Hogia kassasystem

Omnikanallösning med kassa- och affärssystem i ett

Vilken omnilösning passar bäst?

Professionell support & drift ingår.

  • PLUS + Hogia Retail kassa är för företag som vill starta en professionell e-handel. Social försäljning redan från start via blogg med köpfunktion, avancerad kundsegmentering, skicka riktade nyhetsbrev, ge ut rabattkoder och få produktomdömen.
  • PREMIUM + Hogia Retail kassa är för växande handlare med automatiserad marknadsföring som lockar kunder att handla mer genom att kunna bevaka produkter, få merförsäljning i kassan, övergiven kundvagn och blixtsnabb filtrering som hittar rätt produkt.

Starweb rekommenderar alltid en unik identitet, välj därför ett designpaket.
Smart Handel innehåller både Starweb och Hogia programvara, utan startavgift.

Börja gärna med en demovisning.

Få en kostnadsfri demo av Starwebs system.

Vanliga frågor

  • Är Starweb eller Hogia styrande system?

    Hogia Retail är styrande och all administration kring produkter och order hanteras där. Specifika e-handelsfunktioner hanteras i Starweb.

  • Hur flyttar jag från ett annat affärssystem eller e-handel?

    Både Starweb och Hogia hjälper er! Alla system har olika struktur, därför blir flytten ibland enkel och ibland lite mer komplex. Oavsett vilket hjälper vi er. Det ingår 3 timmars flytthjälp till Starweb, därefter hjälper vi gärna till mot timersättning.

    Om ni är kund sen tidigare hos Hogia behåller ni samma pris och betalar endast till för e-handeln. Från Hogia ingår det också upp till 3 timmars konverteringshjälp.

  • Hur fungerar integrationen till Hogia?

    Första synken

    Samtliga produkter överförs vid den första synken. Produkternas status (aktiva, inaktiva eller ”Visa på webben”) påverkar inte den första synken, utan först efter att alla produkter är överförda kontrollerar synken om ni därefter ändrar på produkternas inställningar.

    Nya produkter

    Nya produkter är dolda i Starweb. Hogia är styrande och där lägger ni in produkterna med grundläggande information.

    Produkter automatiskt överförs till Starweb där man kan komplettera med mer information såsom bilder, beskrivningar etc. Först därefter bör ni välja ”Visa på webben” i Hogia.

  • Vad exakt överförs till och från Hogia?

    Information från Hogia Retail till Starweb

    • Produkter med artikelnummer, pris, lagersaldo från huvudlagret, produktnamn, varumärke, vikt, enhet, lev. artnr, EAN och moms
    • Produktvarianter med färger, storlekar m.m (PREMIUM)
    • Kategorier med kategoriträd / varugrupper i flera nivåer. Produkter kopplas automatiskt till rätt kategori

    Information från Starweb till Hogia Retail

    • Order med alla orderrader samt frakt-/betalkostnader
    • Rabatter från Starweb läggs in som en egen orderrad i Hogia
    • Kunduppgifter överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i Hogia kundregister
  • Uppdateras lager och priser mellan e-handel och kassa?

    Ja, förutsatt att kassan inte är off-line.

    Lager

    Lagersaldon uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. Vi rekommenderar att order från e-handel kontrolleras regelbundet i Hogia, för att vid små lagersaldon undvika att samma produkt säljs samtidigt i både e-handel och fysisk butik.

    Priser

    Priserna uppdateras automatiskt mellan e-handel och kassa. I Starweb går det bra att lägga in extrapris på produkter som en ”webbrabatt”. Hogia hanterar inte extrapriser på produkter, men Starweb extrapris ger rätt försäljningspris på webbordern i Hogia.

  • Click&Collect: Hur hanteras webborder som ska...

    Hämtas i butik

    I Starweb, skapa en ny orderstatus ”Hanterad i butik” och välj denna när ordern är redo att hämtas i butik. Koppla orderstatusen till leveranssättet ”Hämta i butik”. Anpassa gärna det utgående mejlet med information om att ordern finns tillgänglig för upphämtning.

    Betalas i butik

    I Hogia, skapa ett eget betalsätt i kassan och knyt det till ett eget konto. Då får man ut alla betalningstransaktioner samt bokföringsrapporter som rör e-handeln på kontot.

  • Om en kund registrerar sig online, hittar jag kunden i kassan då?

    Ja, kunder identifieras utifrån mejladress, namn, kundnummer och organisationsnummer. Uppgifterna överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i kundregistret.

  • Hur hanteras webbreturer i min butik?

    All returhantering hanteras i Hogia där man väljer vilken försäljningsenhet returen ska belasta. Lagret i e-handeln uppdateras automatiskt.

  • Hur hanteras webborder i butik mot faktura?

    Justeringar görs på ordern i Hogia och det går även att fakturera direkt via kassan.

  • Behöver jag göra ett dagsavslut i både kassa och e-handel?

    Nej, bokföringen av samtliga transaktioner både från kassa och e-handel sker automatiskt.

    Allt är samlat på ett ställe i Hogia. Allt blir smidigare med omnikanal!

  • Går det att scanna in EAN-koder?

    Då Hogia är styrande går det att scanna in EAN koden direkt in i Hogia, som har stöd för en eller flera EAN koder per artikel.

  • Finns det stöd för produktvarianter?

    Ja, med Hogias tillval för modeller. Det har stöd för upp till 2 dimensioner, och går att utöka till fler. Tillvalet ingår i PREMIUM, men går att köpa till från Hogia om ni har valt PLUS.

  • Kan en rabattkod från e-handeln hanteras i kassan?

    Ja, rabatter kan hanteras manuellt dvs. som en procentuell rabatt eller beloppsrabatt.

    Tips! Lämna gärna en rabattkod till e-handeln på kassakvittot. Det genererar merförsäljning och ni kan även följa hur många gånger koden använts.

  • Går det att använda ett presentkort från butiken i e-handeln?

    I nuläget stödjer inte Starweb presentkort.

  • Fungerar försäljning i utlandet, med andra länder och valutor?

    I nuläget stödjer Hogia endast SEK och fasta momssatser (0, 6, 12, 25%), medan Starweb e-handel har stöd för flera språk.

    Hogias fysiska kassa går att komplettera med valutahantering i kassadelen.

  • Vilken statistik finns?

    I Hogia finns statistik för diverse artikel- och försäljningsrapporter, genomförsäljningsanalys, frekvensrapporter och nyckeltal.

    I Starweb finns avancerad kundsegmentering för att söka, filtrera fram och gruppera era olika kundgrupper för anpassade utskick och erbjudanden. Det går även att få dag/vecka/månadsrapporter och försäljningsrapporter i PREMIUM.

Boka en demo idag

Att komma igång med Starweb är snabbt och enkelt. Ta kontakt så visar vi hur det fungerar.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.