Använd Google Search console i din webshop

Om du redan aktivt arbetar med sökmotoroptimering  eller har som mål att börja driva organisk (dvs obetald) trafik till din webshop finns det flera användbara verktyg som hjälper dig att lägga en grundläggande SEO-strategi. Google search console är ett av dem – och vill du arbeta med att driva mer trafik till din webshop skulle jag säga att den är lika grundläggande som exempelvis Google analytics.

Vad är Google Search Console?

Google Search Console (eller “GSC”) låter webmasters övervaka och hantera sina webbplatser via en officiell portal, som är full av användbar statistik. Att få tillgång till verktyg och data som tillhandahålls direkt av sökmotorerna gör att du enklare kan optimera din webbplats! Men vad är det, exakt?

Google Search Console är en kommunikationskanal

Search Console-konton är det viktigaste och officiella sättet som Google kommunicerar med enskilda webbplatsägare. Genom att ha ett registrerat konto kan Google skicka information om webbplatsproblem, fel eller till och med påföljder. Där finns det också några begränsade verktyg för att du ska kunna kontakta dem om webbplatsproblem och funktionsförfrågningar.

Om du aktivt optimerar din webbplats förstår du att SEO aldrig är färdig. Du måste ständigt förbättra ditt innehåll, förbättra dina webbplatsinställningar och minimera dina fel.

Sökkonsolen tillhandahåller verktyg som hjälper till med den dagliga hanteringen. Det låter dig göra saker som att skicka och övervaka dina XML-webbplatskartor, be Google att utvärdera dina fel eller se hur Google ser specifika sidor och webbadresser på din webbplats.

En viktig prestandapanel

Ditt Google Search Console-konto är fullt av användbar information om hur din webbplats visas och presterar i sökresultat. Från rapporter om mobilanvändbarhet till utseende och klickfrekvens (CTR), och mycket mer.

Om du är vill ha ett verktyg för att hantera och optimera din webbplats är Google Search Console ditt nervcenter för att förstå när, var och hur din webbplats visas i Google.

Vad är organisk CTR?

Först och främst – har du inte redan verktyget implementerat i din webshop – se till att skaffa det! Som Starwebkund har du fri support och en briljant avdelning som gärna hjälper dig att sätta verktyget på plats :)

När du väl har search console på plats kan du använda verktyget till en massa spännande saker. Just här kommer jag att gå igenom hur du bäst nyttjar verktyget för att dra nytta av din synlighet genom att regelbundet arbeta med din organiska CTR.

CTR är den procentuella andelen av de som sett just din sökträff och sen också valt att klicka på den. Precis som med Google ads – fast en organisk variant. Väl inne i Google search console finns ett flertal val att göra. När du vill arbeta med din CTR ska du leta under “Söktrafik – Sökanalys” för att få ett utdrag på din organiska synlighet de senaste 28 dagarna.

 

Så kan det då se ut inne i verktyget med uppdelningen sökbegrepp, klick, exponeringar, CTR, position.

använd google search console för att förbättra din seo

 

Hur ska du tolka datan?

Här kan du enkelt filtrera ut sökbegrepps antal exponeringar, antal klick samt position. I våra SEO-paket arbetar vi med hjälp av det här underlaget för att förbättra våra kunders organiska CTR och på så sätt driva mer besök som leder till köp. Ser du exempelvis att du syns jättebra på ett shampoo som du vill sälja mer av – men att endast två procent klickar på din visning? Då bör du gå till den relevanta sidan som rankar (syns på Google) och försöka att förbättra titeln och beskrivningen för att göra den mer säljande.

I våra tidigare blogginlägg skrev jag om hur du lyfter USP:ar i din titeltagg och beskrivning av sidan för att leda bättre trafik. Om du dessutom dokumenterar din CTR innan du gör ändringar på en speciell sida kan du följa upp resultatet senare för att se om utfallet blivit bättre. Om inte kan det ibland bero på att sökningarna är för få och att mängden data är för liten för att utröna en trend. Men om mängden data är stor och du ändå inte ser någon förbättring ska du kanske fundera på ytterligare tvistar för att göra det bättre. Kontinuerligt arbete med ständiga förbättringar som ska ge dig bättre SEO-resultat!