Inför lansering

Vad sker steg-för-steg?

Lansera e-handel med Starweb

Starweb finns med hela vägen. Om något är oklart ta kontakt eller boka en tid med oss.

Starweb utför

Nedan visas vad Starweb utför de kommande veckorna.


 

Vecka 1-2

Supporten kontaktar er för kom-igång-hjälp och ser över behov av flytthjälp, hjälp med ompekning, integrationer, betalsätt och att ni skickat in designunderlaget.

Läs orderbekräftelsen som har skickats per mejl. Den innehåller viktig information för att hjälpa er igång.

psst. Nystartade bolag utan årsbokslut, samt bolag med betalningsanmärkningar får en förskottsfaktura på 3-6 mån. Därefter sker fakturering som vanligt.

Ni utför

Nedan är de delar ni själva behöver utföra de kommande veckorna.


 

Att göra

  1. Förbered butiken inför design genom att arbeta med butikens kategorier, produkter, egna sidor samt texter.
  2. Skicka in designunderlag
  3. Fundera igenom systemflödena en extra gång. Hur ska affärs- och kassasystem kommunicera med lager och fraktsystem (TA). Går det att automatisera orderflödena?

Vecka 2-3

Designavdelningen kontaktar er för att förstå önskemålen och stämma av designunderlaget.

Som helhetsleverantör kan Starweb hjälpa er till nästa steg. Från tankar och visioner till skräddarsydd design. Idag krävs en unik företagsidentitet som verkligen står ut. Vi visar möjligheterna inom er bransch, inspirerar och hjälper till att konvertera besökare till betalande kunder.

Att göra

  1. Jämför betallösningar och kontakta önskad betalleverantör för pris och avtal.
  2. Kontakta önskad fraktleverantör för pris och avtal. Vi rekommenderar Unifaun fraktsystem (TA).
  3. Se över Starweb admin > Inställningar > Lagerstatusar / Orderstatusar / E-post till butik/kund.

Vecka 3-4

Vi tar kontakt för att se att allt löper på. Du får tidsförslag för utbildning samt frågor som du behöver besvara före utbildningen påbörjas.

Att göra

  1. Förbered marknadsföringen! Det är avgörande för er tillväxt.
  2. Byt titel på startsidan så den inte heter ”Startsida” i Starweb admin > Utseende > Sidor > Startsida > Sökmotoroptimering.
  3. Fortsätt fyll på e-handeln med bilder, produkter och innehåll.

Vecka 5-6

Butiksdesignen påbörjas. Vi stämmer av efterhand som designen implementeras och ni får följa med i processen.

Exakt vecka när designen fullbordas varierar beroende på innehållet på sajten, vad som är överenskommet och hur mycket arbete som finns i vår designkö.

Att göra

  1. Säkerställ GDPR & köpvillkor.
  2. Aktivera Google Analytics.

Designen är klar – dags att starta e-handel

Peka om domänen och lansera butiken! Det kan ni göra själva eller så kan Starweb support ordna det.
Sätt igång med marknadsföring via sociala medier, sökmotoroptimering, Google Ads, bloggar, nyhetsbrev och mycket mera!

Att synas och höras >

Med tusentals konkurrenter online krävs det en strategi för konvertering, sökordsoptimering (SEO) och annonsering (Google Ads, Facebook). Det är helt avgörande för e-handlare att stå ut och våga satsa på digital marknadsföring. Lär känna era målgrupper, A/B testa fram rätt sorts annonsering och mät om och om igen för att nå framgång.

Starweb hjälper e-handlare att få en unik företagsidentitet genom att skapa rätt image ut mot marknaden, och kan hjälpa er att öka försäljningen.

GDPR, integritetspolicy & köpvillkor >

Starwebs plattform hanterar era kunders personuppgifter. Ni behöver signera ett underbiträdesavtal med Starweb enligt GDPR, samt ta fram en integritetspolicy och anpassade köpvillkor.

Starweb tillhandahåller en professionell GDPR-anpassad köpvillkorsmall. Det är dock ert ansvar att villkoren är up-to-date och stämmer överens med just er verksamhet samt gällande lager.

Google Analytics

Gratisverktyget Analytics spårar hur stor del av besökarna som handlar, vilka sidor de tycker om, vilka sidor ni behöver arbeta mer med, samt spårar beställningar. Skapa ett Analytics konto och lägg in ”spårnings-id” i Starweb admin > Konto > Statistik (ikonen i övre högra hörnet).

Bjud in Starweb till Analytics. Det går bra att när som helst ta bort oss om ni inte önskar vår hjälp. Så här gör man:

  1. Skapa ett konto/Logga in på Google Analytics
  2. Klicka på Administratör (nere till vänster)
  3. Under Konto > ”Hantering av kontoanvändare” > klicka på plustecknet
  4. Lägg till användare och ange sales.analytics@starweb.se
  5. Aktivera ”Redigera”, sen klicka ”Lägg till”

Utbildning & kontakt

Startutbildningen är kostnadsfri!

Utöver att ge dig en utbildning tar vi dessutom löpande kontakt med dig för att se hur det går. Ställ gärna frågor och diskutera framtida möjligheter för tillväxt. Den spännande e-handelsresan har bara börjat!

  • Den första delen av Utbildningen Start ingår i alla butiksstorlekar och är en generell utbildning om e-handel och Starwebs plattform som pågår i 1.5 timme.
  • Den andra delen av Utbildningen Start ingår i våra större butiksstorlekar och är en mer skräddarsydd utbildning för just din e-handel och ditt ekosystem som pågår i ytterligare 1.5 timme.

Vill du lära dig att jobba snabbare, smartare och mer effektivt med e-handel? Då rekommenderar vi fortsatt utbildning i Starwebs plattform och ekosystem.

 

Hjälp på vägen

Hör av er till Starweb för att boka designtid, vid behov av flytthjälp eller önskar en butiksanalys mot timkostnad.

Starwebs Youtube-kanal samt våra webinars och guider gör det lätt att få hjälp genom videofilmer.
Starwebs help center förklarar hur man använder de olika funktionerna i admin.

Tveka inte för att kontakta eller ringa Starweb på 040-602 09 00 / 08-509 100 00. Lycka till med e-handelsresan!