Google Ads utökar sina textannonser
Alla som har suttit med Google Ads (tidigare Adwords) vet hur svårt det kan vara att lyfta erbjudanden och USP:ar på 23+35+35 tecken. Jag vet inte hur många gånger svetten har lackat och hjärnan har gått på högvarv för att jag sitter med x antal tecken för mycket.
Nu har Google tänkt om och dels tagit bort textannonserna från högerspalten i sina sökresultat. Istället ligger textannonserna högst upp och längst ner i sökresultaten. Och rymmer mer text! Givetvis en lösning för att sökjätten ska få mer klirr i kassan när annonserna fortsätter att dominera bland sökresultaten – men framförallt en fantastisk möjlighet för oss annonsörer!
Numera får du som annonsör plats med tre rubriker á 30 tecken per rubrik. Samt två beskrivningar innehållande max 90 tecken vardera. Jag vet inte hur det är med er, men mina senaste annonser hade jag inga problem att utforma. Det blev plötsligt mycket lättare att lyfta både USP:ar, speciella erbjudanden och säljande texter i annonserna.
Se exempel på hur det ser ut enligt det gamla formatet:
Och se exempel enligt nya formatet för Google Ads:
Obs! Om du fortfarande tycker att det är lite knepigt och känner att du behöver du hjälp med din annonsering kan du läsa mer om Starwebs Google Ads paket här.