Hur man ställer in sin första Google Shopping-kampanj
Google Shopping annonser är ett fantastiskt spännande sätt att visa upp produkter och öka trafiken till webbplatsen, det ger handlare möjlighet att visas på sökresultatsidor baserat på deras produktdata. I den traditionella textannonsen avgör annonsauktioner vilken annons som visas baserat på vem som budar på sökord som sökfrågan är relevant för. Med produktannonser, Google Shopping, kan en handlare få mer visuella annonser som direkt länkar till produkter. Om ni är intresserade av att lära er att skapa en kampanj och få användare att shoppa, läs vidare!
Så hur ser shoppingannonser ut? Här är ett exempel för sökfrågan, ”iphone 11”:
På höger sida finns shoppingannonser som markeras i rött. Var och en innehåller en bild av produkten som annonseras samt titel, pris och butiks-URL. Det är också möjligt att tillhandahålla ytterligare information, som returpolicy eller produktrecensioner. Att kunna tillhandahålla specifik produktinformation är den största styrkan i Shopping-kampanjer, eftersom kunder som klickar på dessa annonser är mycket intresserade av att köpa.
Shoppingannonser har också en helt egen specialflik, Shopping. Genom att klicka på den fliken kan användarna se ännu fler resultat, som kan filtreras efter egenskaper som pris, kategori eller märke.
Komma igång med Google Shopping
Så hur skapas dessa typer av kampanjer?
Till att börja med måste lagret laddas upp till Google Merchant Center i det som kallas en dataflödesfil. Starweb erbjuder en Merchant Center-integration som hjälp, men det går också att ladda upp ett flöde manuellt som kalkylark eller XML-fil. Informationen i shoppingflödet måste vara noggrann och anpassad till Googles produktdata och även allmänna shoppingpolicyer. Produktdata är avgörande för Googles bestämning av vilka sökfrågor som är relevanta för vilka produkter. Vid den första uppladdningen kan Google ta några dagar att genomsöka genom flödet och antingen godkänna eller underkänna produkterna. Merchant Center är ett bra sätt att se problem med produktinformationen på ett ögonblick och vidare adressera produktinformation som för närvarande saknas och kan hjälpa till att kategorisera era produkter i shoppingnätverket.
När shoppingflödet i Merchant Center är inställt är det dags att börja ställa in en Google Shopping-kampanj i Ads (tidigare Adwords).
Google Ads -> Google Shopping
Först måste en ny kampanj skapas. För att göra detta, hitta fliken Kampanjer i AdWords-gränssnitt. Välj ”Shopping”
Nästa sida kommer en tvåstegs installationsprocess för kampanjinställningar och annonsgrupper. Tänk på att om ni ännu inte länkat Google Merchant Center till AdWords-kontot kommer den här delen att markeras med information om hur man synkroniserar dessa två konton.
Välj ett namn som är relevant för kampanjen och därefter ska även följande ställas in, innan ni kan gå vidare till nästa steg:
- Budgivning & budget (mer om detta nedan)
- Kampanjprioritet
- Nätverk
- Enhet
- Plats
- Start / Slutdatum
Ställa in en budget och bud
Eftersom Google Shopping debiterar varje klick, vill ni se till att varje klick bidrar till önskat resultat. Men hur ser man till att inte slösar bort pengar på Shopping-kampanjer? Att försöka hålla CPC (kostnad per klick) lågt kan hjälpa men om buden är för låga visar Google inte annonserna så ofta. Det handlar om att hitta en bra balans mellan att vara kostnadseffektiv och få anständig trafik genom shopping-annonserna.
Men hur mycket pengar är bra att börja med?
Är man ny på Google Ads eller Shopping-kampanj rekommenderar vi att man börjar med en låg månads/dagsbudget som man är säker på att man klarar av och sen börjar succesive öka den efterhand för att nå de mål man önskar.
Anledningen till detta är enkel.
I början görs det alltid misstag och eftersom varje misstag kostar pengar är det bättre att hålla annonsutgifter låga.
Medan ett lågt bud inte riktigt kan skada en kampanj, kan ett initialt högt bud spendera budget som var avsatt för testning. För att säkerställa att Google Shopping är lönsam måste ni först fokusera på kvalitet i trafiken, inte kvantitet.
Trafik av hög kvalitet innebär höga CTR, låga avvisningsfrekvenser, bra konverteringsgrad och goda vinstmarginaler.
När ni är säkra på att trafiken är av hög kvalitet kan kampanjen skala genom att öka era bud.
Skapa Google Shopping-annonsgrupper
I nästa steg måste ni välja en annonsgruppstyp.
Välj mellan två alternativ: Annonsgrupper för produkt-shopping eller presentation-shopping.
Låt oss titta på skillnaden mellan dessa två annonsgruppstyper.
Produktannonser kontra Presentationannonser
Produkt Shopping-annonsgrupper är de vanligaste Shopping-annonserna. De är de ”vanliga” produktannonserna vi har pratat om i den här artikeln.
För dessa annonsgrupper behöver man inte skapa enskilda annonser eftersom Googles algoritmer kommer att ta hand om det baserat på produktflödet.
Produktannonser fungerar bäst för specifika söktermer, till exempel ”Röd iPhone 11 Pro”. När användare använder dessa typer av sökfrågor har de en ganska bra idé om vad de letar efter.
Showcase-shoppingannonser dyker upp för mer allmänna, breda produktrelaterade söktermer som ”Apple telefoner eller smart phones”.
Detta gör det möjligt för butiker att gruppera ett urval relaterade produkter för mer generiska sökfrågor. Dessa hjälper sökare att upptäcka den produkt de letar efter när de väljer från en mängd olika säljare.
Medan den här annonstypen fungerar både på mobila och stationära enheter visas de flesta presentation Shopping-annonser endast på mobil.
Eftersom dessa annonser ser lite annorlunda ut än Standard Shopping-annonser, kräver de mer arbete för var och en av annonsgrupperna.
Så här ser respektive annonser ut. Bildkälla
Avsluta Skapa shoppingkampanjen
När ni har bestämt er för den önskade fyller ni i extra inställningar och trycker på ”Spara” längst ner på sidan för att skapa kampanjen.
När den nya Google Shopping-kampanenj har skapats kommer ni att ha en kampanj, en annonsgrupp och en produktgrupp.
Grattis, ni har precis slutfört en egen Google Shopping-kampanj! Woohoo! Om de godkänns av Google kommer produkterna nu att visas online i ett format som visar sökarna en produkt som är relevant för vad de letar efter på ett tydligt och effektivt sätt. Precis som PPC-annonser (pay-per-click) debiteras ni bara när någon faktiskt klickar på annonserna. Google Shopping Network erbjuder en helt ny värld av sökmöjligheter och med fortsatt optimering av kampanjen och underhåll av Googles bästa praxis är er shoppingkampanj på sin resa mot framgång!
Det finns mycket som Google har att erbjuda som hjälp. En bra källa är alltid AdWords Hjälpguide som kan ytterligare förklara vissa viktiga definitioner och funktioner i AdWords. Om ni vill ha ytterligare hjälp, har vi på Starweb ett team av specialiserade, AdWords-certifierade proffs som är redo att skapa, hantera och optimera ert konto.