Förbered inför design

Gör klart e-handelns innehåll

För att Starwebs designer ska kunna göra ett bra jobb bör innehållet vara på plats innan arbetet påbörjas.

Produkter

Om alla era produkter inte redan är överförda finns det flera sätt att fylla på med innehåll. När produkter och bilder är inlagda i butiken så kan Starweb skräddarsy designen för just er. Det är otroligt viktigt att stå ut bland konkurrenterna och att våga satsa på företagsidentiteten!

Kategorier

Är alla kategorier klara? Om ni behöver redigera eller skapa nya så gör det färdigt innan designarbetet påbörjas. Tänk på strukturen och hur ni vill att besökarna ska röra sig i butiken. Vilka kategorier är viktigast och bör ligga överst, hur ska era underkategorier se ut etc.

Bilder

För bäst resultat bör alla produktbilder ha samma proportioner (bredd × höjd). Alla kategoribilder och bildspelsbilder bör även de ha samma proportioner, det behöver dock inte vara samma som produktbilderna. Produktbilder blir alltid snyggt i kvadratiskt format och bildspelsbilder funkar bäst i liggande format.

Produkt lista

 

Produktbilder – storlek

Alla produktbilder bör vara minst 1500px x 1500px. Starwebs plattform skapar automatiskt mindre varianter av de originalbilder som laddas upp.

 

Bildspelsbilder – storlek

Alla bilder i bildspel bör vara minst 2000px breda. Beskär inte bilden utan skicka så stora bilder som möjligt så anpassar vi dom till lämplig storlek.

Menyer

Fundera på hur du vill placera dina menyer. Vill du använda en horisontell meny, försök att hålla nere antalet alternativ i första nivån för att allt ska få plats på sidans bredd. Rekommenderat max-antal för toppkategorier är 8 stycken.

Logotyp

Logotyper vill vi helst ha i vektorformat (ex. .eps, .ai, .pdf), har ni inte det så kan det fungera med en .png-bild i bra kvalité. Se till att logotypen har en genomskinlig bakgrund.

Moduler

Fundera på vilka moduler ni vill använda. Exempelvis momsväljare (privat / företag), lokalitetsväljare (språk / valuta), nyhetsbrevspopup mm.