Hur skriver du en SEO-optimerad beskrivning?

I förra veckan skrev vi om hur du skriver om optimerad titel för din webshop. I samband med det utlovades en genomgång av optimerade beskrivningar. Hur man skriver en bra beskrivning för Google är en av de frågor som jag oftast får i mitt uppdrag som SEO-specialist. Vad är en beskrivning ens? Och hur gör jag den bra?

Sälj mer med en bra beskrivning

Jag kan förstå varför den är luddig då den endast syns på Google. Den är med andra ord endast till för att skapa en presentation av din webshop på Googles sökmotor. Som tidigare nämnt fungerar din titel som ett skyltfönster och ska fånga intresset hos en potentiell kund genom en rubrik kort. I detta skyltfönster syns utöver titeln en – beskrivning. Just den här tillåter fler tecken och här ska du passa på att arbeta med övertalning. Du kan exempelvis skriva om hur ni alltid skickar varorna samma dag, eller om hur snygg den här lila soffan är med en handvävd matta, eller kanske hur otroligt nöjda era kunder är? Allt för att liksom övertala den potentiella kunden till att det är hos er hen ska handla. Tänk att det är ännu en viktig detalj i ditt skyltfönster på Google. Att de sökord du vill synas på är med är mindre viktigt, Google kommer att förstå med hjälp av webshopens innehåll. I beskrivningen ska du jobba säljande.

Har du dessutom jobbat med att optimera dina underkategorier kommer Google att förstå det och presentera dem också. Se exempel från vår kund Ornament.

ornament.se skriver bra seo

Hur gör du i Starwebs webshop?

Som vanligt i våra system är allting enkelt. Under fliken “sökmotoroptimering” skriver du unika beskrivningar. Om du inte har gjort det hämtas dessa per automatik från den korta beskrivningen du lagt in på sidan – vilken inte alltid är mest säljande. Därför rekommenderar vi alltid att skriva unika säljande beskrivningar för alla sidor (kategorisidor, startsida, om oss, produktsidor etc).

Psst! De flesta läser främst titlarna så lägg mest kärlek där – men kom ihåg beskrivningen också eftersom de tillsammans kan vara den avgörande faktorn till att just du får klicket som leder till en betalande kund.