Hur skriver du en SEO-optimerad beskrivning?

I förra veckan skrev vi om hur du skriver om optimerad titel för din webshop. I samband med det utlovades en genomgång av optimerade beskrivningar. Hur man skriver en bra beskrivning för Google är en av de frågor som jag oftast får i mitt uppdrag som SEO-specialist. Vad är en beskrivning ens? Och hur gör jag den bra?

Sälj mer med en bra beskrivning

Metabeskrivningen är ett utdrag på upp till cirka 155 tecken – en tagg i HTML – som sammanfattar innehållet på en sida. Sökmotorer visar metabeskrivningen i sökresultaten oftast när den sökta frasen ligger inom beskrivningen, så att optimera metabeskrivningen är avgörande för On-Page SEO. Jag kan förstå varför den är luddig då den endast syns på Google. Den är med andra ord endast till för att skapa en presentation av din webshop på Googles sökmotor. Som tidigare nämnt fungerar din titel som ett skyltfönster och ska fånga intresset hos en potentiell kund genom en rubrik kort. I detta skyltfönster syns utöver titeln en – beskrivning. Just den här tillåter fler tecken och här ska du passa på att arbeta med övertalning. Du kan exempelvis skriva om hur ni alltid skickar varorna samma dag, eller om hur snygg den här lila soffan är med en handvävd matta, eller kanske hur otroligt nöjda era kunder är? Allt för att liksom övertala den potentiella kunden till att det är hos er hen ska handla. Tänk att det är ännu en viktig detalj i ditt skyltfönster på Google. Att de sökord du vill synas på är med är mindre viktigt, Google kommer att förstå med hjälp av webshopens innehåll. I beskrivningen ska du jobba säljande.

Har du dessutom jobbat med att optimera dina underkategorier kommer Google att förstå det och presentera dem också. Se exempel från vår kund Ornament.

ornament.se skriver bra seo

Så skriver du en bra metabeskrivning

Här har jag kombinerat alla egenskaper som är vettiga för mig:

1. Upp till 155 tecken – och ibland mer

Rätt längd existerar inte riktigt; det beror på meddelandet du vill förmedla. Du bör ta tillräckligt med utrymme för att budskapet ska nås, men håll det kort och smidigt.

Då och då ändrar Google längden. Nuförtiden ser du mestadels metabeskrivningar upp till 155 tecken. Försök åtminstone få viktig information i de första 155 tecknen av din metabeskrivning.

2. Skrivet i talspråk

Om du betraktar metabeskrivningen som inbjudan till sidan och skriver texten så den både beskriver ämnet men också talar om för läsaren att sidan är skriven av vanliga människor som pratar ditt språk.

3. Inkludera en uppmaning (call to action)

”Den här artikeln handlar om hur du skriver bra SEO beskrivningar man faktiskt blir intreserad av. Ta reda på mer!” Detta överlappar vad jag sa att använda talspråk, men jag ville betona det. Det är din försäljningstext, där din produkt är den sida som är länkad, inte produkten på den sidan. Uppmaningar som Lär dig mer, Hämta det nu. Prova gratis kommer att vara praktiskt här.

4. Innehåller sökordet

Om sökordet matchar en del av texten i metabeskrivningen är Google mer benägen att använda metabeskrivningen och markera den i sökresultaten. Detta kommer att göra länken till din webbplats ännu mer inbjudande.

5. Visar eventuellt specifikationer

Om du till exempel har en produkt för teknisk kunniga kan det vara en bra idé att fokusera på tekniska specifikationer för produkten – tillverkare, SKU, pris, etc. Om besökaren specifikt letar efter den produkten, är chansen stor att du inte behöver övertyga dem, och närvaron av information som priset utlöser klicket.

6. Matcha innehållet

Det här är viktigt. Google kommer att ta reda på när metabeskrivningar lurar besökare att klicka och kan till och med straffa webbplatserna som gör detta. Men bortsett från detta kommer missvisande beskrivningar förmodligen att öka studsgraden (bounce rate). Av den anledningen är det en dålig idé. Du vill att metabeskrivningen ska matcha innehållet på sidan.

7. Gör beskrivningen unik

Om din metabeskrivning är densamma som för andra sidor kommer användarupplevelsen i Google att hämmas. Även om sidtitlar kan variera, verkar alla sidor vara desamma eftersom alla beskrivningar är desamma. Om du medvetet vill / behöver / frestas att skapa en dubblett metabeskrivning, skulle det vara bättre på att lämna beskrivningen tom. Google väljer ett kodavsnitt från sidan som innehåller sökordet som används i frågan.

 

Hur gör du i Starwebs webshop?

Som vanligt i våra system är allting enkelt. Under fliken “sökmotoroptimering” skriver du unika beskrivningar. Om du inte har gjort det hämtas dessa per automatik från den korta beskrivningen du lagt in på sidan – vilken inte alltid är mest säljande. Därför rekommenderar vi alltid att skriva unika säljande beskrivningar för alla sidor (kategorisidor, startsida, om oss, produktsidor etc).

Psst! De flesta läser främst titlarna så lägg mest kärlek där – men kom ihåg beskrivningen också eftersom de tillsammans kan vara den avgörande faktorn till att just du får klicket som leder till en betalande kund.