Kom igång med Starweb

Att tänka på steg-för-steg i provbutiken

Att fundera på

Starweb finns med hela vägen. Om något är oklart ta kontakt eller boka en tid med oss.

  1. Systemflöden. Har ni ett befintligt kassa- eller affärssystem och kan Starweb kommunicera med dessa?
  2. Ska ni använda eget lager och ett fraktsystem (TA) såsom Unifaun, eller lägga ut pack&plock på tredje part?
  3. Om ni har en befintlig e-handel – vad är viktigt att ta med till Starwebs plattform och vad går att skala bort?

1. Flytthjälp >

Starweb hjälper till med flytten från den befintliga plattformen och deltar gärna i planeringen av flytten.

I butiksstorlekarna Plus och större ingår 3 timmars flytthjälp utan extra kostnad som en kom-igång present. Därefter kan vi göra en tids- och prisuppskattning av hela flytten kring vilka delar som ska utföras, och vilka delar som ni vill anlita Starweb till.

Mängden information som går att överföra beror på er nuvarande e-handelsleverantör eller affärssystem. Läs mer i help center.

2. Affärssystem (ERP) >

De flesta av Starwebs handlare använder ett affärssystem. Affärssystemet är ofta det styrande systemet med all grundinformation om produkterna såsom namn, prislistor, lagerstatusar och lagersaldon etc. Bilder, lång beskrivning och flera kategorier utökar man sedan med i Starweb.

Med en fysisk butik och behov av ett bra kassasystem då rekommenderar vi Boxnet, Specter eller Hogia.

Ibland saknar systemen stöd för varianter såsom färg/storlek (ex. Fortnox), då rekommenderas att Starweb (eller Boxnet) är styrande system. Det går även att överföra sina produkter via Excel eller Starweb API.

3. Förbered butiken >

För att Starwebs designer ska kunna göra ett bra jobb bör innehållet vara på plats innan arbetet påbörjas. Försök lägga in så många produkter med bilder, kategorier och menyer som möjligt före designen påbörjas.

4. Designunderlag >

För att skapa butiksdesignen behöver Starweb veta mer om er verksamhet och önskemål kring designen.

Ta hjälp av Starweb för att forma era tankar och visioner till skräddarsydd design. Idag krävs en unik företagsidentitet som verkligen sticker ut. Vi visar möjligheterna inom er bransch, inspirerar och hjälper till att konvertera besökare till betalande kunder.

5. Betalning >

Starweb rekommenderar en snabbkassa från Klarna, Svea eller Nets. Snabbkassor konverterar ofta bättre än en vanlig utcheckning då färre besökare avbryter köpet i kassan.

Gör en prisuppskattning på hur mycket betalleverantören tar betalt på Starwebs hemsida.

6. Återrapportering >

Minimera administrationen och få snabbare vetskap när en order är betald med återrapportering.

En del affärssystem har återrapportering av betalningar inbyggt, medan andra (ex. Fortnox) saknar det, eller inte har det för alla betalsätt. Då kan man utöka med tilläggstjänsten Automatisera Mera.

7. Automatisera frakten >

En snabb leverans är en viktig del av köpupplevelsen.

  • Eget lager och själva hantera pack-och-plock
    Använd Unifaun TA. Få automation utan dubbelarbete av kundens adresser, bokning av transporter, vikt och etiketter.
  • Externt lager hos tredje part (TPL)
    När TPL ska hantera pack-och-plock, returer etc, använd Ongoing Warehouse för att helautomatisera lagerhanteringen. Börja med att hitta en TPL som använder Ongoing, som passar er verksamhet och era produkter. TPL sköter all kommunikation med Ongoing.

8. GDPR och köpvillkor

Alla företag inom EU måste följa GDPR, lagen som skyddar våra personuppgifter. Det ger en trygghet för kunder som köper, samt för handlaren när det ställs följdfrågor.

Butiken är GDPR-godkänd och kan bl.a anonymisera personuppgifter. Enligt GDPR behöver ni ta fram en integritetspolicy samt anpassade köpvillkor. Starweb tillhandahåller en GDPR-anpassad köpvillkorsmall som man får tillgång till efter att man har blivit kund hos Starweb.

Hjälp på vägen

Hör av dig till Starweb för att boka designtid, vid behov av flytthjälp eller butiksanalys mot timkostnad.

Starwebs Youtube-kanal samt våra webinars och guider gör det lätt att få hjälp genom videofilmer.
Starwebs help center förklarar hur man använder de olika funktionerna i admin.

Tveka inte för att kontakta eller ringa Starweb på 040-602 09 00 eller 08-509 100 00. Lycka till med e-handelsresan!