Vad är long tail sökord?

 ”Om ni vill att era inlägg ska ranka, så ska ni använda long tail sökord”. Det har ni förmodligen läst eller hört tidigare. Men vad menar vi med long tail sökord? Och varför ska ni använda dom i era texter? Här kommer vi att förklara vad de är och hur de kan hjälpa er att ranka.

 

Vad är long tail sökord?

Inom SEO skiljer vi på sökord och long tail sökord. Långa sökord är mer specifika än sökord, och oftast – men inte nödvändigtvis – består det av flera ord. Huvudsökordet är en allmän term som många människor använder och optimerar för. Ett long tail sökord är ett mer specifikt ämne eller ett delämne som färre skriver och optimerar för.

 

Hur hjälper de dig att ranka?

Det är ganska enkelt. Som nämnts ovan finns det mindre innehåll på webben med long tail sökord, eftersom färre personer har skrivit om dem. Mindre innehåll betyder mindre konkurrens! Eftersom konkurrensen inte är så tuff är det lättare att slå andra webbsidor med innehåll om long tail sökord i sökmotorer.

Dessutom är det lättare att skapa content kring en specifik sökintention med long tail sökord. Sökintent är vilken avsikt en person som söker har, vill någon bara ha information eller köpa något?

Long tail SEO graf

 

Exempel på ett långt sökord

Ett exempel på ett huvudsökord eller sökord är [pedagogiska böcker]. Det finns många bokhandlare, utgivare och bloggare som skriver om pedagogiska böcker. Om ni precis kommit igång med er webbplats, skulle det vara praktiskt taget omöjligt att ranka för den sökningen. Då måste ni konkurrera med Akademibokhandeln, Adlibris, Bokus och liknande.

Ni bör fokusera på en nisch för bloggen eller butiken. Att hitta en nisch innebär att man inriktar sig på en mycket specifik grupp människor. Ni kan göra det genom att skapa mycket specifikt innehåll: innehåll med långa sökord! Ett exempel på ett long tail sökord kan vara: [pedagogiska böcker för autistiska tonåringar]. Om ni skriver högkvalitativt innehåll om ett speciellt ämne så kan ni slå konkurrenterna om de långa sökorden. Om ni också inriktar er på sökare som har för avsikt att köpa böcker, kan ni inkludera den termen och fokusera ert innehåll på att svara på den här sökningen.

 

Långsiktig strategi

Ni kanske tänker: “Men vi vill ranka för huvudsökordet. Den får mycket trafik! “Det gör den, men om ni rankar på sidan 10 för det sökordet kommer ni inte få ut mycket av det. Det kan vara mycket trafik, men inget som kommer att konvertera till försäljning eller förfrågningar. Så vår rekommendation är att fokusera er sökmotoroptimering på de mindre konkurrenskraftiga, långa sökorden. När ni har skrivit flera artiklar om relaterade long tail sökord och ni rankar för dem kan ni sikta på ett huvudsökord.

Låt oss gå tillbaka till exemplet om [pedagogiska böcker för autistiska tonåringar]. Ni kan skriva om [pedagogiska böcker för autistiska församlingar], [bildböcker för autistiska barn] och [läs historier till ditt autistiska barn] också. På så sätt kommer Google veta att ni har en hel del specialiserat innehåll om detta ämne.

Om detta fungerar kan ni börja skriva högkvalitativt innehåll om andra typer av pedagogiska böcker för barn. Långsamt men säkert kommer ni att komma närmare huvudsökordet. Vi kallar detta en hörnstensstrategi.

 

Högre konverteringar också!

Mindre konkurrens är inte den enda fördelen med att använda långa sökord. Om ni fokuserar på en nisch, kommer era besökare lättare att konvertera till kunder, prenumeranter på nyhetsbrev etc – särskilt om ni tillgodoser deras sökintention. Låt oss säga att era besökare letar efter en mycket specifik typ av bok. Om de landar på er webbplats, specialiserad på exakt sådana böcker, kommer de sannolikt att hitta och köpa böckerna de letar efter. Där har ni en annan anledning till att fokusera på long tail!