Att lära sig av konkurrenternas e-postmarknadsföring – en guide

Ni kanske tycker att er e-postmarknadsföring är väldigt bra och att man inte behöver titta på vad konkurrenterna gör. Men, den kan säkert bli ännu bättre och att kika på vad andra gör och hur de gör just sin e-postmarknadsföring är väl värt mödan. I den här artikeln går vi igenom vad ni ska titta efter.

 

Börja prenumerera på era konkurrenters mailutskick

Så, ta fram era toppkonkurrenter och klicka i för att prenumerera på deras nyhetsbrev. Ni kan till och med skapa en egen flik i inboxen eller tagga upp dem för att lättare få en överblick över alla erbjudande och content som deras och dina potentiella framtida kunder då får.

Se hur deras efterköpsmejl ser ut

Det kan till och med vara smart att göra ett eget köp på deras webbshop för att se hur de tar emot en order, hur deras bekräftelsemejl och andra utskick ser ut. Det ger en fin inblick i hur deras kunder (och kanske dina framtida kunder) får uppföljning. Att titta lite extra noga på är deras bekräftelsemejl, att analysera det kan ge en uppslag av nya idéer. Kanske de ber sina nya kunder att uppdatera sina profiler eller så uppmuntras dem att ladda ner en mobilapp. Du får också en inblick i hur ofta de gör utskick och hur de använder kunddata för att skräddarsy mejl baserat på kundtyp eller segment.

Ta en titt på konkurrenternas landningssidor

De kan löna sig att låna några bra call to actions eller en snygg design på en landningssida. Använder era konkurrenter olika landningssidor för olika kampanjer? Skickar de mejlmottagare till produktsidor? Ett fint och bra knep är att titta på länken mellan mejlen och landningssidor. Matchar landningssidan med innehållet i mejlet? Är det visuella lika? En Take away är att se om de gör det lättare för sina kunder än vad du gör.

Hur ofta skickar dina konkurrenter sina mejl

Det kan vara svårt för marknadsförare att hitta den där perfekta mejlfrekvensen. Frågar man kunder säger de att det får mejl för ofta – det betyder dock inte att skicka dem så ofta inte fungerar. Att ha en lite högre frekvens kan ge bra resultat, särskilt under helg eller högtider då konsumenter är ute efter att köpa. Men, en alltför hög frekvens på utskick har negativ påverkan och stör prenumeranterna. Det innebär också en risk om de börjar rapportera dina utskick som spam. Hur löser konkurrenterna det här? De kanske skickar på många olika tidpunkter och väljer sina tillfällen mer noggrant? Här är det värt för er att göra lite egna experiment och testa.

Slå dina konkurrenter med erbjudande

De gäller att samla all den här informationen och se mönster för att få en fördel gentemot konkurrenterna. T. ex. de kanske skickar ut sina mejl på väldigt förutsägbara tidpunkter och dagar. Vet du när så kan du skicka dina mejl innan de hinner göra det. Det betyder att dina mejl sen delvis sammanfaller med dem, vilket kan vara effektivt. Titta på dina konkurrenters trender för mejlkampanjer – det finns verktyg för det. Att titta på mönster och trender är mycket användbart.

Summering

Din egen e-postmarknadsföring kan vara bra och ge resultat, men det finns alltid något du kan förbättra och lära dig av dina konkurrenter. Konkurrensanalys på dina rivalers e-postmarknadsföring är lätt att göra, och det finns mycket användbar information att hämta om du vet vad du ska leta efter. Börja arbeta med företagets personlighet redan idag eller ta hjälp att nå dit.