Google search console släpper ny resultatrapport

De flesta e-handlare idag vill mycket och är beredda att göra vad som krävs för att driva trafik till deras webshop och öka försäljningen kontinuerligt. Som jag har skrivit tidigare är verktyget att håll koll på många och svaret jag ofta får när jag presenterar ett av dem är att tidsbristen är för stor för att en företagare ska hinna sätta sig in i det.

Därför glädjer det mig att Google nu har släppt en snygg och användarvänlig rapport i ett av mina favoritverktyg (Google Search console). Genom att öppna rapporten får du upp en snygg överblick på länkar till din webbplats, er genomsnittliga CTR (som jag skrivit om här tidigare), er genomsnittliga position i sökresultaten, enheter, vilka länder besökare kommer från och vilka sidor som syns bäst.

Mobil användarvänlighet – testa själv din webshop då och då!

Dessutom får du en indikation på hur din webshop presterar i mobilen – även om jag här vill höja en varningens finger för att tolka det som står här bokstavligt. Ofta varnar detta verktyg för att klickbara element sitter för tätt ihop och att innehållet är bredare än skärmen. Alla Starwebs webshoppar är byggda för att fungera även i mobila enheter – men givetvis kan det finns någon designfix som behövs för att optimera användarvänligheten ännu mer. Men får du upp dessa varningar rekommenderar jag starkt att du själv och andra får testa att “vandra” genom er webshop via mobilen, lägga produkter i kassan och fylla i uppgifter i kassan. Själv gjorde jag just detta hos en kund som fått varningarna tidigare i veckan och upplevde inga som helst problem! Dessutom kunde vi i Google analytics se att konverteringarna var nästan den dubbla i mobilen som i datorn för kundens webshop och vi kunde lugnt konstatera att varningarna var överflödiga.

I övrigt var det ett riktigt ansiktslyft för Google search console :)