Hur skriver du en SEO-optimerad titel?

En titel är dina webshops olika skyltfönster på Google – ju fler kategorisidor, ”vanliga sidor” (ex startsida, om oss, köpvillkor etc) och såklart produkter du har – desto fler skyltfönster att arbeta med.

 

Hur menar vi nu? Jo, det är ganska logiskt faktiskt.

Om du liknar Google vid en gågata där dina potentiella kunder passerar för att hitta rätt butik att handla i, så är du och dina konkurrenter de där butikerna. Skillnaden mot en fysisk butik är att besökarna faktiskt aktivt har sökt efter den typen av produkter som ni erbjuder och därmed förmodligen är relativt köpbenägna. Din titel är då den mörkblåa rubriken som ska locka besökaren att gå in i just din webshop. I det läget blir en titel innehållande artikelnummer och namn ganska ointressant, eller hur? Istället ska du lyfta USP:arna kring varför de ska handla produkt X just hos dig! Kanske har du fri frakt, snabb leverans, ett stort utbud eller unika färger på produkten som inte kan hittar någon annanstans?

Se exempel på olika SEO-optimerade titlar och hur dessa presenteras på Google. Under den otroligt varma sommaren 2018 – vem hade du helst besökt för att handla en svalkande fläkt?

 

hur ser titlar ut på google

Såhär gör du i  Starwebs e-handelslösning

Vi gillar att tänka till och göra det enkelt för dig som användare – därför kan du ändra dina titlar under “sökmotoroptimering” på varje form av sida som finns i din butik. Vill du ha hjälp med att analyser, optimera och framförallt konvertera dina besökare till betalande kunder har vi specialister för detta på Starweb. Du kan du läsa mer om Starwebs SEO-paket här.

 

Utöver titel ska du också jobba med målande beskrivningar som täcker fler antal tecken. När du fått dessa på plats är det dags att börja utvärdera dem och se utfallet för att kunna göra dem ännu bättre! Men mer om det i kommande blogginlägg :)