Omnikanal med Starweb

Jämför omnikanalsystem

Aldrig har det varit enklare att driva omnikanal

Som omnikanal-handlare vill man hitta det kassasystem som är smidigast för ens fysiska butik(er).

Starweb samarbetar med många olika kassasystem, där Fortnox och Visma dessutom går att integrera med valfritt externt kassasystem. För att få ett helhetsperspektiv jämför gärna affärssystem.

Hogia Retail (windows) Hogia Smart Boxnet Fortnox Specter kassasystem Visma Administration 2000 Nutid PC Kassa MoreFlo kassasystem Starweb API (tredjepart kan utveckla en egen lösning)
Hogia Retail Hogia Smart Boxnet Fortnox Specter Visma Administration 2000 Nutid MoreFlo Starweb API
Kassasystemet är styrande Valbart om kassa eller Starweb är styrandeValbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Specter är styrande pga variant- och orderhanteringValbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Visma är styrande pga variant- och orderhanteringValbart om kassa eller Starweb är styrande
Direktintegration utan tredje partStarweb har byggt direktintegrationenHogia Smart har byggt integrationen Sharespine har byggt integrationen. Dessutom har Boxnet byggt en egen direktintegration till StarwebSharespine har byggt integrationenSharespine har byggt integrationenNutid har byggt integrationen. Ett alternativ är att istället använda Sharespine integration till Visma Administration, som i sin tur kopplas till NutidISUPOS har byggt integrationen. Ett alternativ är att istället använda Sharespine integration till Visma Administration, som i sin tur kopplas till ISUPOSNi bygger själva integrationen
Integrerat affärssystem/bokföring Använd Visma Administration eller FortnoxAnvänd Visma Administration eller Fortnox
Integrerat kassasystem POS
Webbaserad kassa (för iPad etc) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Överför produkter (lager/pris) Endast synkning av lagersaldo
Click & Collect (webbordern visas i kassan) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Produktvarianter (färg & modell) Synkar varianter på artnr, hantering sker i StarwebSynkar varianter på artnr, hantering sker i StarwebSynkar varianter på artnr, hantering sker i StarwebSynkar varianter på artnr, hantering sker i Starweb
Flera företag kan dela samma kassa
Flera butiker (lagerställe/multilager)
Avancerad statistik
Avancerad returhantering/reklamation
Internationell momshantering
Inköpsplanering Beror på val av affärssytem/kassasystem
KomplexitetAvanceradEnkel Medel MedelAvanceradMedelMedelMedelAvancerad

1. Direktintegration

En direktintegration innebär att det inte finns en tredje part inblandad. Antingen har Starweb skapat integrationen och ansvarar för att den underhålls, eller så har kassaleverantören skapat integrationen.

Det varierar vilket system som är styrande, men kassasystem som använder Fortnox kan själva välja.

2. Affärssystem via tredje part

Sharespine möjliggör integrationer till flera affärssystem som i sin tur har stöd för en lång rad kassasystem. Tillsammans utgör de ett fullgott omnikanalsystem.

3. API – Skräddarsydd integration

Skräddarsy en lösning mellan Starweb och egna system. Givetvis kan man anlita vilken duktig utvecklingsbyrå som helst. Starweb samarbetar med bl.a www.it-integration.se som har byggt integrationer i många år.

Starweb ringer dig

Vanliga frågor

  • Hur fungerar omnikanal om Starweb är styrande?

    Hogia Smart, Boxnet, Fortnox, Specter, Visma Administration, Visma eEkonomi, EasyCashier

    Kund lägger en webborder och kan antingen hämta paketet i fysisk butik (click&collect), annars ska det skickas. Lagersaldo justeras automatiskt när ordern läggs.

    Skriv ut följesedeln från Starweb och skicka med den i paketet. Då det saknas information om lagerplats behöver du veta vart varorna finns på lagret, och bocka av de på följesedeln efterhand som ordern plockas. Med ett större lager krävs ett affärssystem alternativt ett lagerplatssystem som Ongoing.

    Om paketet hämtas i butik och ordern redan är betald online, behöver kunden bara identifieras i butik. Ska ordern däremot betalas i butik ska detta redovisas i kassan för att stämma överens med skatteverkets svarta låda.

    Om paketet skickas jobbar man ofta med ordersläpp en till två gånger per dag. Då hinner man även göra orderjusteringar innan transportören har hämtat paketen.

    TA-systemet hanterar utskrift ut adressetiketter och tar kontakt med transportören. Använd Unifaun/Pacsoft eller Consignor, alternativt lägg ut lagret på 3PL via lagerplatssystemet Ongoing. De har integrationer till de flesta TA-system, och du slipper tänka på pack och plock.

    Nu ska betalningen ske. Med Klarna kan Starweb automatiskt aktivera betalningen i samband med att ordern behandlas, vilket kallas ”återrapportering av betalningar”. Hos övriga betalleverantörer loggar man in i deras system för att aktivera betalningen.

  • Hur fungerar omnikanal om kassasystemet är styrande?

    Hogia Retail, Specter, Fortnox, Visma Administration, Visma eEkonomi, Nutid, MoreFlo

    Kund lägger en webborder och lagersaldo justerats automatiskt. Om affärssystemet hanterar lagerplats vet systemet vart dina varor finns. Skriv ut plocklistan och bocka av de efterhand som ordern plockas. Följesedeln ska skickas med i paketet, och båda skrivs ut från affärssystemet.

    Om paketet hämtas i butik och ordern redan är betald online, behöver kunden bara identifieras i butik. Ska ordern däremot betalas i butik ska detta redovisas i kassan för att stämma överens med skatteverkets svarta låda.

    Om paketet skickas jobbar man ofta med ordersläpp en till två gånger per dag. Då hinner man även göra orderjusteringar innan transportören har hämtat paketen.

    TA-systemet hanterar utskrift ut adressetiketter och tar kontakt med transportören. Affärssystemet har ofta stöd för ett flertal TA-system, Starweb har dessutom byggt en smidig direktintegration till Unifaun och Pacsoft. Där du kan jobba med ordersläpp, och kunden enkelt kan spåra sitt paket.

    Alternativt lägg ut lagret på 3PL via lagerplatssystemet Ongoing. De har integrationer till de flesta TA-system, och du slipper tänka på pack och plock.

    Nu ska betalningen ske. Några affärssystem hanterar ”återrapportering av betalningar” och aktiverar då automatiskt betalningen, även om ordervärdet har ändrats. Saknas stöd för automatisk betalning loggar man in i betalleverantörens system för att aktivera betalningen.

  • Hur många system behövs om Starweb är styrande?

    Genom att lägga ut sitt lager hos 3PL och använda ett lagerplatssystem som Ongoing hanterar de allt pack och plock, returhantering, samt kommunikation med transportören.

     

    Med eget lager + Fortnox + Unifaun/Pacsoft + Klarna sker följande:

    Allt är automatiserat: Om du har Starweb som styrande system ändrar du på ett enda ställe och automatiskt justeras vikt, pris, orderrader och frakthandlingar i alla system!

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb uppdateras orderrader, pris, vikt etc automatiskt i Fortnox
    • Sätt ordern till Plockning och logga in i TA-systemet Unifaun/Pacsoft så ser du att ordern automatiskt har överförts
    • Behandla ordern. Frakthandlingarna skrivs ut automatiskt och betalningen med rätt summa dras automatiskt med Klarna

    Med eget lager + annat affärssystem, eller Consignor sker följande:

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb behöver ordern justeras även i bokföringsprogrammet
    • Logga in i TA-systemet Consignor, klicka hämta order och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om man använder Klarna, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen
  • Hur många system behövs om affärssystemet är styrande?

    Med eget lager sker följande:

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern överförs automatiskt och behandlas i affärssystemet
    • Om ordervärdet har justerats i affärssystemet kan ordern behöva justeras även i Starweb
    • Ordern överförs automatiskt till TA-systemet. Logga in och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om affärssystemet har stöd för vald betalleverantör, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen

PREMIUM

Aldrig har det varit enklare att driva omnikanal

Demo