komplementsprodukter i samband med storsäljarna kan du öka dina marginaler rejält.

Föreslå extra tillbehör samt paketinslagning på produktsidan och i kassan. Försök hitta produkter med egenskaper som ”one size fits all”, erbjud fri frakt under en period och använd A/B-testning.

Glöm inte att mäta och följa upp resultaten efteråt för att bli bättre och bättre.

4. Bygg en snygg och inspirerande webshop

Jämför din webshop med en fysisk butik och hur varumärken jobbar för att ge den fysiska butiken en identitet. Kunden måste få en rätt köpupplevelse och minnas butiken även efter köpet.

Visa upp din produktkunskap och passion för det du säljer med rätt butikskoncept. Uppdatera ofta din startsida, nyhetsbrev, annonsering, sociala medier etc och skapa på så vis något vassare än en fysisk butik.

Rätt genomfört ger det en effektiv kommunikation och kundanskaffning. Ta fram en strategi och bestäm även hur ofta du ska komma med nyheter.

 

5. Hur ska du nå kunderna?

Varför ska kunderna handla hos just dig – är det för priset, servicen, garantier eller det stora utbudet? Priskrig är svårt och bygger inte lojalitet. Service och kunskap är båda bra försäljningsargument.

Erbjud det lilla extra, ställ relevanta frågor som resulterar i en rekommendation kring vilken produkt som passar en specifik kund.

6. Ha koll på vad som genererar besökare och intäkter

Jobba aktivt för att få besökarna att handla, och sedan få genomsnittsordrarna att öka. Att jobba med kundlojalitet och att förädla sin webshop behöver göras löpande.

Gör förbättringar som gör att din butik står ut, t ex genom nya tjänster som kompletterar en produkt. Ha tålamod – det tar många år att bli en storspelare.

Lönsamhet kommer med lojala kunder och frågan du bör ställa dig är, hur många lojala kunder behöver jag för att min verksamhet ska bli lönsam?

Personlig rådgivare

Det är viktigt att komma igång, men det är lika viktigt att hålla igång. Vi finns här för att hjälpa dig på din e-handelsresa med ändringar, importer, sökmotoroptimering eller annat du behöver hjälp med.

Prova gratis idag!