Frakt & logistik

Frakt & logistik

Hantera frakt och lager själv eller lägg ut allt på 3PL

Vilken lagerhantering passar dig?

Ta först ställning till om ni själva ska hantera lagret, eller lägga ut det på tredje part. Man kan uppnå ett nästintill helautomatiskt orderflöde med TA-system, eller få låga priser med fraktavtal.

Alternativt helautomatisera lagret samt plock-och-pack via lagersystem (WMS) och tredjepartslogistik (3PL).

Börja med en demovisning.

TA-systemet hanterar utskrift av transportetiketter, upphämtning av transportör och paketavisering via SMS eller mejl till kund.

Att manuellt hantera transportbokningar tar flera arbetstimmar per dag och det är lätt att göra fel. Unifaun eliminerar onödigt dubbelarbete och överblickar av alla transporter.

Passar företag med eget lager som själv hanterar plock och lager!

2. Shiplink

Få mindre manuell frakthantering utan att behöva klippa-och-klistra-in kundens adressuppgifter. Ger automatiskt det lägsta priser hos den bäst lämpade speditören. Inga fraktavtal eller kundregistrering krävs.

Passar företag med eget mindre lager som skickar mellan 1-40 paket per dag.

3. Fraktavtal

Sänk dina fraktkostnader genom rätt fraktavtal. Utmärkt när du använder ett TA-system. Via 3PL och Shiplink finns redan förmånliga fraktavtal.

Vare sig du skickar lite eller mycket varor går det alltid att sänka fraktpriserna från standardprislistan.

Grossist

Förmånliga fraktavtal på olika försändelsesätt med en rad olika fraktbolag.

Endast 995 kr/år. Starweb kunder har ingen uppstartsavgift.

Pluskontot

Smarta fraktlösningar, bl.a komplett fraktavtal samt rabatt på emballage, inredning, färgpatroner, batterier m.m.

Endast 990 kr/år.

Fraktnätverket

Färdigförhandlade fraktavtal kan halvera dina fraktkostnader. Inga volym eller omsättningskrav.

Starweb kunder har 1000 kr i rabatt – nu 1900 kr i engångsavgift.

Lägg ut ansvaret att sköta lager, plocka, packa och emballera. Ett lagersystem hanterar multilager, avancerad lagerfunktionalitet samt 3PL.

Starweb har en direktintegration till lagersystemet Ongoing Warehouse, specialiser inom Warehouse Management Systems (WMS).

Passar företag som använder 3PL för plock och lager!

2. Specifika 3PL-leverantörer

Spara tid och pengar genom att låta någon annan hantera din logistik. Ditt lager placeras hos en 3PL som expedierar dina beställningar och skickar med valt fraktbolag. Din 3PL kan även sköta returhanteringen.

När du har vuxit ur ditt eget lager är det skönt att ha någon som kan sköta lager, plocka, packa och emballera.

E-3PL

Snabbt att komma igång, med möjlighet att prova på utan bindningstid. Inga fasta avgifter, inga uppstartsavgifter och du betalar endast för det som används. Ingen kund är för liten för att börja med E-3PL.

DreamLogistics

Logistiklösningar specialiserade för e-handel och dropshipping. Förutom 3PL erbjuds tjänster som exempelvis kundtjänst, ordermottagning, produktfotografering m.m.

Givetvis kan du få en kostnadsfri demo av Starwebs system.

Vanliga frågor

  • Hur ser ett orderflöde ut?

    • Kund lägger en beställning i Starweb e-handel och får en orderbekräftelse
    • Om du har ett lagersystem (WMS) så skickas ordern dit, annars till ditt affärssystem
    • Lagret (3PL) plockar och paketerar ordern utifrån plocklistan och lagerplats i affärssystemet eller lagersystemet
    • Följesedel skrivs ut och lagersystemet skickar vidare adressinformation till TA-systemet som skriver ut en etikett
    • Etiketten klistras på paketet och informerar transportfirman att hämta paketet
    • Kund aviseras paketspårningsinformation via SMS eller mejl
  • Hur automatiserar man frakt och lager?

    När du väljer affärssystem, se ifall de har stöd för återrapportering av betalningar samt lagerplats.

    Oavsett företagsstorlek kan du få ett automatiserat system genom att använda Starweb med Fortnox + Unifaun + Klarna. Med Starweb som styrande system kan du göra obegränsat med orderjusteringar även efter ordern är lagd, och om du i Starweb lägger till en ny orderrad i en mottagen order ökar den reserverade summan hos Klarna, ordern uppdateras i Fortnox, frakthandlingarna uppdateras med ny vikt i Unifaun. Och allt sker helt automatiskt!

    Du behöver så klart inte använda varken Fortnox eller Klarna, men de fyra systemen är helt i synk med varandra med rätt inställningar.

    Om du har ett mindre lager kan du själv skicka paket genom ex. Shiplink. Då behövs inte ens Unifaun/Pacsoft.

    Om du har ett större lager så rekommenderar vi att du använder tredjepartslogistik (3PL) som hanterar ditt lager och plock-och-pack. Det är smidigt och du kan istället fokusera på din försäljning. Din 3PL ska då använda Ongoing Warehouse.

  • Vad är drop shipping?

    Drop shipping innebär att du inte själv har något lager och att varorna levereras direkt till kund från leverantören.

    Skaffa ett affärssystem och en EDI-koppling så att du säljer varor som garanterat finns i lager hos leverantören. Affärssystemet Specter har stöd för drop shipping, det går annars att lägga ut arbetet på 3PL, ex. DreamLogistics har stöd för drop shipping och Starweb e-handel.

    • Du slipper att ha något lager hemma, att paketera ordrar och du sparar därmed både tid och pengar
    • Om din leverantör är i Sverige eller Europa slipper din kund långa leveranstider med t ex UPS
  • Frakt från flera olika leverantörer

    Om du säljer från flera olika leverantörer, vare sig det är via drop shipping eller ej kan det snabbt bli komplext.

    Antingen måste du själv ha ett större lager och snabbt kunna leverera beställningar i samma sändning till kund, eller använda en 3PL för plock-och-pack och leverans med vald transportfirma.

    Om du har flera leverantörer se till att använda samleveranser, annars kommer kunden få flera paket som ska hämtas ut vid olika tillfällen. Det gör du bäst med en 3PL.

    Diskutera med din 3PL vad du förväntar dig, vad och hur de levererar, samt vad som ska finnas i lager. Det är oftast mer kostsamt med 3PL än att skicka direkt från leverantör(erna), men det beror på hur stor lageromsättning du har.

  • Varför bör jag använda en 3PL?

    Du kan fokusera på din kärnverksamhet och slipper all administrativ hantering som frakt och lager innebär. Se till att öka din försäljning istället!

    Ongoing Warehouse har koppling till 100-tals tredjepartslogistik (3PL) företag i Norden så du kan välja och vraka!

    • Du slipper att ha något lager hemma, att paketera ordrar och du sparar därmed både tid och pengar
    • Oavsett om dina leverantörer befinner sig utomlands så skickar 3PL varorna direkt då 3PL bygger upp ett lager för snabb leverans inom Sverige (eller det land som din 3PL befinner sig)
    • Din kund får en enda leverans eller paket oavsett antal leverantörer (samleveranser)
    • De flesta 3PL kan dessutom hantera returer
  • Vilken transportfirma bör jag välja?

    Posten, DHL, Schenker mfl

    Det finns en mängd olika transportfirmor och du sparar en hel del pengar genom att lägga lite tid på att undersöka vad som fungerar för dina produkter. Hur mycket väger de? Får de plats i brevinkastet? Kan de transporteras med cykelbud?

    Du kan vända dig till din 3PL, eller företag som har färdiga fraktavtal, det går t om att få rabatter på emballage.

    Det är kostsamt att hålla lager och det tar tid att plocka, emballera och skicka beställningar. Räkna på hur stor kostnaden är i timlön och administration, och jämför det med att använda drop shipping eller 3PL.

    • Genom att hantera din frakt själv får du fullständig koll
    • Många affärssystem har koppling till transportadministrativa lösningar (TA) såsom Pacsoft, Unifaun eller Consignor där du enkelt skriver ut etiketter, sköter paketspårning och avisering
    • Starweb har dessutom byggt en smidig direktkoppling till Unifaun och Pacsoft. Där du kan jobba med ordersläpp, och kunden enkelt kan spåra sitt paket

Hur vill du skicka era produkter?

Ring Starweb på 040-602 09 00 / 08-509 100 00 eller fyll i formuläret.

Dina personuppgifter behandlas i enlighet med vår Integritetspolicy.