Google Analytics med köpstatistik

I Google Analytics får du statistik som man i vanliga fall bara hittar i system för 100.000-tals kronor. Du kan se vilka klick som leder till köp, vilka varor som är de mest köpta, vilka köp som har avbrutits och i vilken stad besökarna bor i.

 

  • Se vilka klick, och vilka sökord som leder till köp
  • Se vilka produkter som handlas mest
  • Se intäkt totalt, per produkt eller genomsnittlig order
  • Se vart besökare kommer ifrån på en världskarta
  • Se återkommande besökare och hur länge de stannar

KOM IGÅNG NU!

Google Analytics Logo

Ett fantastiskt statistikverktyg

I exemplet på bilden ser du förvärv och hur många transaktioner som skett i din butik genom:

  • Organic Search = Organisk sökning är vanliga sökningar på Google där någon klickat på din länk
  • Paid Search = Betald sökning är klick genom annonsering på Google Adwords
  • Direct = Besökare som redan känner till din sida och skriver in ditt domännamn direkt i sin webbläsare
  • Social  = Klick genom sociala medier som Facebook mfl
Google Analytics E-commerce och Starweb

Vilken information fångas av Google?

All information om besökaren, deras webbläsare, land/stad etc, samt e-commerce delen som hämtar genomförda köp – vilka varor kunden har köpt, hur mycket de har handlat för osv.

Med hjälp av den informationen kan du enkelt följa trender, se vilka produkter som handlas mest, om det är en säsongsprodukt, om produkten handlas över hela året, samt mycket mer!

Vad kostar funktionen?

Starwebs pris för funktionen är 0 kr/mån utan startavgift. Avtalstiden är 1 mån.
Funktionen ingår i samtliga Starwebs butiksstorlekar.

Kontaktuppgifter

Börja med att skapa ett konto hos Google Analytics och gärna även Google Adwords. Hör sedan av dig till oss eller ange ditt spårnings-id från Google i ”Mitt konto > Statistik” i din administratörsdel.

Guide för att aktivera e-commerce statistiken i Google Analytics och börja spåra dina kunders beteende och sökord:
https://support.google.com/analytics/answer/1009612?hl=sv