Hogia kassasystem

Omnikanallösning med kassa- och affärssystem i ett

Vilken omnilösning passar bäst?

Professionell support och drift ingår.

  • PLUS: Kom igång med e-handel
    E-handel samt Hogia Retail kassa för handlare som vill starta en professionell e-handel. Social försäljning redan från start via blogg med köpfunktion, avancerad kundsegmentering, skicka riktade nyhetsbrev, ge ut rabattkoder och få produktomdömen.


  • PREMIUM: För växande e-handlare
    E-handel samt Hogia Retail kassa för växande handlare i behov av automatiserad marknadsföring. Locka till köp genom merförsäljning i kassan, bevaka produkter, övergiven kundvagn och blixtsnabb filtrering som hittar rätt produkt.

Smart Handel innehåller både Starweb och Hogia programvara, utan startavgift.
Merparten av våra handlare skräddarsyr designen. Få den unika identitet som krävs för att stå ut bland konkurrenterna.

Börja med en online demo.

Få en kostnadsfri online demo av Starwebs system.

Vanliga frågor

  • Är Starweb eller Hogia styrande system?

    Hogia Retail är styrande och all administration kring produkter och order hanteras där. Specifika e-handelsfunktioner hanteras i Starweb.

  • Hur flyttar man från ett annat affärssystem eller e-handel?

    Både Starweb och Hogia hjälper er! Alla system har olika struktur, därför blir flytten ibland enkel och ibland lite mer komplex. Oavsett vilket hjälper vi er. Starweb tillhandahåller 3 timmars flytthjälp, utan extra kostnad, därefter hjälper vi gärna till mot timersättning.

    Om ni är kund sen tidigare hos Hogia behåller ni samma pris och betalar endast till för e-handeln. Från Hogia ingår det också upp till 3 timmars konverteringshjälp.

  • Hur fungerar integrationen till Hogia?

    Första synken

    Samtliga produkter överförs vid den första synken. Produkternas status (aktiva, inaktiva eller ”Visa på webben”) påverkar inte den första synken, utan först efter att alla produkter är överförda kontrollerar synken om ni därefter ändrar på produkternas inställningar.

    Nya produkter

    Nya produkter är dolda i Starweb. Hogia är styrande och där lägger ni in produkterna med grundläggande information.

    Produkter överförs automatiskt till Starweb och kompletteras alltid med bilder, beskrivningar och flera kategorier i Starweb som även har stöd för fler produktfält. Först därefter bör ni välja ”Visa på webben” i Hogia.

  • Vad exakt överförs till och från Hogia?

    Information från Hogia Retail till Starweb

    • Produkter med artikelnummer, pris, lagersaldo från huvudlagret, produktnamn, varumärke, vikt, enhet, lev. artnr, EAN och moms
    • Produktvarianter med färger, storlekar m.m (PREMIUM)
    • Kategorier med kategoriträd / varugrupper i flera nivåer. Produkter kopplas automatiskt till rätt kategori

    Information från Starweb till Hogia Retail

    • Order med alla orderrader samt frakt-/betalkostnader
    • Rabatter från Starweb läggs in som en egen orderrad i Hogia
    • Kunduppgifter överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i Hogia kundregister
  • Uppdateras lager och priser mellan e-handel och kassa?

    Ja, förutsatt att kassan inte är offline.

    Lager

    Lagersaldon uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. Vi rekommenderar att order från e-handel kontrolleras regelbundet i Hogia, för att vid små lagersaldon undvika att samma produkt säljs samtidigt i både e-handel och fysisk butik.

    Priser

    Priserna uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. I Starweb går det bra att lägga in extrapris på produkter som en ”webbrabatt”. Hogia hanterar inte extrapriser på produkter, men Starweb extrapris ger rätt försäljningspris på webbordern i Hogia.

  • Click&Collect: Hur hanteras webborder som ska...

    Hämtas i butik

    I Starweb, skapa en ny orderstatus ”Hanterad i butik” och välj denna när ordern är redo att hämtas i butik. Koppla orderstatusen till leveranssättet ”Hämta i butik”. Anpassa gärna det utgående mejlet med information om att ordern finns tillgänglig för upphämtning.

    Betalas i butik

    I Hogia, skapa ett eget betalsätt i kassan och knyt det till ett eget konto. Då får man ut alla betalningstransaktioner samt bokföringsrapporter som rör e-handeln på kontot.

  • Om en kund registrerar sig online, hittar man kunden i kassan då?

    Ja, kunder identifieras utifrån mejladress, namn, kundnummer och organisationsnummer. Uppgifterna överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i kundregistret.

  • Hur hanteras webbreturer i butik?

    All returhantering hanteras i Hogia där man väljer vilken försäljningsenhet returen ska belasta. Lagret i e-handeln uppdateras automatiskt.

  • Hur hanteras webborder i butik mot faktura?

    Justeringar görs på ordern i Hogia och det går även att fakturera direkt via kassan.

  • Behövs dagsavslut göras i både kassa och e-handel?

    Nej, bokföringen av samtliga transaktioner både från kassa och e-handel sker automatiskt.

    Allt är samlat på ett ställe i Hogia. Allt blir smidigare med omnikanal!

  • Går det att scanna in EAN-koder?

    Ja, då Hogia är styrande går det att scanna in EAN-koden direkt in i Hogia, som har stöd för en eller flera EAN-koder per artikel.

  • Finns det stöd för produktvarianter?

    Ja, med Hogias tillval för modeller. Det har stöd för upp till 2 dimensioner, och går att utöka till fler. Tillvalet ingår i PREMIUM, men går att köpa till från Hogia om ni har valt PLUS.

  • Kan en rabattkod från e-handeln hanteras i kassan?

    Båda ja och nej. Rabatterna är inte synkade mellan systemen men kan hanteras manuellt dvs. som en procentuell rabatt eller beloppsrabatt.

    Tips! Lämna gärna en rabattkod till e-handeln på kassakvittot. Det genererar merförsäljning och man kan följa hur många gånger rabattkoden har använts.

  • Går det att använda ett presentkort från butik i e-handeln?

    I nuläget stödjer inte Starweb presentkort.

  • Fungerar försäljning i utlandet, med andra länder och valutor?

    I nuläget stödjer Hogia endast SEK och fasta momssatser (0, 6, 12, 25%), medan Starweb e-handel har stöd för flera språk.

    Hogias fysiska kassa går att komplettera med valutahantering i kassadelen.

  • Vilken statistik finns?

    I Hogia finns statistik för diverse artikel- och försäljningsrapporter, genomförsäljningsanalys, frekvensrapporter och nyckeltal.

    I Starweb finns avancerad kundsegmentering för att söka, filtrera fram och gruppera era olika kundgrupper för anpassade utskick och erbjudanden. Det går även att få dag/vecka/månadsrapporter och försäljningsrapporter i PREMIUM.

Boka en online demo

Att komma igång med Starweb är snabbt och enkelt. Ta kontakt så visar vi hur det fungerar.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.