Frakt och logistik

En fraktpartner hjälper till med allt från fraktavtal, rabatt på emballage och koppling till transportföretag världen över. En logistikpartner hjälper till med allt från lagerhantering till paketering och leverans av dina produkter.

Samtliga partners som presenteras under respektive kategori nedan har kopplingar till Starweb e-handel så att order- och kunduppgifter automatiskt överförs mellan systemen.

Jämför fraktalternativ

Frakttjänster

Utan fraktavtal, kundregistrering eller krångliga frakttermer

För dig som har ett mindre eget lager och som skickar mellan 1-10 paket i om dagen.

Mindre manuell hantering, utan att behöva klippa-och-klistra-in kundens adressuppgifter. Få automatiskt fram priser hos den bäst lämpade speditören baserat på din bokning utifrån pris och fraktvillkor.

Frakttjänster

Shiplink

Lagersystem

Warehouse Management System (WMS)

För dig som har ett lite större lager – alternativt använder tredjepartslogistik (3PL).

Med ett lagersystem och ett TA-system kopplat till Starweb e-handel blir hela orderflödet automatiserat. Ongoing är specialiserat inom området Warehouse Management Systems (WMS) för företag inom tredjepartslogistik (3PL).

Ongoing Warehouse

Lagersystem kopplat till Starweb e-handel

Plock och lager

Tredjepartslogistik (3PL)

För dig som inte längre själv vill stå och plocka i lagret utan lägga ut det ansvaret.

När du har vuxit ur ditt eget lager är det skönt att ha någon som kan sköta lager, plocka, packa och emballera.

3PL-företag

3PL

Förmånliga fraktavtal

Sänk dina fraktkostnader

Vare sig du skickar lite eller mycket varor går det alltid att sänka priserna från standardprislistan.

Få bättre fraktpriser genom rätt avtal. Om du använder en 3PL eller Fraktabilligt finns det redan förmånliga fraktavtal som du kan använda.

Fraktavtal

Fraktnätverket

Etikettutskrift och transport

Transportadministrativa lösningar (TA)

Ett TA-system används ofta tillsammans med ett lagersystem (WMS) för att lösa hela transportkedjan.

Efter att varorna är plockade på lagret ska det skrivas ut etiketter, transportfirman ska hämta paketet och kunden aviseras att paketet är på väg via SMS eller mejl.

TA-system

Unifaun TA-systemConsignor TA-system

Vanliga frågor

På ett eller annat sätt måste varan fraktas från leverantör till kund. Det finns många sätt att göra det på och nedan listar vi några.

  • Hur ser ett orderflöde ut?

    • Kund lägger en beställning i Starweb e-handel och får en orderbekräftelse
    • Om du har ett lagersystem (WMS) så skickas ordern dit, annars till ditt affärssystem
    • Lagret (3PL) plockar och paketerar ordern utifrån plocklistan och lagerplats i affärssystemet eller lagersystemet
    • Följesedel skrivs ut och lagersystemet skickar vidare adressinformation till TA-systemet som skriver ut en etikett
    • Etiketten klistras på paketet och informerar transportfirman att hämta paketet
    • Kund aviseras paketspårningsinformation via SMS eller mejl
  • Hur automatiserar man frakt och lager?

    När du väljer affärssystem, se ifall de har stöd för återrapportering av betalningar samt lagerplats.

    Oavsett företagsstorlek kan du få ett automatiserat system genom att använda Starweb + Fortnox + Unifaun + Klarna. Med Starweb som styrande system kan du göra obegränsat med orderjusteringar även efter ordern är lagd, och om du i Starweb lägger till en ny orderrad i en mottagen order ökar den reserverade summan hos Klarna, ordern uppdateras i Fortnox, frakthandlingarna uppdateras med ny vikt i Unifaun. Och allt sker helt automatiskt!

    Du behöver så klart inte använda varken Fortnox eller Klarna, men de fyra systemen är helt i synk med varandra med rätt inställningar.

    Om du har ett mindre lager kan du själv skicka paket genom t ex Shiplink. Då behövs inte ens Unifaun/Pacsoft.

    Om du har ett större lager så rekommenderar vi att du använder tredjepartslogistik (3PL) som hanterar ditt lager och plock-och-pack. Det är smidigt och du kan istället fokusera på din försäljning. Din 3PL ska då använda Ongoing Warehouse.

  • Vad är drop shipping?

    Drop shipping innebär att du inte själv har något lager och att varorna levereras direkt till kund från leverantören.

    Skaffa ett affärssystem och en EDI-koppling så att du säljer varor som garanterat finns i lager hos leverantören. Affärssystemet Specter har stöd för drop shipping, det går annars att lägga ut arbetet på 3PL, t ex DreamLogistics har stöd för drop shipping och Starweb e-handel.

    • Du slipper att ha något lager hemma, att paketera ordrar och du sparar därmed både tid och pengar
    • Om din leverantör är i Sverige eller Europa slipper din kund långa leveranstider med t ex UPS
  • Frakt från flera olika leverantörer

    Om du säljer från flera olika leverantörer, vare sig det är via drop shipping eller ej kan det snabbt bli komplext.

    Antingen måste du själv ha ett större lager och snabbt kunna leverera beställningar i samma sändning till kund, eller använda en 3PL för plock-och-pack och leverans med vald transportfirma.

    Om du har flera leverantörer se till att använda samleveranser, annars kommer kunden få flera paket som ska hämtas ut vid olika tillfällen. Det gör du bäst med en 3PL.

    Diskutera med din 3PL vad du förväntar dig, vad och hur de levererar, samt vad som ska finnas i lager. Det är oftast mer kostsamt med 3PL än att skicka direkt från leverantör(erna), men det beror på hur stor lageromsättning du har.

  • Varför bör jag använda en 3PL?

    Du kan fokusera på din kärnverksamhet och slipper all administrativ hantering som frakt och lager innebär. Se till att öka din försäljning istället!

    Ongoing Warehouse har koppling till 100-tals tredjepartslogistik (3PL) företag i Norden så du kan välja och vraka!

    • Du slipper att ha något lager hemma, att paketera ordrar och du sparar därmed både tid och pengar
    • Oavsett om dina leverantörer befinner sig utomlands så skickar 3PL varorna direkt då 3PL bygger upp ett lager för snabb leverans inom Sverige (eller det land som din 3PL befinner sig)
    • Din kund får en enda leverans eller paket oavsett antal leverantörer (samleveranser)
    • De flesta 3PL kan dessutom hantera returer
  • Vilken transportfirma bör jag välja?

    Posten, DHL, Schenker mfl

    Det finns en mängd olika transportfirmor och du sparar en hel del pengar genom att lägga lite tid på att undersöka vad som fungerar för dina produkter. Hur mycket väger de? Får de plats i brevinkastet? Kan de transporteras med cykelbud?

    Du kan vända dig till din 3PL, eller företag som har färdiga fraktavtal, det går t om att få rabatter på emballage.

    Det är kostsamt att hålla lager och det tar tid att plocka, emballera och skicka beställningar. Räkna på hur stor kostnaden är i timlön och administration, och jämför det med att använda drop shipping eller 3PL.

    • Genom att hantera din frakt själv får du fullständig koll
    • Många affärssystem har koppling till transportadministrativa lösningar (TA) såsom Pacsoft, Unifaun eller Consignor där du enkelt skriver ut etiketter, sköter paketspårning och avisering
    • Starweb har dessutom byggt en smidig direktkoppling till Unifaun och Pacsoft. Där du kan jobba med ordersläpp, och kunden enkelt kan spåra sitt paket