Omnikanal förenar butik och e-handel

Smartare handel helt enkelt.

Tillsammans med Hogia har Starweb tagit fram en sömlös omnikanalupplevelse med betydligt enklare administration. Utnyttja samspelet mellan kanalerna vare sig köpet sker i fysisk butik eller e-handel.

Priset inkluderar både Starweb och Hogia programvaror. Fyra omnikanallösningar med butikskassa, bokföringsunderlag och fakturering i samma system paketerat med en snygg och responsiv webbutik. Vi hjälper dig igång, så klart!

  • Vald butik

    Smart Handel PREMIUM

    5 695

    Kr/Mån

    Läs mer om Smart Handel PREMIUM
    • Allt i Smart Handel PROFFS ingår
      Smart Handel PREMIUM ger samma möjligheter som de största handlarna har. Utöver alla funktioner i Smart Handel PROFFS finns överlägsen produktfiltrering på ex. färg/storlek, söktaggar, varumärke och prisintervall för att på ett ögonblick hitta rätt bland tusentals produkter!

      Med övergiven kundvagn och återaktivera kundvagn kan du fånga upp kunder som inte slutför sina köp.

      Dessutom ingår Retail butiksdatasystem som är en komplett retaillösning för fysiska butiker med POS kassaförsäljning anpassad för touchskärm, kassakopplad kortbetalning, stöd för produktvarianter samt hantering av rabatter. Väx med dina omnikanaler!
    • Hogia Retail: Butikskassa
      Ett komplett kassaprogram certifierat av Skatteverket. Systemet är lättanvänt med stöd för touchskärm samt streckkodsläsare.

      Du blir snabbt hemmastadd i alla funktioner, och får stöd i såväl flödena för försäljning, retur- och reklamationshantering som hantering av handpenning, fakturering och rabatter.
    • Hogia Retail: Bokföringsunderlag
      Affärshändelser bokförs per automatik i registerordning och en rapport genereras. Ta ut Z-dagrapport, konteringsrapport och bokföringsjournal.

      Rapporterna överförs till bokföringsbyrån som också när som helst kan gå in i kundernas kassarapporter och få fram fler underlag. Överföring till ekonomiprogrammet sker via standardformatet SIE4.
    • Hogia Retail: Fakturering
      Fakturera direkt via Retail butikskassa, eller skapa fakturan alternativt samlingsfakturan i Retail. Reskontran hanteras separat i ditt ekonomiprogram.
    • Hogia Retail: Modell och kampanj
      Modell ger en väl genomtänkt varianthantering för produkter med olika dimensioner som färg, storlek och längd. Hanterar upp till 10 dimensioner, varav två ingår.

      Kampanj gör det enkelt att datumstyra olika kampanjer och rabatter i Retail butikskassa, som köp 3 betala för 2 eller med rabatt i procent eller kronor. Administrera även paketpriser vid paketprodukter.
    • Hogia Retail: Utbildning, 8 timmar
      En grundläggande utbildning av funktioner och flöden för både kassan och Retail. Utbildningen sker på distans via fjärrstyrningsverktyg och deltagarna kommunicerar via telefon.

      Det ingår 2 timmar längre utbildning än i Smart Handel PROFFS, för att gå igenom tillvalen Modell och Kampanj.
    • Skräddarsydd design, 12 timmar
      Det ingår upp till 12 timmar responsiv, skräddarsydd design värd 11295 kr.

      En skicklig webbdesigner går igenom upplägg med dig, skapar ett utseende med layout, färger, bildspel och typsnitt som gör att din butik verkligen står ut från mängden.

      Skicka in förslag på hur du tänkt att din design ska se ut. Utöka gärna med fler designtimmar.
    • PREMIUM analys, 3 timmar
      Det ingår upp till 3 timmar konverteringsoptimering i en analys värd 2995 kr.

      Vi vill att din butik ska bli framgångsrik, och analyserar butiken steg-för-steg med fokus på kundbemötande, ökad försäljning, och att skapa rätt köpupplevelse för dina kunder.

      Resultatet blir en konkret lista med förslag på förbättringar.
    • Avancerad produktfiltrering i realtid
      Kundanpassad produktfiltrering för att hitta rätt bland 1000-tals produkter, i realtid!

      Gör det enkelt för besökaren att filtrera fram rätt produkter efter egenskaper som åldersgrupp, varianter, varumärken och prisintervall. Egenskapsfälten skapas helt fritt utifrån produktsortimentets förutsättningar.
    • Övergiven kundvagn (abandoned cart)
      Fånga upp 67 av 100 potentiella kunder som inte slutför sina köp.

      Använd retargeting till nya kunder i form av ett påminnelsemejl med bilder på produkterna i kundvagnen och en tydlig länk tillbaka. Du når kunden på nytt under tiden de har besöket färskt i minnet.
    • Återaktivera kundvagn
      Låt befintliga kunder få ett trevligt påminnelsemejl att de har en sparad kundvagn!

      Hjälp kunden till avslut genom att tipsa om guider, fråga om förbättringar i köpprocessen eller erbjud hjälp med själva betalningsprocessen. Anpassa budskapet utifrån kundvagnens varuvärde och bestäm när mejlet ska skickas.

      Lägg gärna med en rabattkod på fri frakt för att driva kunden mot ett köp.
    • Merförsäljning i kassan
      Föreslå automatiskt lämpliga merförsäljningsprodukter utifrån produkterna i kundvagnen, eller välj ut specifika produkter i olika prisspann ex. 0-200 kr, 200-500 kr etc baserat på varuvärdet i kundvagnen.

      Ett effektivt sätt att öka ordervärdet.
    • Bevaka produkter (åter i lager)
      Kunderna får möjlighet att bevaka produkter som är slut och få ett mejl så fort produkten åter är i lager. Locka kunden att avsluta sitt köp.

      Verktyg som kraftigt kan öka din merförsäljning.
    • Swish för e-handel
      Att ta betalt med Swish är enkelt för både företaget och kunden!

      Kunden väljer att betala med Swish i kassan i din e-butik och får då all information samt rätt belopp automatiskt skickad till sin Swish-app, där de godkänner betalningen.

      Pengarna sätts omedelbart in på ditt konto.
    • Elasticsearch sökfunktion
      Snabba och relevanta sökträffar i realtid. Sökningen sker på det valda språket och den valda valutan.

      Dessutom visas produktfiltreringen i sökresultatet.
    • Fler spännande funktioner
      Alla butiksstorlekar får löpande nya och spännande funktioner, men PREMIUM får flest!

      Inom kort presenterar vi fler nyheter.
    • Läs mer om Smart Handel PREMIUM
  • Vald butik

    Smart Handel PROFFS

    4 095

    Kr/Mån

    Läs mer om Smart Handel PROFFS
    • Hogia Retail: Butikskassa
      Ett komplett kassaprogram certifierat av Skatteverket. Systemet är lättanvänt med stöd för touchskärm samt streckkodsläsare.

      Du blir snabbt hemmastadd i alla funktioner, och får stöd i såväl flödena för försäljning, retur- och reklamationshantering som hantering av handpenning, fakturering och rabatter.
    • Hogia Retail: Bokföringsunderlag
      Affärshändelser bokförs per automatik i registerordning och en rapport genereras. Ta ut Z-dagrapport, konteringsrapport och bokföringsjournal.

      Rapporterna överförs till bokföringsbyrån som också när som helst kan gå in i kundernas kassarapporter och få fram fler underlag. Överföring till ekonomiprogrammet sker via standardformatet SIE4.
    • Hogia Retail: Fakturering
      Fakturera direkt via Hogia butikskassa, eller skapa fakturan alternativt samlingsfakturan i Retail. Reskontran hanteras separat i ditt ekonomiprogram.
    • Hogia Retail: Integrerat kontokort
      Kassan har integrerade lösningar för kortterminalleverantörerna Babs, Nets, Verifone samt Klarna Checkout. För ett smidigare betalflöde och minskad risk för felslag.
    • Hogia Retail: Lager och kundorder
      Få full kontroll på lagret och följ varans flöde från beställning till försäljning. Gör etikettutskrifter och se disponibelt lagersaldo i realtid. Prisjusteringar är enkla att göra, och med en handdator förenklas även inventering avsevärt.

      Kundorder hanterar order från e-handeln, samt går att använda i fysisk butik för direktbetalning i kassa eller fakturering. Stöd för handpenning och returorder som säkerställer att lagersaldot alltid är korrekt.
    • Hogia Retail: Utbildning, 6 timmar
      Installation och utbildning ingår och sker på distans.

      Hogia kvalitetssäkrar ert system och vägleder installationen under 3 timmar, samt ger en grundläggande utbildning under 6 timmar av funktioner och flöden för både kassan och Retail.
    • Skräddarsydd design, 8 timmar
      Det ingår upp till 8 timmar responsiv, skräddarsydd design värd 7495 kr.

      En skicklig webbdesigner går igenom upplägg med dig, anpassar butikens layout, färger, lägger in ett snyggt bildspel samt beskär din befintliga logotyp.

      Design inger förtroende och är viktigare än man tror, och du får en butiksdesign som verkligen inbjuder till köp. Utöka gärna med fler designtimmar.
    • Hjälp att flytta, 3+3 timmar
      Det ingår upp till 3 timmar konverteringshjälp av Hogia till Hogia Retail.

      Dessutom ingår det alltid upp till 3 timmar kostnadsfri flytthjälp till Starweb från din nuvarande leverantör. Därefter kan vi givetvis hjälpa till mot timersättning.

      Välkommen till en bättre e-handelsleverantör.
    • Support deluxe: Personlig rådgivare
      Under ditt första e-handelsår följer vi upp och stöttar dig så du verkligen kommer igång. Vi tar kontakt med dig flera gånger första året, därefter årligen.

      Upp till 1 timme / mån ingår med din rådgivare. Vi finns här för att hjälpa dig på din e-handelsresa med förslag på förbättringar, produktimport, enklare designhjälp eller annat du behöver hjälp med.
    • Fyra betalsätt samt Klarna Checkout och DIBS Easy
      Med kort-, faktura-, internetbank- och delbetalning får du trygga betalsätt som ökar din försäljning. Låt din kund själv välja hur mycket de vill betala varje månad genom att dela upp sin betalning.

      Koppling till Klarna Checkout ingår, med alla betalsätt i en enda lösning. Smidigt både för dig och dina kunder, med minimal administration.

      Nu ingår även koppling till DIBS Easy!
    • Varumärke
      Visa produktens varumärke och låt butiken automatiskt länka till samtliga produkter i sortimentet från samma leverantör genom en smart sökfunktion. Skapar merförsäljning!
    • Spara kundvagn
      Påbörja köpet på datorn och slutför det i mobilen.

      Kundvagnen sparas automatiskt så fort kunden är inloggad. Förenklar för kunden och ökar antalet beställningar.
    • Kundsegmentering (målgrupp)
      Avancerad kundsegmentering där du kan söka, filtrera fram och gruppera dina kunder för anpassade utskick och erbjudanden.

      Varje kund kan ingå i flera olika kundgrupper, ex. kunder som handlat minst 3 gånger, eller för minst 1000 kr de senaste 6 mån. Välj ett filter, kombinera flera eller lägg till valfritt sökord såsom ort, för att få ett så exakt sökresultat som möjligt.

      Skapa återkommande kunder!
    • Riktade nyhetsbrev och kampanjer
      E-postmarknadsföring som ger resultat till både kunder och prenumeranter.

      Skicka nyhetsbrev direkt till dina kunder genom den inbyggda Get a Newsletter-kopplingen eller exportera e-postadresserna.

      Gör riktade kampanjer eller nyhetsbrev med utskick baserat på din sökning, filtrering samt kundtaggar och öka din merförsäljning markant.
    • Google Shopping och prisagenter
      Koppling till Google Shopping och de största prisagenterna Kelkoo, ShopALike, Prisjakt och Pricerunner ingår.

      I Google Shopping visas produktannonser med bild och pris direkt i Googles sökresultat.

      Produktfilen sköter sig helt automatiskt, och ser till att priser, beskrivningar etc alltid är uppdaterade, utan manuellt arbete.
    • Differentierad lagerstatus
      Möjlighet att visa annan lagerstatus för produkter i butik än i admin.

      Ex. ”I lager” visas i butik istället för disponibelt antal, som endast visas i admin.
    • Kundunika produktfält
      Flexibla fält där kunden själv anger den information de önskar på produkten såsom texttryck fram/bak på en t-shirt, märkningar eller t.ex. graveringar.

      Fälten kan även användas vid exempelvis måttbeställningar för att räkna fram totalpriset baserat på längden på en matta.
    • Kolli- och godssökning
      Möjlighet att spåra sändningen. Kunden får tillgång till sitt kollinummer och kan spåra sitt paket fram till leverans.
    • Produktomdömen och betyg
      Visa betyg och produktomdömen direkt i butiken. Få Facebook likes och låt kunder lämna kommentarer, göra sociala delningar samt betygsätta dina produkter med 1-5 stjärnor.
    • Relaterade produkter
      Du länkar enkelt samman produkter med varandra. Antingen som tillbehör eller som rekommendationer till en viss produkt och på så vis kopplar samman olika produkter.
    • SSL-kryptering
      Med ett tryggt och kostnadsfritt SSL-certifikat från Let’s Encrypt skyddar du dina kunders adressuppgifter och lösenord.

      SSL samt responsiv e-handel gör att Google rankar butiken högre.
    • Rabatt med rabattkoder
      Dela ut rabattkoder till dina lojala kunder eller via sociala medier för att locka nya kunder.

      Ange rabatter med viss giltighetstid eller rabattera utgående produkter. Välj mellan fasta eller procentuella rabatter, rabatt på specifika produkter eller kategorier, eller varför inte bjuda på frakten?
    • Läs mer om Smart Handel PROFFS
  • Vald butik

    Smart Handel PLUS

    2 495

    Kr/Mån

    Läs mer om Smart Handel PLUS
    • Allt i Smart Handel BAS ingår
      Smart Handel PLUS är för företag som växer. Utöver alla funktioner i Smart Handel BAS finns dessutom avancerad kundsegmentering av målgrupper, koppling till kort-, direkt-, faktura- och delbetalning, riktade nyhetsbrev etc.

      Populära tillbehör som relaterade produkter, produktomdömen och betyg, unika produktfält där kund anger egen text eller längd, kolli- och godssökning av order ingår också.

      Hela Hogia Smart-serien ingår som består av Butikskassa, Fakturering och Bokföring. E-butiken för dig som endast nöjer sig med det bästa.
    • Hogia Smart: Butikskassa
      Smart Butikskassa är certifierat av Skatteverket och installeras på Windows.

      Admindelen körs online, där hanterar du produkter och priser samt tar fram rapporter och försäljningsstatistik.
    • Hogia Smart: Bokföring
      I Smart Bokföring kan du enkelt anpassa kontoplaner och bokföra affärshändelser.

      Snabbkonteringar minimerar felinmatningar, drilldown-rapporter och smidig överföring av SIE-filer till revisorn.
    • Hogia Smart: Fakturering
      I Smart Fakturering har du full koll på när dina kunder betalar.

      Smidig kund- och kreditfakturering, påminnelse- och räntefakturering, fullt stöd för ROT & RUT. Allt hanteras online.
    • Skräddarsydd design, 8 timmar
      Det ingår upp till 8 timmar responsiv, skräddarsydd design värd 7495 kr.

      En skicklig webbdesigner går igenom upplägg med dig, anpassar butikens layout, färger, lägger in ett snyggt bildspel samt beskär din befintliga logotyp.

      Design inger förtroende och är viktigare än man tror, och du får en butiksdesign som verkligen inbjuder till köp. Utöka gärna med fler designtimmar.
    • Support deluxe: Personlig rådgivare
      Under ditt första e-handelsår följer vi upp och stöttar dig så du verkligen kommer igång. Vi tar kontakt med dig flera gånger första året, därefter årligen.

      Upp till 1 timme / mån ingår med din rådgivare. Vi finns här för att hjälpa dig på din e-handelsresa med förslag på förbättringar, produktimport, enklare designhjälp eller annat du behöver hjälp med.
    • Fyra betalsätt samt Klarna Checkout
      Med kort-, faktura-, internetbank- och delbetalning får du trygga betalsätt som ökar din försäljning. Låt din kund själv välja hur mycket de vill betala varje månad genom att dela upp sin betalning.

      Koppling till Klarna Checkout ingår, där du får alla betalsätt i en enda lösning. Det är smidigt både för dig och dina kunder, med minimal administration.
    • Spara kundvagn
      Påbörja köpet på datorn och slutför det i mobilen.

      Kundvagnen sparas automatiskt så fort kunden är inloggad. Förenklar för kunden och ökar antalet beställningar.
    • Kundsegmentering (målgrupp)
      Avancerad kundsegmentering där du kan söka, filtrera fram och gruppera dina kunder för anpassade utskick och erbjudanden.

      Varje kund kan ingå i flera olika kundgrupper, ex. kunder som handlat minst 3 gånger, eller för minst 1000 kr de senaste 6 mån. Välj ett filter, kombinera flera eller lägg till valfritt sökord såsom ort, för att få ett så exakt sökresultat som möjligt.

      Skapa återkommande kunder!
    • Riktade nyhetsbrev och kampanjer
      E-postmarknadsföring som ger resultat till både kunder och prenumeranter.

      Skicka nyhetsbrev direkt till dina kunder genom den inbyggda Get a Newsletter-kopplingen eller exportera e-postadresserna.

      Gör riktade kampanjer eller nyhetsbrev med utskick baserat på din sökning, filtrering samt kundtaggar och öka din merförsäljning markant.
    • Flera användare (olika behörigheter)
      Skapa flera administratörer som användare i admin med olika behörighetsnivåer.

      Du tilldelar de olika administratörerna områden som de kan hantera, ex. order för lagerpersonal etc. Inga extra kostnader tillkommer per användare.
    • Differentierad lagerstatus
      Möjlighet att visa annan lagerstatus för produkter i butik än i admin.

      Ex. ”I lager” visas i butik istället för disponibelt antal, som endast visas i admin.
    • Kundunika produktfält
      Flexibla fält där kunden själv anger den information de önskar på produkten såsom texttryck fram/bak på en t-shirt, märkningar eller ex. graveringar.

      Fälten kan även användas vid exempelvis måttbeställningar för att räkna fram totalpriset baserat på längden på en matta.
    • Orderhantering med kollisökning
      Gör smidigt massändringar och administrera flera order samtidigt, eller justera produkterna genom att lägga till, ta bort och ändra produkter i en order för ex. rabatt.

      Dessutom med möjlighet att spåra sändningen. Kunden får tillgång till sitt kollinummer och kan spåra sitt paket fram till leverans.
    • Produktomdömen och betyg
      Visa betyg och produktomdömen direkt i butiken. Få Facebook likes och låt kunder lämna kommentarer, göra sociala delningar samt betygsätta dina produkter med 1-5 stjärnor.
    • Relaterade produkter
      Du länkar enkelt samman produkter med varandra. Antingen som tillbehör eller som rekommendationer till en viss produkt och på så vis kopplar samman olika produkter.
    • Import/export via Excel (CSV)
      Genom att importera och exportera artikelinformation med beskrivningar, priser och lager etc sparar du massor av tid och minimerar felaktigheter. Även rabattkoder kan importeras.

      Det går att importera 1000-tals produkter från vilken sorts CSV-fil som helst!
    • Rabatt med rabattkoder
      Dela ut rabattkoder till dina lojala kunder eller via sociala medier för att locka nya kunder.

      Ange rabatter med viss giltighetstid eller rabattera utgående produkter. Välj mellan fasta eller procentuella rabatter, rabatt på specifika produkter eller kategorier, eller varför inte bjuda på frakten?
    • Läs mer om Smart Handel PLUS
  • Vald butik

    Smart Handel BAS

    1 195

    Kr/Mån

    Läs mer om Smart Handel BAS
    • Hogia Smart: Butikskassa
      Smart Butikskassa är certifierat av Skatteverket och installeras på Windows.

      Admindelen körs online, där hanterar du produkter och priser samt tar fram rapporter och försäljningsstatistik.
    • Hogia Smart: Bokföring
      I Smart Bokföring kan du enkelt anpassa kontoplaner och bokföra affärshändelser.

      Snabbkonteringar minimerar felinmatningar, drilldown-rapporter och smidig överföring av SIE-filer till revisorn. All bokföring hanteras online.
    • Responsiv design, 2 timmar
      Det ingår upp till 2 timmar responsiv design värd 1895 kr.

      En skicklig webbdesigner går igenom upplägg med dig, anpassar färgerna, samt beskär din befintliga logotyp i en av våra designmallar.

      Både butik och administration fungerar lika bra på dator, surfplatta samt mobil och anpassar sig automatiskt efter skärmstorleken, oavsett enhet. Utöka gärna med fler designtimmar.
    • Hjälp att flytta, 3 timmar
      Att byta till Starweb går snabbt och kan göras när som helst.

      Det ingår alltid upp till 3 timmar kostnadsfri flytthjälp till Starweb från din nuvarande leverantör. Därefter kan vi givetvis hjälpa till mot timersättning.

      Välkommen till en bättre e-handelsleverantör.
    • Dra-och-släpp gränssnitt
      En supermodern administration med ett gränssnitt som alla förstår.

      Ändra utseende på din butik genom att placera funktioner var du vill. Dra-och-släpp bilder, byt färger och logotyp med enkelhet.
    • Kortbetalning och DIBS Easy
      Erbjud dina kunder fler betalningsmöjligheter med kort. Välj bland en mängd kortbetalningsleverantörer. Nu ingår även koppling till DIBS Easy!
    • Produktvarianter med suffix
      Visa dina produkter i olika utföranden såsom färg, storlek, modell eller skapa en egen variant. Med några få knapptryckningar och dra-och-släpp-gränssnitt kan kunden enkelt se alla tillgängliga alternativ.

      Addera enkelt suffix till artikelnummer, ex. artnr A1000 i röd, rosa och blå färg kan automatiskt bli artnr A1000-rod, A1000-rosa, A1000-bla. Tidsbesparande!
    • Tillverkare
      Visa tillverkarens namn och låt butiken automatiskt länka till samtliga produkter i sortimentet från denna leverantör genom en smart sökfunktion.

      Skapar merförsäljning!
    • Flexibel kassa med ordermeddelande
      Välj mellan en, två eller tre kolumner i butikens kassa, och bestäm själv vilka kundfält som ska synas samt skapa egna fält.

      Genom en optimerad kassa kan du förhindra avbrutna köp och skapa en enklare köpprocess med mindre scrollande och färre steg.

      Kund har möjlighet att lämna meddelande i samband med order, som senare kan besvaras från administratörsdelen.
    • Google Shopping och prisagenter
      Koppling till Google Shopping och de största prisagenterna Kelkoo, ShopALike, Prisjakt och Pricerunner ingår.

      I Google Shopping visas produktannonser med bild och pris direkt i Googles sökresultat.

      Produktfilen sköter sig helt automatiskt, och ser till att priser, beskrivningar etc alltid är uppdaterade, utan manuellt arbete.
    • Fraktintervaller
      Fraktkostnaden kan justeras i intervaller, baserat på vikt (kg). Ger valmöjlighet att använda olika fraktpriser för olika produkter.
    • SSL-kryptering
      Med ett tryggt och kostnadsfritt SSL-certifikat från Let’s Encrypt skyddar du dina kunders adressuppgifter och lösenord.

      SSL samt responsiv e-handel gör att Google rankar butiken högre.
    • Få bättre synlighet på Google
      Produkter, kategorier och sidor sökmotoroptimeras automatiskt utifrån deras beskrivning, vilket gör det lätt för kunder att hitta dig på Google.

      Många e-handlare har ökat sin försäljning markant efter de bytt till Starweb e-handel.
    • Läs mer om Smart Handel BAS

Vanliga frågor

  • Bör jag ha Starweb eller Hogia som styrande?

    Smart Handel BAS / PLUS: För att bäst dra nytta av all funktionalitet som omnikanal systemen tillsammans kan erbjuda, rekommenderar vi att hantera all administration kring kunder, artiklar och order i Starweb. Bokföring, fakturering och fysisk kassa hanteras i Hogia Smart.

    Smart Handel PROFFS / PREMIUM: Här är Hogia Retail styrande och all administration kring produkter och order hanteras där. Specifika webbutiksfunktioner hanteras i webbutiken.

  • Hur fungerar det om jag redan är kund hos Hogia Retail eller Starweb, men vill bli omnikanalkund?

    Vi hjälper dig att koppla ihop systemen så att de pratar med varandra.

    Om du är kund sen tidigare hos Hogia Retail behåller du det priset du har idag och betalar endast till för webbutiken. Det ingår alltid 3 timmar flytthjälp till Starweb.

    Om du är kund hos Starweb är det priserna ovan som gäller och det ingår upp till 3 timmar konverteringshjälp från Hogia Retail.

  • Hur fungera det om jag vill byta från ett annat affärssystem eller webbutik?

    Vi hjälper dig! Alla affärssystem och webbutiker har olika struktur, därför blir flytten ibland väldigt enkel och ibland lite mer komplex. Oavsett vilket hjälper vi dig.

    I priset ingår upp till 3 timmar konverteringshjälp med Hogia Retail, och Starweb erbjuder alltid upp till 3 timmar flytthjälp. Behöver du mer tid tar vi betalt per timme.

  • Uppdateras lagersaldo mellan webbutik och kassan?

    Ja, under förutsättning att kassan inte är off-line uppdateras lagersaldona mellan webbutik och kassan.

    Vi rekommenderar att order från webbutiken kontrolleras regelbundet, för att vid små lagersaldon undvika att samma produkt säljs både i webbutiken och den fysiska butiken.

  • Uppdateras priser mellan webbutiken och kassan?

    Smart Handel BAS / PLUS: Ja, under förutsättning att kassan inte är off-line uppdateras priserna mellan webbutik och kassan var tredje minut.

    Smart Handel PROFFS / PREMIUM: Då Hogia Retail är styrande uppdateras priserna i kassan och webbutiken efter att de ändrats i Hogia Retail.

    I webbutiken går det bra att lägga in extrapris på produkter, som en ”webbrabatt”. Hogia Retail / Smart hanterar inte extrapriser, men det blir rätt försäljningspris på webborden.

  • Om en kund registrerar sig i webbutiken, hittar jag den i kassan då?

    Ja, kunder identifieras utifrån mejladress, namn, kundnummer och organisationsnummer. Uppgifterna överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i kundregistret.

  • Hur hanterar jag returer från webbutiken i min fysiska butik?

    Smart Handel BAS / PLUS: Returer från köp i webbutik hanteras i webbutiken och köp i fysisk butik hanteras i kassan. Be kunden uppvisa kvitto eller motsvarande som styrker köpet i webbutiken.

    Returer från webbutiken hanteras med en lagerjustering i webbutiken och en manuell återbetalning hos betalleverantören. Om ordern är bokförd måste även ett verifikat upprättas.

    Smart Handel PROFFS / PREMIUM: All returhantering hanteras i Hogia Retail och där väljer man vilken försäljningsenhet  returen ska belasta. Lagret i webbutiken uppdateras automatiskt.

  • Hur hanterar jag en order från webbutiken, som ska hämtas i butik?

    Med leveranssättet ”Hämtas i butik” rekommenderar vi att ordern först sätts i orderstatus ”Hanterad” när den är tillgänglig för upphämtning i butiken.

    Anpassa gärna det utgående mejlet med information om att ordern finns för upphämtning i butiken om leveranssätt ”Hämtas i butik” är valt.

  • Hur hanterar jag en order från webbutiken, som ska betalas i butik?

    I kassans befintliga betalsättshantering skapas enkelt ett eget betalsätt som knyts till ett eget konto. Detta gör det möjligt att få alla betalningstransaktioner som rör webbutiken på ett eget konto som i sin tur gör det möjligt att ta ut bokföringsrapporter som visar dessa transaktioner.

  • Hur hanterar jag merförsäljning i butik för en webborder med faktura?

    Smart Handel BAS / PLUS: Bästa sättet är att göra ändringar på webbordern, ex. när kunden har en separat prislista. Om orderstatus inte tillåter justeringar på webborder kan fakturan justeras manuellt i Hogia Smart alternativt att en ny faktura skapas.

    Smart Handel PROFFS / PREMIUM: Justeringar görs på ordern i Hogia Retail och det går även att fakturera direkt via kassan.

  • Kan en rabattkod från webbutiken hanteras i kassan?

    Ja, du hanterar rabatter som vanligt dvs. som en procentuell rabatt eller beloppsrabatt.

    Tips! Lämna gärna en rabattkod till webbutiken på kassakvittot. Det genererar merförsäljning och du kan även följa hur många gånger koden använts.

  • Behöver jag göra ett dagsavslut i kassan och ett i webbutiken?

    Nej, bokföringen av samtliga transaktioner både från kassan och webbutiken sker automatiskt.

    Allt är samlat på ett ställe i Hogia Smart respektive Hogia Retail. Allt blir smidigare med omnikanal!

  • Vilken statistik kan jag få ut?

    Smart Handel BAS / PLUS: I Hogia Smart finns försäljningsstatistik på ex. artiklar, artikelgrupper, kassaplatser och kassörer i din fysiska butik. Det går även att se vilka order som tagits emot från webbutiken och dess status. Rapporter som fakturalista, kundreskontra, artikelsaldo samt förenklat årsbokslut (K1) och andra redovisningsunderlag är andra valmöjligheter.

    Smart Handel PROFFS / PREMIUM: I Hogia Retail finns för diverse artikel- och försäljningsrapporter, genomförsäljningsanalys, frekvensrapporter och rapporter för olika nyckeltal. Dessutom går det att skapa egna standardrapporter.

    I Smart Handel PLUS / PROFFS / PREMIUM finns avancerad kundsegmentering där det går att söka, filtrera fram och gruppera dina kunder för anpassade utskick och erbjudanden. Exempelvis kunder som handlat minst 3 gånger eller för minst 1000 kr de senaste 6 mån.

  • Går det att scanna in EAN-koder?

    Smart Handel BAS / PLUS: När Starweb är styrande är EAN-fältet i Hogia Smart låst. Gå in på produkten i Starweb och markera EAN-fältet och scanna artikeln. Efter att produkten har sparats skickas informationen över till Hogia.

    Smart Handel PROFFS / PREMIUM: Då Hogia Retail är styrande går det att scanna in EAN koden direkt in i Hogia Retail, som har stöd för en eller flera EAN koder per artikel.

  • Går det att använda ett presentkort från butiken i webbutiken?

    I nuläget stödjer inte webbutiken presentkort.

  • Fungerar försäljning i utlandet, med andra länder och valutor?

    I nuläget stödjer Hogia endast SEK och fasta momssatser (0,6,12,25%), men har stöd för flera språk i webbutiken.

    Hogia Retails fysiska kassa går att komplettera med valutahantering i kassadelen.