Omnikanal med Starweb

Hogia kassasystem

Kassa- och affärssystem är sammanslagna till ett system

Tillsammans med Hogia har Starweb tagit fram Smart Handel-serien.
Förena en snygg e-handel med kassasystem, bokföringsunderlag och fakturering.

Vilken smart handel passar dig bäst?Klarna KCOv3 ingår alltid

  • PREMIUM med Hogia Retail kassasystem är en heltäckande B2C-lösning med automatisk marknadsföring, precis som de största handlarna. Med intelligent sök och produktfiltrering hittar kunderna blixtsnabbt!
  • PROFFS med Hogia Retail kassasystem har många smarta funktioner för ökad försäljning och marknadsföring såsom nyhetsbrev, rabattkoder och produktomdömen.
  • PLUS innehåller allt som PROFFS men paketerat med Hogia Smart kassasystem istället för Retail. Smart är för lite mindre handlare som önskar ett smidigt och enkelt kassasystem med Starweb som styrande lösning.

Oavsett lösning ingår både nya Klarna Checkout och en unik design för 0 kr. Titta gärna på våra större designpaket då det ofta genererar mer intäkter. Det tjänar du på.

Du betalar ingen startavgift utan endast en hyra för både Starweb och Hogia programvaror. Vi hjälper dig igång och bjuder på 3 timmar flytthjälp. Få en demo idag!

Ett komplett retailsystem

I Smart Handel PREMIUM / PROFFS ingår Hogia Retail kassa- och affärssystem för Windows till medelstora handlare där produkter, varianter och lagersaldo synkas från Hogia, och order synkas från Starweb. Starweb har byggt en direktintegration med Hogia Retail som styrande system.

Välj själv till önskade moduler, eller byt ut de efterhand som verksamheten växer: Inköp- och multilager, produktvarianter och kampanjer samt en mängd olika rapporter.

Hogia Retail inkluderar upp till 3 timmar konverteringshjälp samt utbildning.

Hogia Retail för medelstora handlare

Ett lättanvänt allt-i-ett system

I Smart Handel PLUS ingår Hogia Smart kassa- och affärssystem för mindre handlare där produkter, varianter, lagersaldo och order synkas från Starweb till Hogia. Hogia utför installationen mellan systemen och har byggt en direktintegrationen med Starweb som styrande system.

Kassasystem, bokföring och fakturering ingår och är fullständigt integrerade med varandra. Ett lättanvänt allt-i-ett system med färre funktioner där fakturorna bokförs automatiskt.

Du kan prova Hogia Smart kostnadsfritt i 15 dagar.

Hogia Smart för mindre handlare

Prata gärna kassasystem med Starweb!

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.

Vanliga frågor

  • Är Starweb eller Hogia styrande?

    Smart Handel (SH) PLUS: All administration kring kunder, produkter och order hanteras i Starweb, som är styrande. Bokföring, fakturering och fysisk kassa hanteras i Hogia Smart.

    SH PREMIUM / PROFFS: Här är Hogia Retail styrande och all administration kring produkter och order hanteras där. Specifika e-handelsfunktioner hanteras i Starweb.

  • Kan jag byta från ett annat affärssystem eller e-handel?

    Javisst, vi hjälper dig! Alla affärssystem och e-handel har olika struktur, därför blir flytten ibland väldigt enkel och ibland lite mer komplex. Oavsett vilket hjälper vi dig.

    Om du är kund sen tidigare hos Hogia behåller du det priset du har idag och betalar endast till för e-handeln. Det ingår alltid upp till 3 timmar flytthjälp till Starweb, därefter hjälper vi gärna till mot timersättning.

    Från Hogia Retail ingår det dessutom upp till 3 timmar konverteringshjälp.

  • Uppdateras lagersaldo mellan e-handel och kassa?

    Ja, under förutsättning att kassan inte är off-line uppdateras lagersaldona mellan e-handel och kassa.

    Vi rekommenderar att order från e-handel kontrolleras regelbundet, för att vid små lagersaldon undvika att samma produkt säljs samtidigt i både e-handel och fysisk butik.

  • Uppdateras priser mellan e-handel och kassa?

    SH PLUS: Ja, under förutsättning att kassan inte är off-line uppdateras priserna mellan e-handel och kassa var tredje minut.

    SH PREMIUM / PROFFS: Då Hogia Retail är styrande uppdateras priserna i kassan och e-handel efter att de ändrats i Hogia Retail.

    I Starweb går det bra att lägga in extrapris på produkter, som en ”webbrabatt”. Hogia Retail / Smart hanterar inte extrapriser, men det blir rätt försäljningspris på webbordern.

  • Om en kund registrerar sig online, hittar jag kunden i kassan då?

    Ja, kunder identifieras utifrån mejladress, namn, kundnummer och organisationsnummer. Uppgifterna överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i kundregistret.

  • Hur hanteras webbreturer i min butik?

    SH PLUS: Returer från köp online hanteras i e-handeln, och köp i fysisk butik hanteras i kassan. Be kunden uppvisa kvitto eller motsvarande som styrker köpet i e-handeln.

    Returer online hanteras med en lagerjustering i e-handeln och en manuell återbetalning hos betalleverantören. Om ordern är bokförd måste även ett verifikat upprättas.

    SH PREMIUM / PROFFS: All returhantering hanteras i Hogia Retail där man väljer vilken försäljningsenhet  returen ska belasta. Lagret i e-handeln uppdateras automatiskt.

  • Click&Collect - Hur hanteras webborder som ska hämtas i butik?

    Med leveranssättet ”Hämta i butik” rekommenderar vi att man skapar en ny orderstatus ”Hanterad i butik” som man väljer när ordern är redo att hämtas i butik. Anpassa gärna det utgående mejlet med information om att ordern finns tillgänglig för upphämtning.

  • Click&Collect - Hur hanteras webborder som ska betalas i butik?

    Skapa ett eget betalsätt i kassan och knyt det till ett eget konto. Detta gör det möjligt att få alla betalningstransaktioner som rör e-handeln på ett eget konto som i sin tur gör det möjligt att ta ut bokföringsrapporter som visar dessa transaktioner.

  • Hur hanteras webborder i butik mot faktura?

    SH PLUS: Bästa sättet är att göra ändringar på webbordern, eller när kunden har en separat prislista. Om orderstatus inte tillåter justeringar på webborder kan fakturan justeras manuellt i Hogia Smart alternativt att en ny faktura skapas.

    SH PREMIUM / PROFFS: Justeringar görs på ordern i Hogia Retail och det går även att fakturera direkt via kassan.

  • Behöver jag göra ett dagsavslut i både kassa och e-handel?

    Nej, bokföringen av samtliga transaktioner både från kassan och e-handel sker automatiskt.

    Allt är samlat på ett ställe i Hogia Smart respektive Hogia Retail. Allt blir smidigare med omnikanal!

  • Går det att scanna in EAN-koder?

    SH PLUS: När Starweb är styrande är EAN-fältet i Hogia Smart låst. Gå in på produkten i Starweb och markera EAN-fältet och scanna artikeln. Efter att produkten har sparats skickas informationen över till Hogia.

    SH PREMIUM / PROFFS: Då Hogia Retail är styrande går det att scanna in EAN koden direkt in i Hogia Retail, som har stöd för en eller flera EAN koder per artikel.

  • Finns det stöd för produktvarianter?

    SH PLUS: Ja, eftersom Starweb e-handel är styrande kan du skapa varianter och allt synkroniseras automatiskt med Hogia Smart på artikelnummer, dvs även lager och pris uppdateras.

    SH PREMIUM / PROFFS: Ja, om du har Hogia tillval för modeller i upp till 2 dimensioner, vilket går att utöka till fler. Tillvalet ingår i PREMIUM, men går att köpa till från Hogia om du har valt PROFFS.

  • Kan en rabattkod från e-handeln hanteras i kassan?

    Ja, du hanterar rabatter som vanligt dvs. som en procentuell rabatt eller beloppsrabatt.

    Tips! Lämna gärna en rabattkod till e-handeln på kassakvittot. Det genererar merförsäljning och du kan även följa hur många gånger koden använts.

  • Går det att använda ett presentkort från butiken i e-handeln?

    I nuläget stödjer inte Starweb presentkort.

  • Fungerar försäljning i utlandet, med andra länder och valutor?

    I nuläget stödjer Hogia endast SEK och fasta momssatser (0,6,12,25%), men har stöd för flera språk i e-handeln.

    Hogia Retails fysiska kassa går att komplettera med valutahantering i kassadelen.

  • Vilken statistik finns?

    SH PLUS: I Hogia Smart finns försäljningsstatistik på ex. artiklar, artikelgrupper, kassaplatser och kassörer i din fysiska butik. Det går även att se vilka order som tagits emot från e-handeln och dess status. Rapporter som fakturalista, kundreskontra, artikelsaldo samt förenklat årsbokslut (K1) och andra redovisningsunderlag är andra valmöjligheter.

    SH PREMIUM / PROFFS: I Hogia Retail finns för diverse artikel- och försäljningsrapporter, genomförsäljningsanalys, frekvensrapporter och rapporter för olika nyckeltal. Dessutom går det att skapa egna standardrapporter.

    I Starweb e-handel finns avancerad kundsegmentering där det går att söka, filtrera fram och gruppera dina kunder för anpassade utskick och erbjudanden. Det går även att få ut dag/vecka/månadsrapporter samt försäljningsrapporter i PREMIUM.

  • Vad synkas till Hogia Retail?

    I  SH PREMIUM / PROFFS är Hogia Retail styrande och där lägger du in dina produkter med grundläggande information. Produkterna överförs automatiskt till Starweb där du kan komplettera med mer information.

     

    Information från Hogia Retail till Starweb

    • Produkter med artikelnummer, pris, lagersaldo från huvudlagret, produktnamn, varumärke, vikt, enhet, lev. artnr, EAN och moms
    • Produktvarianter med färger, storlekar m.m (PREMIUM)
    • Kategorier med kategoriträd / varugrupper i flera nivåer. Produkter kopplas automatiskt rätt

    Information från Starweb till Hogia Retail

    • Order med alla orderrader samt frakt-/betalkostnader
    • Rabatter från Starweb läggs in som en egen orderrad i Hogia
    • Kunduppgifter överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i Hogia kundregister

Smart Handel PREMIUM

Kassa- och affärssystem är sammanslagna till ett system

Få en demo