Unboxing – idéer och bästa praxis för din e-handel

Vi alla minns känslan av att vakna på julafton och se julklappar under granen. Glädjen och längtan efter att få se vad tomten har för överraskning är stor. Men framförallt är det spänningen och förväntan av att inte veta vad som finns inuti och att vilja njuta av ögonblicket som vi minns bäst.

Om ni vill göra ett varaktigt intryck på era kunder är förpackningen och presentationen en mycket viktig ingrediens. Se varje paket ni skickar ut som den julklappen ni minns allra starkast och försök återskapa den känslan hos era kunder.

 

Vad är en unboxing-upplevelse?

Unboxing är en förpackningsupplevelse, ett tankeväckande urval av frakt- och förpackningsmaterial samt hur ni har valt att presentera era produkter. Syftet är att skapa ytterligare kundvärde för slutkunden och ert företag genom att skapa ett positivt första intryck av er produkt – en som är både minnesvärd och delbar.

 

Är unboxing upplevelsen viktig?

För att bygga ett långsiktigt och hållbart varumärke krävs ett aktivt arbete med återkommande kunder. Återkommande kunder kommer att spendera mer och genom att investera i retention / lojalitetsmarknadsföring kan ni komma ifrån behovet av att alltid försöka hitta nya.

En undersökning år 2016 från Dotcom Distribution fann att 40% av konsumenterna sannolikt kommer att göra upprepade inköp från en e-handel med premiumförpackningar.

Samma studie fann också att premiumförpackningar gör att varumärket känns exklusivt och bygger förväntan på leverans.

I grund och botten gillar folk att dela med sig av sina erfarenheter och det har hängt med oss ända sedan vi homosapiens utvecklade språket och började kommunicera. Den första kända historian är från 3400 år f.kr. så fenomenet med att skriva om eller prata om våra erfarenheter och upplevelser är inget nytt. 5420 år senare har vi internet där vi på samma vis delar med oss av våra upplevelser. Sök efter ”unboxing” på Google eller YouTube så hittar du otaliga blogginlägg, bilder och videor med kunder som delar med sig om sina köp. Detta gör unboxing-upplevelsen mycket viktig.

 

Vad kan en unboxing-upplevelse göra för ert företag:

 

Det handlar om storytelling

Om ni inte utnyttjar unboxingupplevelsen till fullo missar ni en lysande möjlighet att få uttrycka er själva. Er story är en viktig del av att framgångsrikt kommunicera varför kunder bör välja er framför konkurrenterna.

Det handlar lika mycket om känslor som vad er produkt eller tjänst erbjuder.

Om ni bara listar era selling-points för erbjudandet kommer det inte att bli intressant eller spännande.

Att förfina er unboxing-upplevelse kommer att hjälpa er skapa en kraftfull företagsberättelse. Istället för bara ord ger ni kunderna ett konkret bevis på era värden.

 

Det gör ett bra första intryck

E-handel har mycket färre beröringspunkter mellan företag och kund än i fysisk butik. Det betyder att köp online enkelt kan upplevas kliniska och opersonliga, så det är viktigt att dra nytta av de beröringspunkter ni har. Leveransmomentet är en fantastisk möjlighet att påverka hur kunderna känner för sina köp och i förlängningen ert företag. Ett snyggt och väl presenterat paket gör underverk.

 

Skapa förtroende för ditt företag

Unboxing-videor presenterar en produkt utan distraktioner eller dolda budskap av annonsörer eller påträngande butiksbiträden.

En upplevelse inspelad av en kund som redan har köpt din produkt / produkter och därför inte har något att förlora genom att skapa en videologg av deras erfarenheter av ditt företag. Det ger konsumenten möjligheten att se en känsla av förtroende, i sin tur kan ditt företag erkännas för dess trovärdighet.

Förutom att bygga förtroende ger användargenererat innehåll en förväntad kundupplevelse av att köpa er produkt före det faktiska köpet.

Tänk på att detta är första gången en potentiell kund stöter på en upplevelse av er produkt, utan att ha en fysisk upplevelse själva, kommer användargenererade recensioner att validera kundernas förtroende. Inte bara för produkten / produkterna utan också förpackningarna.

Med det sagt är det inte bara viktigt att bygga förtroende för framtida kunder utan att upprätthålla ett fortsatt förtroende hos återkommande kunder.

Att möta kundens fortsatta förväntningar på ert företag kommer att bygga kundlojalitet och vara bra för återkommande köp.

 

Det driver kundlojalitet

Inom e-handeln är kundlojaliteten en viktig ingrediens för att driva försäljning. ”Sista” intrycket är lika viktiga som första intrycket.

Att ha en strategi för att vårda sina kundrelationer är ett måste för alla som driver en e-handel. Ur ett ekonomiskt perspektiv är långsiktiga kundrelationer mycket mer lönsamma än att behöva använda resurser för att skapa nya.

Men dessa relationer är inte lätta att bygga och befinner ni er i en konkurrensutsatt marknad blir en redan svår uppgift ännu tuffare. Enligt en större studie är det mellan 60% till 80% som aldrig handlar av samma företag igen, produkt eller tjänst, även om de tidigare varit nöjda.

Detta beror på att lojalitet inte bara handlar om produkten eller tjänsten är ”bra”. Det som gör att kunder kommer tillbaka och handlar är när ni har den extra ”wow-faktorn” som skiljer er från mängden. Detta måste inte betyda att en kund aktivt stannar upp och uttrycker sin positiva erfarenhet av ert företag. Kunderna förväntar sig en bra upplevelse och målet här är att överträffa dessa förväntningar så att kunden medvetet eller omedvetet får en bra uppfattning om företaget.

Ni kanske har en utmärkt produkt som kunder är nöjda med men det är mycket svårt att dra nytta av detta om ni inte ger dem en unik upplevelse.

 

5 sätt att bygga en varaktig unboxing-upplevelse

När ni bygger en unboxing-upplevelse kan det vara svårt att veta var ni ska börja. Men om ni delar upp en unboxing i de olika delarna av upplevelsen gör detta processen mycket lättare. Nedan listar vi de fem viktiga delarna som utgör alla minnesvärda unboxing-upplevelser.

Märkta lådor

När era varor levereras vill ni att kunderna direkt ska veta vem de är ifrån. Medan vanliga lådor är billigare går ni miste om en värdefull möjlighet att bygga varumärkesmedvetenhet. Dessutom finns det inget som är bättre på att förstärka de positiva känslorna över ett köp som en iögonfallande låda.

 

Unikt förpackningsmaterial

Konsumenterna är mer medvetna om förpackningarnas miljöpåverkan. Att använda material som inte kan återvinnas kan i sin tur kan skada ert företag – med kunder som delar en ”negativ” unboxing-upplevelse.

Å andra sidan, att välja miljövänliga och återvinningsbara material, som jute eller kork, kan stärka företagets rykte och image.

Produktpresentation

Hur produkterna är ordnade i lådan avgör hur tilltalande unboxing-upplevelsen är. Det är det sammanlagda utseendet på en unboxing som gör den värd att dela. Att ordna det på ett sätt som ger era kunder något att glädja sig åt (och ta bilder av) är nyckeln till att göra ett varaktigt intryck.

Gratis prover

Detta är ett av de mest effektiva sätten ni kan skapa den viktiga mervärdesuppfattningen. Små detaljer är det som gör varje unboxing-upplevelse unik och minnesvärd för kunden – och vad som gör att de vill komma tillbaka.

Så varför inte slänga in ett gratisprov för en annan produkt, en rabattkod på nästa beställning eller till och med bara en liten påse godis för att säga tack.

Var personliga

Vet ni vad folk inte gör tillräckligt av idag? Sätta sig ner och skriva ett brev förhand. Okej, så kanske farfar eller mormor gör det men tänk på hur speciellt det känns när det kommer med ditt namn i posten.

Tänk nu på hur era kunder kan reagera över att få en handskriven lapp eller ett sött personligt meddelande med sin beställning.

 

Sammanfattning

Den unboxing-upplevelse som ni erbjuder era kunder säger mycket mer om ert varumärkes-etos än ni kanske tror.

För e-handlare är framgången beroende av att ge kunder en minnesvärd upplevelse. Hur ni väljer att presentera er produkt kan vara skillnaden mellan att erbjuda något unikt, eller något som kan köpas var som helst.

 

Sälj online med en komplett e-handelsplattform från Starweb

Ingen annan följer upp och stöttar e-handlare såsom Starweb gör, hela vägen från plattform och ekosystem till att ge slutkunder en underbar köpupplevelse i e-handeln. Starweb jobbar utifrån “varför” och ser till helheten med tillväxt, ett komplett ekosystem med automation och med en support i världsklass.

STARTA PROVBUTIK