Instagram marknadsföring 2021: Vad e-handlare behöver veta

Instagram-marknadsföring är viktigare än någonsin.

Instagram rapporterar att över ”200 miljoner Instagrammare besöker minst en företagsprofil dagligen och 60% av dessa säger att de upptäcker nya produkter på Instagram.”

Lär dig hur du använder Instagram för att nå din målgrupp, öka trafiken, generera leads och försäljning med den här guiden.

 

Instagram-marknadsföring är fördelaktigt för ditt företag

Instagram-marknadsföring är hur företag driver varumärkesmedvetenhet, interagerar med fans och introducerar människor till spännande tjänster och produkter.

För att nå Instagramanvändare, kallade Instagrammers, utvecklar företag estetiskt tilltalande innehåll i kombination med övertygande beskrivningar och sökbara hashtags.

Instagram marknadsföring ger ditt företag en fördel genom att:

  • Hjälpa din målgrupp att upptäcka nya produkter eller tjänster.
  • Öka webbplatsbesöken och skapa intresse för ditt varumärke.
  • Öka försäljningen

 

Optimera din företagsprofil

Din profil är det första steget för att bygga en framgångsrik Instagram-kanal och få det antal följare du vill ha. Ditt företagskonto har 150 tecken för att fånga uppmärksamhet, visa värdet och uppmuntra användare att engagera sig. Använd utrymmet väl!

Börja med att skapa ett Instagram-konto med ett användarnamn som är detsamma som eller liknar det du använder på andra sociala medieplattformar. Bygg sedan en profil som är minnesvärd, lätt att hitta och ger Instagrammers en uppmaning (CTA).

 

1. Skapa en övertygande bio

Kort betyder inte tråkigt. Använd utrymmet för att dela rika men okomplicerade ord som berättar exakt vad du gör och hur du hjälper dem.

Till att börja med, se över ditt företags value proposition för att pin-pointa det viktigaste du vill att Instagram-följare ska känna till.

Skriv sedan några välvalda meningar med din målgrupp i åtanke. Gå nu igenom och stryk bort alla onödiga ord. Justera din Instagram-bio tills den är kortfattad och minnesvärd.

Var inte rädd för att lägga till en relevant emoji, som Zalando gör i sin bio.

 

 

2. Lägg till ett sökord som söks mycket och matchar ditt varumärke

Liksom Snapchat, Pinterest, LinkedIn och andra sociala kanaler hjälper Instagram användare att upptäcka innehåll med hjälp av söktermer. Här ska du inte packa en massa sökbara fraser utan ett eller två sökord med hög trafik.

Varför är detta särskilt viktigt 2021?

Eftersom Instagram testar en ny sökfunktion som gör det möjligt för användare att se profiler och innehåll om sitt sökämne. Så, om du optimerar din Instagram-bio och skapar innehåll kring dina kärnvarumärkeserbjudanden, har du större chans än någonsin att nå din målgrupp och få nya följare.

 

3. Lägg till en CTA / call to action

Ingen bio är komplett utan att berätta besökare vad de ska göra. Lägg till en uppmaning (CTA) och en klickbar URL (kallas även en länk i bio) för att driva trafik till din webbplats, landningssida etc.

 

5 steg för att skapa en bra Instagram-marknadsföringsstrategi

För att lyckas på Instagram krävs det ett fokuserat tillvägagångssätt som är utformat för att vinna, tilltala och locka din målgrupp. En marknadsföringsstrategi på Instagram innebär att du har tydliga mål så att du kan vidta målmedvetna åtgärder enligt en förbestämd plan eller schema. Genom att följa dessa steg kan du utforma en plan för att nå din målmarknad.

 

1. Identifiera dina mål för Instagram

Ditt e-handelsföretag vill öka varumärkesmedvetenheten och intäkterna detta kvartal. Förvandla det till ett Instagram-mål genom att identifiera mätvärdena som du spårar med hjälp av analysverktyg.

Du kan till exempel spåra tillväxten av nya följare eller potentiella kunder skapade från klick på profillänkar på din webbplats och Instagram-analys. Ditt mål kan vara att öka nya följare eller öka trafiken till webbplatsen med 25% under första kvartalet.

 

2. Förstå vem som är din målgrupp på Instagram

Det är ingen idé att posta bara för att man idag ska posta. Skapa varje Instagram-inlägg med din målgrupp i åtanke. Inte vad du vill att de ska veta eller se. Utan vad det är de vill se. Gör detta genom att lära känna din publik online, vilka enheter de använder, vilka andra företag de följer och vad de förväntar sig av ditt varumärke.

 

3. Studera vad dina konkurrenter gör

Konkurrensanalys bör vara en integrerad del av din Instagram-strategi. Genom att analysera vad dina konkurrenter gör och hur deras följare reagerar kan du identifiera luckor i deras plan. När du väl har hittat sätt att särskilja ditt företag från deras, kan du dra nytta av dessa marknadsföringsluckor för att leda trafik till din Instagram-kanal.

 

4. Skapa en månatlig redaktionell kalender

Att vara konsekvent är nyckeln till framgång på Instagram. Inte bara för att tillfredsställa dina följare utan för att förbli relevant i Instagram-algoritmen. Det är dock nästan omöjligt att vara konsekvent om du inte använder en redaktionell kalender. Med ett bra verktyg för social media-management kan du visuellt planera ditt flöde i förväg för optimalt engagemang.

 

5. Engagera dig med din målgrupp

Instagram är en social plattform och att interagera med din publik är det enda sättet att din kanal verkligen kommer att växa. Att engagera sig med målgruppen inkluderar att svara på kommentarer och privata meddelanden. Men du bör också gilla och kommentera dina följares inlägg.

 

Bonustips om Instagram-marknadsföring du behöver känna till

Marknadsföring på sociala medier ger dig inte många snabba vinster. Istället är det ett långt spel som du kan bara kan vinna på genom att ha en bra strategi och planerade åtgärder.

 

1. Delta i varje kommentar

Varje gång en person kommenterar signalerar det till Instagram att ditt varumärke är relevant och värt att visas i dina följares flöden. Men att svara på Instagram-användarnas kommentarer visar fansen att det finns en människa bakom logotypen.

Dessutom hjälper svaret på kommentarer att hålla igång konversationen och uppmuntrar andra att delta.

 

2. Förfina och lära av varje taktik

Det är få saker som fungerar direkt, särskilt i början. Men genom att granska konkurrenter och genom trial-and-error kan du ta reda på vad som fungerar. Kom igång genom att testa olika Instagram-bildtexter, hashtags och inläggsformat.

 

3. Prova olika typer av innehåll

Även om Instagram började som en fotoplattform utvecklades den till att erbjuda många former av interaktivt innehåll. Från IGTV-tutorials till Boomerang-videor och Reels, en blandning av olika typer av innehåll håller ditt flöde intressant. Dessutom kan du använda influencer-marknadsföring för att nå engagerade grupper.

 

Slutsats

Även om det finns mycket att lära sig om Instagram är det absolut viktigaste att komma ihåg att vara konsekvent, interaktion och strategi är hur du driver handling. Att publicera snyggt innehåll skapar ett estetiskt tilltalande flöde. Men att blanda det med de mer råa Instagram-stories visar din personliga sida medan annonser hjälper dig att nå nya människor.

När du väl har utvecklat en relation till dina följare kommer de att dela mer av ditt innehåll, upptäcka nya produkter och njuta av att shoppa hos dig.