Hur skriver du en SEO-optimerad titel?

Att skriva bra sidtitlar är en viktig färdighet för alla som gör SEO. Varför? Eftersom titel-taggen är det första en användare ser i sökresultaten, men det är också en av de viktigaste faktorerna som Google använder för att bestämma ämnet på en sida. Detta gör titlar viktiga för SEO och den här artikeln täcker både varför du behöver fantastiska sidtitlar och hur du skapar dem.

En titel är dina webshops olika skyltfönster på Google – ju fler kategorisidor, ”vanliga sidor” (ex startsida, om oss, köpvillkor etc) och såklart produkter du har – desto fler skyltfönster att arbeta med.

 

Hur menar vi nu? Jo, det är ganska logiskt faktiskt.

Om du liknar Google vid en gågata där dina potentiella kunder passerar för att hitta rätt butik att handla i, så är du och dina konkurrenter de där butikerna. Skillnaden mot en fysisk butik är att besökarna faktiskt aktivt har sökt efter den typen av produkter som ni erbjuder och därmed förmodligen är relativt köpbenägna. Din titel är då den mörkblåa rubriken som ska locka besökaren att gå in i just din webshop. I det läget blir en titel innehållande artikelnummer och namn ganska ointressant, eller hur? Istället ska du lyfta USP:arna kring varför de ska handla produkt X just hos dig! Kanske har du fri frakt, snabb leverans, ett stort utbud eller unika färger på produkten som inte kan hittar någon annanstans?

Se exempel på olika SEO-optimerade titlar och hur dessa presenteras på Google. Under den otroligt varma sommaren 2018 – vem hade du helst besökt för att handla en svalkande fläkt?

 

hur ser titlar ut på google

Vad är (SEO) syftet med en sidtitel?

Det finns två mål som en bra titel måste uppnå:

  • Det måste hjälpa dig att ranka för ett sökord;
  • Det måste göra att användaren vill klicka igenom till din sida.

Dessa två mål är inte ömsesidigt exklusiva, men de har ibland konkurrerande intressen. Om du rankar bra, men ingen klickar på ditt resultat, gör den inte dig så bra. Om du rankar högt men aldrig får klick, kan dina rankningar försämras med tiden.

Titlar och klickfrekvens (CTR)

Google använder CTR (klickfrekvens) för att avgöra hur relevant du är för ett specifikt sökord. Om din CTR är lägre än antalet som Google förväntar sig för en viss position, kommer dina ranking att sjunka. Det motsatta är också sant, så en titel längre ner som får människor att klicka kommer också att hjälpa dig att ranka bättre.

Din sidtitel och fokus sökord

Om du har valt ett bra sökord för ditt inlägg, se till att du inkluderar detta fokusord i din sidtitel. Som jag sa tidigare, sidtiteln är ett av Googles viktigaste sätt att ta reda på sidans ämne, så att inte ha fokussökordet i titeln minskar din chans att ranka i sökresultatet.

Människor skannar sökresultat, så det är viktigt att titeln omedelbart fångar uppmärksamhet. Att ha sökordet i början av din sidtitel kommer att hjälpa till att uppmuntra klick, eftersom Google kommer att markera det när människor söker efter det. Ibland, när du optimerar för ett högt konkurrenskraftigt sökord, kommer alla att ha sökordet i början av sidtiteln. I så fall kan du försöka få det att sticker ut lite genom att sätta ett eller två ord framför ditt sökord, och därmed något ”intrycka” ditt resultat.

Optimal titellängd för SEO

Den optimala längden för en titel bestäms av hur mycket av det Google kommer att visa i sina sökresultat. Hur resultaten ser ut kan också variera beroende på vilken enhet du använder. Så hur många tecken från din titel kommer Google att visa? Det beror på. I stället för att använda ett teckenantal har Google en fast bredd där den kan visa titeln, så mycket beror på ditt val av ord. Eftersom den titellängden för SEO varierar per resultattyper, föreslår vi att du får med ditt viktigaste sökord under den första halvan av titeln.

Såhär gör du i  Starwebs e-handelslösning

Vi gillar att tänka till och göra det enkelt för dig som användare – därför kan du ändra dina titlar under “sökmotoroptimering” på varje form av sida som finns i din butik. Vill du ha hjälp med att analyser, optimera och framförallt konvertera dina besökare till betalande kunder har vi specialister för detta på Starweb. Du kan du läsa mer om Starwebs SEO-paket här.

 

Utöver titel ska du också jobba med målande beskrivningar som täcker fler antal tecken. När du fått dessa på plats är det dags att börja utvärdera dem och se utfallet för att kunna göra dem ännu bättre! Men mer om det i kommande blogginlägg :)