Omnikanal med Starweb

Hogia kassasystem

Kassa- och affärssystem är sammanslagna till ett system

Smart Handel omnikanalslösningar tillsammans med Hogia förenar en smart e-handel med kassasystem, bokföringsunderlag och fakturering.

Vilken smart handel passar dig bäst?Klarna KCOv3 ingår alltid

  • PREMIUM med Hogia Retail kassasystem är en heltäckande B2C-lösning med automatisk marknadsföring, precis som de största handlarna. Med intelligent sök och produktfiltrering hittar kunderna blixtsnabbt!
  • PLUS med Hogia Retail kassasystem har många smarta funktioner för ökad försäljning och marknadsföring såsom nyhetsbrev, rabattkoder och produktomdömen.

Oavsett butiksstorlek ingår alltid en snygg design för 0 kr. Titta gärna på ett större designpaket då det ofta genererar mer intäkter. Det tjänar du på.

Du betalar ingen startavgift utan endast en hyra för både Starweb och Hogia programvaror. Vi hjälper dig igång och bjuder på 3 timmar flytthjälp. Få en demo idag!

Prata gärna kassasystem med Starweb!

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.

Vanliga frågor

  • Är Starweb eller Hogia styrande system?

    Hogia Retail är styrande och all administration kring produkter och order hanteras där. Specifika e-handelsfunktioner hanteras i Starweb.

  • Kan jag byta från ett annat affärssystem eller e-handel?

    Javisst, vi hjälper dig! Alla affärssystem och e-handel har olika struktur, därför blir flytten ibland väldigt enkel och ibland lite mer komplex. Oavsett vilket hjälper vi dig.

    Om du är kund sen tidigare hos Hogia behåller du det priset du har idag och betalar endast till för e-handeln. Det ingår alltid upp till 3 timmar flytthjälp till Starweb, därefter hjälper vi gärna till mot timersättning.

    Från Hogia Retail ingår det dessutom upp till 3 timmar konverteringshjälp.

  • Hur fungerar integrationen till Hogia Retail?

    Samtliga produkter överförs vid den initiala synken. Om produkter är Aktiva, Inaktiva eller om ”Visa på webben” är förkryssad påverkar inte synken första gången, utan först efter att alla produkter är överförda kontrollerar synken om du ändrar någon av dessa inställningarna.

    I Hogia Retail som är styrande lägger du in alla dina produkter med grundläggande information. Produkterna överförs automatiskt till Starweb där du kan komplettera med mer information.

    Som standard är alla produkter dolda i Starweb. Först när du lagt till bild, beskrivning etc i Starweb därefter bör du välja ”Visa på webben” i Hogia.

  • Vad exakt överförs till och från Hogia Retail?

    Information från Hogia Retail till Starweb

    • Produkter med artikelnummer, pris, lagersaldo från huvudlagret, produktnamn, varumärke, vikt, enhet, lev. artnr, EAN och moms
    • Produktvarianter med färger, storlekar m.m (PREMIUM)
    • Kategorier med kategoriträd / varugrupper i flera nivåer. Produkter kopplas automatiskt till rätt kategori

    Information från Starweb till Hogia Retail

    • Order med alla orderrader samt frakt-/betalkostnader
    • Rabatter från Starweb läggs in som en egen orderrad i Hogia
    • Kunduppgifter överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i Hogia kundregister
  • Uppdateras lager och priser mellan e-handel och kassa?

    Lager

    Ja, under förutsättning att kassan inte är off-line uppdateras lagersaldona mellan e-handel och kassa.

    Vi rekommenderar att order från e-handel kontrolleras regelbundet, för att vid små lagersaldon undvika att samma produkt säljs samtidigt i både e-handel och fysisk butik.

    Priser

    Då Hogia Retail är styrande uppdateras priserna i kassan och e-handel efter att de ändrats i Hogia.

    I Starweb går det bra att lägga in extrapris på produkter, som en ”webbrabatt”. Hogia hanterar inte extrapriser på produkter, men Starweb extrapris ger rätt försäljningspris på webbordern i Retail.

  • Om en kund registrerar sig online, hittar jag kunden i kassan då?

    Ja, kunder identifieras utifrån mejladress, namn, kundnummer och organisationsnummer. Uppgifterna överförs i samband med order och matchas, för att undvika dubbletter i kundregistret.

  • Hur hanteras webbreturer i min butik?

    All returhantering hanteras i Hogia Retail där man väljer vilken försäljningsenhet returen ska belasta. Lagret i e-handeln uppdateras automatiskt.

  • Click&Collect - Hur hanteras webborder som ska...

    Hämtas i butik

    Med leveranssättet ”Hämta i butik” rekommenderar vi att man skapar en ny orderstatus ”Hanterad i butik” som man väljer när ordern är redo att hämtas i butik. Anpassa gärna det utgående mejlet med information om att ordern finns tillgänglig för upphämtning.

    Betalas i butik

    Skapa ett eget betalsätt i kassan och knyt det till ett eget konto. Detta gör det möjligt att få alla betalningstransaktioner som rör e-handeln på ett eget konto som i sin tur gör det möjligt att ta ut bokföringsrapporter som visar dessa transaktioner.

  • Hur hanteras webborder i butik mot faktura?

    Justeringar görs på ordern i Hogia Retail och det går även att fakturera direkt via kassan.

  • Behöver jag göra ett dagsavslut i både kassa och e-handel?

    Nej, bokföringen av samtliga transaktioner både från kassan och e-handel sker automatiskt.

    Allt är samlat på ett ställe i Hogia Retail. Allt blir smidigare med omnikanal!

  • Går det att scanna in EAN-koder?

    Då Hogia Retail är styrande går det att scanna in EAN koden direkt in i Hogia, som har stöd för en eller flera EAN koder per artikel.

  • Finns det stöd för produktvarianter?

    Ja, om du har Hogia tillval för modeller i upp till 2 dimensioner, vilket går att utöka till fler. Tillvalet ingår i PREMIUM, men går att köpa till från Hogia om du har valt PROFFS.

  • Kan en rabattkod från e-handeln hanteras i kassan?

    Ja, du hanterar rabatter som vanligt dvs. som en procentuell rabatt eller beloppsrabatt.

    Tips! Lämna gärna en rabattkod till e-handeln på kassakvittot. Det genererar merförsäljning och du kan även följa hur många gånger koden använts.

  • Går det att använda ett presentkort från butiken i e-handeln?

    I nuläget stödjer inte Starweb presentkort.

  • Fungerar försäljning i utlandet, med andra länder och valutor?

    I nuläget stödjer Hogia endast SEK och fasta momssatser (0,6,12,25%), men har stöd för flera språk i e-handeln.

    Hogia Retails fysiska kassa går att komplettera med valutahantering i kassadelen.

  • Vilken statistik finns?

    I Hogia Retail finns för diverse artikel- och försäljningsrapporter, genomförsäljningsanalys, frekvensrapporter och rapporter för olika nyckeltal. Dessutom går det att skapa egna standardrapporter.

    I Starweb e-handel finns avancerad kundsegmentering där det går att söka, filtrera fram och gruppera dina kunder för anpassade utskick och erbjudanden. Det går även att få ut dag/vecka/månadsrapporter samt försäljningsrapporter i PREMIUM.

Hogia Retail PREMIUM

Kassa- och affärssystem är sammanslagna till ett system

Få en demo