Omnikanal med Starweb

Jämför kassasystem

Aldrig har det varit enklare att driva omnikanal

Som handlare vill man hitta det kassasystem som är smidigast för ens fysiska butiker. Till Boxnet och Hogia finns direktintegrationer, Specter är ett bra alternativ, annars välj valfri kassa till Fortnox eller Visma. Se även affärssystem.
Boxnet Hogia Retail (windows) Specter kassasystem Fortnox Visma Administration 2000 Starweb API (tredjepart kan utveckla en egen lösning)
Boxnet Hogia Retail Specter Fortnox Visma Administration 2000 Starweb API
Kassasystemet är styrande Valbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Specter är styrande pga variant- och orderhantering Valbart om kassa eller Starweb är styrandeValbart om kassa eller Starweb är styrande, men vi rekommenderar att Visma är styrande pga variant- och orderhanteringValbart om kassa eller Starweb är styrande
Direktintegration utan tredje part Starweb har byggt direktintegrationenSharespine har byggt integrationen Sharespine har byggt integrationen. Dessutom har Boxnet byggt en egen direktintegration till StarwebSharespine har byggt integrationenNi bygger själva integrationen
Integrerat affärssystem/bokföring
Integrerat kassasystem POS
Webbaserad kassa (för iPad etc) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Överför produkter (lager/pris)
Click & Collect (webbordern visas i kassan) Beror på val av kassasystemBeror på val av kassasystem
Produktvarianter (färg & modell) Synkar varianter på artnr, hantering sker i StarwebSynkar varianter på artnr, hantering sker i Starweb
Flera företag kan dela samma kassa
Flera butiker (lagerställe/multilager)
Avancerad statistik
Avancerad returhantering/reklamation
Internationell momshantering
Inköpsplanering Beror på val av affärssytem/kassasystem
Komplexitet MedelAvanceradAvancerad MedelMedelAvancerad

1. Direktintegration

En direktintegration innebär att det inte finns någon tredje part inblandad. Då har Starweb eller kassaleverantören skapat integrationen och ansvarar för att den underhålls.

2. Affärssystem via tredje part

Sharespine och Zwapgrid har integrationer till flera affärssystem som stödjer många kassasystem. Ett komplett omnikanalsystem.

Fortnox

Smidig bokföring och fakturering med automatiska orderflöden. Välj själv styrande system!

  • Direktintegration: Fortnox & Starweb
  • Automatiska orderflöden
  • Påminnelser & inkasso via NOX Finans
  • Flera prislistor (VIP-kunder, B2B)

Direktintegration.

Specter

Affärssystem med komplex funktionalitet.

  • Internationell handel
  • Flera prislistor (VIP-kunder, B2B)
  • Automatiska orderflöden
  • Tillval: Inköp, multilager och varianter

Integration via Sharespine eller Zwapgrid.

Visma Administration

Sveriges mest använda affärssystem för Windows.

  • Återrapportering till Klarna, PayPal och DIBS
  • Påminnelser och inkasso via AutoCollect
  • Flera prislistor (VIP-kunder, B2B)

Integration via Sharespine.

Microsoft Dynamics

Microsoft NAV avancerade affärssystem för medelstora bolag.

  • Internationell handel
  • Automatisera och effektivisera
  • Projekt, försäljning, inköp & lager
  • Skalbart och flexibelt

Integration via Zwapgrid.

Jeeves

Jeeves ERP avancerade affärssystem för tillverkningsbolag.

  • För tillverkare samt distributörer
  • Grafisk planering
  • Flexibelt och mobilt
  • Ett heltäckande affärssystem

Integration via Zwapgrid.

Mamut One

Affärssystem för Windows med inbyggt CRM.

  • Inbyggt säljstöd (CRM)
  • Rapporter och offert
  • Flera prislistor (VIP-kunder, B2B)

Integration via Sharespine.

Monitor

Monitor ERP avancerade affärssystem för tillverkningsbolag.

  • För till­verkning & produktions­planering
  • Hantera hela inköpsprocessen
  • Hög spår­barhet med lager­modulen
  • Tidrapportering och bokföring

Integration via Zwapgrid.

Pyramid

Pyramid kompletta affärssystem. När du vuxit ur Pyramids e-handel och vill växa med Starweb e-handel.

  • Allt från bokföring & logistik till CRM
  • Order, lager, inköp
  • Skalbart och flexibelt

Integration via Zwapgrid.

Visma.net

Avancerat affärssystem för medelstora bolag.

  • Internationell handel
  • Automatisera fakturering, bankhantering, rapporter mm
  • Reducera kostnader
  • Skalbart och flexibelt

Integration via Sharespine.

3. API – Skräddarsydd integration

Skräddarsy en lösning mellan Starweb e-handel och era kringsystem.

Prata gärna omnikanal med Starweb!

Ring oss på 040-602 09 00 eller 08-509 100 00

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.

Vanliga frågor

  • Hur fungerar omnikanal om Starweb är styrande?

    För Boxnet, Fortnox, Specter, Visma Administration, Visma eEkonomi.

    Kund lägger en webborder och lagersaldo justerats automatiskt. Antingen ska paketet hämtas i fysisk butik (click&collect), annars ska det skickas. Skriv ut följesedeln från Starweb och skicka med den i paketet. Då det saknas information om lagerplats behöver du veta vart varorna finns på lagret, och bocka av de på följesedeln efterhand som ordern plockas.

    Större lager kräver ett affärssystem eller ett lagersystem som Ongoing.

    Hämtas i butik

    • Om paketet hämtas i butik och ordern redan är betald online behöver kunden bara identifieras i butik.
    • Ska ordern betalas i butik ska detta redovisas i kassan för att stämma överens med skatteverkets svarta låda.

    Webborder

    Om paketet skickas gör man ofta ordersläpp en-två ggr/dag. Då hinner man även göra orderjusteringar innan transportören har hämtat paketen.

    • TA-systemet hanterar utskrift ut adressetiketter och tar kontakt med transportören. Starweb har en direktintegration till Unifaun. Där även kunden enkelt kan spåra sitt paket.
    • Alternativt lägg ut lagret på 3PL via lagersystemet Ongoing. Då slipper du tänka på plock-och-pack.

    När betalningen sker hanterar några affärssystem ”återrapportering av betalningar” och aktiverar då automatiskt betalningen, även om ordervärdet har ändrats. Saknas stöd för automatisk betalning loggar man in i betalleverantörens system för att aktivera betalningen.

  • Hur fungerar omnikanal om kassasystemet är styrande?

    För Hogia Retail, Specter, Fortnox, Visma Administration, Visma eEkonomi.

    Kund lägger en webborder som automatiskt överförs till affärssystemet, och lagersaldo justeras. Om affärssystemet hanterar lagerplats vet systemet vart dina varor finns. Skriv ut plocklistan och bocka av de efterhand som ordern plockas. Följesedeln ska skickas med i paketet. Båda skrivs ut från affärssystemet.

    Hämtas i butik

    Samma som med Starweb som styrande.

    Webborder

    Samma som med Starweb som styrande. Affärssystemet har dessutom ofta stöd för flera TA-system.

  • Hur många system behövs om Starweb är styrande?

    Genom att lägga ut sitt lager hos 3PL och använda ett lagersystem som Ongoing hanterar de plock-och-pack, returhantering samt kommunikation med transportören.

    Med eget lager + Fortnox + Unifaun + Klarna

    Allt är automatiserat. Om du har Starweb som styrande system justeras automatiskt vikt, pris, orderrader och frakthandlingar i alla system!

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb uppdateras orderrader, pris, vikt etc automatiskt i Fortnox
    • Sätt orderstatus till ”Plockning” och logga in i TA-systemet Unifaun så ser du att ordern automatiskt har överförts
    • Behandla ordern. Frakthandlingarna skrivs ut automatiskt och betalningen med rätt summa dras automatiskt med Klarna

    Med eget lager + annat affärssystem, eller Consignor

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern behandlas i Starweb
    • Om ordervärdet har justerats i Starweb behöver ordern justeras även i bokföringsprogrammet
    • Logga in i TA-systemet Consignor, klicka hämta order och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om man använder Klarna, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen
  • Hur många system behövs om affärssystemet är styrande?

    Med eget lager

    • Webbordern tas emot i Starweb och lagersaldo justeras automatiskt. Ordern överförs automatiskt och behandlas i affärssystemet
    • Om ordervärdet har justerats i affärssystemet kan ordern behöva justeras även i Starweb
    • Ordern överförs automatiskt till TA-systemet. Logga in och skriv ut alla order en-två ggr/dag
    • Betalningen dras automatiskt om affärssystemet har stöd för vald betalleverantör, annars logga in hos betalleverantören, justera summan och aktivera betalningen

PREMIUM

Aldrig har det varit enklare att driva omnikanal

Boka demo