Övergiven kundvagn (abandoned cart)

Hela 67 av 100 potentiella kunder slutför inte sina köp. Fånga upp övergivna kundvagnar och öka försäljningen.  Personliga påminnelsemejl med bilder på produkterna i varukorgen och en tydlig länk tillbaka är det bästa sättet att nå kunden medan de har besöket färskt i minnet. Dessutom är dessa kunder benägna att handla mer.

 

  • 67 % av alla potentiella köp överges i kundvagnen
  • 75% av besökarna i kassan har fortfarande avsikt att köpa
  • Återfå och öka annars förlorad försäljning
  • Påminn kunden via mejl efter utsatt tid
  • Anpassade budskap (retargeting och aftersale)
Övergiven kundvagn (abandoned cart)

Retargeting via mejl

Återkoppla till dina besökare med automatiserade personliga meddelanden när de avbryter ett köp, och led dem tillbaka till kundvagnen.

Ett ypperligt tillfälle att hjälpa kunden till avslut, fråga om förbättringar i köpprocessen eller erbjuda hjälp med själva betalningsprocessen. Mejl om övergiven kundvagn skickas till nya besökare som hunnit ange sin e-postadress i kassan, eller börjat prenumerera på ditt nyhetsbrev. Mejlen som skickas ut är responsiva och fungerar lika bra på dator, surfplatta och mobil.

67% lämnar sina kundvagnar

Väldigt få e-handlare är medvetna om hur mycket omsättning de går miste om. E-handlare kan utan tvivel öka sin omsättning om de hanterar nya kunders övergivna kundvagnar bättre. Perfekt för merförsäljning och att kombinera en rabattkod på en specifik produkt, kategori eller ge fri frakt för att driva mot köp.

Använd aftersale i kombination med spara kundvagn, som automatiskt sparar kundvagnen för inloggade kunder, så får befintliga kunder ett trevligt påminnelsemejl oavsett vilken enhet de har inlett köp från.

E-post baserat på varuvärde

Skapa flera olika mejlmallar och anpassa budskapet utifrån den sparade kundvagnens varuvärde. Ex ett påminnelsemejl om varuvärdet är under 500 kr och ett annat om varuvärdet är under 5000 kr.

Det går att bestämma tiden mellan att kundvagnen övergavs till dess att mejlet ska skickas, från 30 minuter upp till flera dagar. Undersökningar visar att oftast är det optimalt är att mejla 1 timme efter att kunden har lämnat kassan.

Spara kundvagn inställningar i Starweb

Tips! Fråga om förbättringar i köpprocessen eller erbjud hjälp med själva betalningsprocessen. Anpassa både meddelande och tidsintervall och kombinera olika budskap med olika rabattkoder beroende på kundvagnens varuvärde. Att erbjuda fri frakt är också ett effektivt sätt att öka konverteringen.

Vad kostar funktionen?

Övergiven kundvagn (abandoned cart) ingår endast i PREMIUM och går ej att hyra som ett separat tillbehör.

Kontaktuppgifter

Hör av dig till oss eller lägg en beställning på PREMIUM.