Vilket omnikanalsystem passar dig?

Aldrig har det varit enklare att driva omnikanal

Som omnikanal-handlare eftersöks inte bara en sömlös omnikanalupplevelse utan också en betydligt enklare administration i alla led. Smarta kopplingar gör det möjligt att få samma lagersaldo i alla system.

Utgå från dina behov, och få ett helhetsperspektiv med jämförelsen för affärssystem. Fortnox och Visma affärssystem går att koppla till valfritt externt kassasystem, såsom Boxnet, för att få ett omnikanalsystem.

 

Hogia RetailHogia Retail (windows) Hogia SmartHogia Smart SpecterSpecter kassasystem FortnoxFortnox Administration 2000Visma Administration 2000 NutidNutid PC Kassa MoreFloMoreFlo kassasystem EasyCashierEasyCashier Starweb APIStarweb API (tredjepart kan utveckla en egen lösning)
Kassasystemet är styrande****
Direktkoppling utan tredje part*********
Integrerat affärssystem/bokföring**
Integrerat kassasystem POS
Webbaserad kassa (för iPad etc)***
Överför produkter (lager/pris)**
Click & Collect (webbordern visas i kassan)**
Produktvarianter (färg & modell)*****
Flera företag kan dela samma kassa
Flera butiker (lagerställe/multilager)
Avancerad statistik
Avancerad returhantering/reklamation
Internationell momshantering
Inköpsplanering*
KomplexitetAvanceradEnkelAvanceradEnkelMedelMedelMedelEnkelAvancerad
Lägsta totalpris: Kassasystem och koppling ** Ingår i
Smart Handel
PROFFS/PREMIUM
Ingår i
Smart Handel
BAS/PLUS
1164 kr/mån +
2 895 kr i start
OffertOffertOffert +
Kostnadsfri koppling
Offert +
Kostnadsfri koppling
199 kr/mån +
2495 kr i start
Beror på
utvecklingstid

* Det finns mer information, håll muspekaren över checkboxen.
** En uppskattad lägsta kostnad, utan samtlig funktionalitet. Med reservation att respektive leverantör kan ha justerat sina priser.

Tillsammans med Hogia har Starweb tagit fram fyra omnikanallösningar med butikskassa, bokföringsunderlag och fakturering. Men det finns fler möjligheter. Nedanstående kassasystem använder Starweb API för få samma lagersaldo i butik och webbutik.

Att manuellt hantera transportbokningar tar ofta flera arbetstimmar per dag, och det är lätt att råka göra fel. Med Unifaun elimineras onödigt dubbelarbete, och skapar en betydligt bättre överblick av alla transporter.

Vanliga frågor

  • Hur fungerar omnikanal-flödet om Starweb är styrande system?

    Hogia Smart, Specter, Fortnox, Visma Administration, Visma eEkonomi, EasyCashier

    Kund lägger en webborder och kan antingen hämta paketet i fysisk butik (click and collect), annars ska det skickas. Lagersaldo justeras automatiskt när ordern läggs.

    Skriv ut följesedeln från Starweb och skicka med den i paketet. Då det saknas information om lagerplats behöver du veta vart varorna finns på lagret, och bocka av de på följesedeln efterhand som ordern plockas. Med ett större lager krävs ett affärssystem alternativt ett lagerplatssystem som Ongoing.

    Om paketet hämtas i butik och ordern redan är betald online, behöver kunden bara identifieras i butik. Ska ordern däremot betalas i butik ska detta redovisas i kassan för att stämma överens med skatteverkets svarta låda.

    Om paketet skickas jobbar man ofta med ordersläpp en till två gånger per dag. Då hinner man även göra orderjusteringar innan transportören har hämtat paketen.

    TA-systemet hanterar utskrift ut adressetiketter och tar kontakt med transportören. Använd Consignor, alternativt lägg ut lagret på 3PL via lagerplatssystemet Ongoing. De har kopplingar till samtliga TA-system, och du slipper tänka på pack och plock.

    Nu ska betalningen ske. Med Klarna kan Starweb automatiskt aktivera betalningen i samband med att ordern behandlas, vilket kallas ”återrapportering av betalningar”. Hos övriga betalleverantörer loggar man in i deras system för att aktivera betalningen.

  • Hur fungerar omnikanal-flödet om kassasystemet är styrande system?

    Hogia Retail, Specter, Fortnox, Visma Administration, Visma eEkonomi, Nutid, Isupos

    Kund lägger en webborder och lagersaldo justerats automatiskt. Om affärssystemet hanterar lagerplats vet systemet vart dina varor finns. Skriv ut plocklistan och bocka av de efterhand som ordern plockas. Följesedeln ska skickas med i paketet, och båda skrivs ut från affärssystemet.

    Om paketet hämtas i butik och ordern redan är betald online, behöver kunden bara identifieras i butik. Ska ordern däremot betalas i butik ska detta redovisas i kassan för att stämma överens med skatteverkets svarta låda.

    Om paketet skickas jobbar man ofta med ordersläpp en till två gånger per dag. Då hinner man även göra orderjusteringar innan transportören har hämtat paketen.

    TA-systemet hanterar utskrift ut adressetiketter och tar kontakt med transportören. Affärssystemet har ofta stöd för ett flertal TA-system, alternativt lägg ut lagret på 3PL via lagerplatssystemet Ongoing. De har kopplingar till samtliga TA-system, och du slipper tänka på pack och plock.

    Nu ska betalningen ske. Några affärssystem hanterar ”återrapportering av betalningar” och aktiverar då automatiskt betalningen, även om ordervärdet har ändrats. Saknas stöd för automatisk betalning loggar man in i betalleverantörens system för att aktivera betalningen.

  • Hur många system behöver man arbeta i om Starweb är styrande system?

    Genom att lägga ut sitt lager hos 3PL och använda ett lagerplatssystem som Ongoing hanterar de allt pack och plock, returhantering, samt kommunikation med transportören.

    Med eget lager gäller följande:

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb kan ordern behöva justeras även i bokföringsprogrammet
    • Logga in i TA-systemet Consignor, klicka hämta order och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om man använder Klarna, annars logga in hos betalleverantören och aktivera betalningen
  • Hur många system behöver man arbeta i om affärssystemet är styrande system?

    Med eget lager gäller följande:

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern överförs automatiskt och behandlas i affärssystemet
    • Om ordervärdet har justerats i affärssystemet kan ordern behöva justeras även i Starweb
    • Ordern överförs automatiskt till TA-systemet. Logga in och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om affärssystemet har stöd för vald betalleverantör, annars logga in hos betalleverantören och aktivera betalningen

 

 

Omnikanal förenar butik och e-handel

Samtliga omnikanal-funktioner