Vad är e-handel automatisering? Spara tid, pengar och fokusera på det som är viktigt

Varje e-handlare utför dagligen hundratals småsysslor som tar mellan två och fem minuter. Var och en för sig verkar de försumbara när det gäller tidsåtgång, men sammantaget är de förödande för produktiviteten och tillväxten. Enligt forskning bör man snarare än att fokusera på stegvisa förändringar istället rikta in sig på förbättringar som i grunden kan förändra hur organisationen drivs.

Automatisering av e-handel innebär att ge dig och dina anställda det viktigaste av allt: tid. Och mer än det, ge möjlighet att ägna tiden åt mer värdefullt arbete: marknadsföring, företagsidentitet, utbildning av personalen och försäljning.

I det här inlägget ska vi visa hur automation inom e-handel kan spara tid så att du kan effektivisera, minimera kostnader och ägna dig åt det som är viktigt.

 

Vad är e-handelsautomatisering?

E-handelsautomatisering är en mjukvara som förenklar framförallt kund- och orderflöden och tar bort många, ibland alla, de moment som tidigare har utförts manuellt. Det gör att man kan omfördela arbetsuppgifter och använda tiden på ett betydligt mer smart sätt för att utföra exakt det som behövs. Det är ett sätt för företag att få ut mer av vad de har.

Problemet är enkelt: när en verksamhet växer ökar krav, komplexitet och upprepningar. De system som fungerade förut blir plötsligt alltmer ineffektivt och håller inte längre. Som en följdeffekt väljer företag ofta dyra och tidskrävande lösningar – tid som skulle kunna ägnas åt mer betydelsefulla uppgifter läggs istället på brådskande sysslor, krångliga system och irritation.

Eller så väljer företag att anställa fler. Tyvärr uppväger det inte med människor när det saknas automation. Inte för att undervärdera människor – om något så förstärks deras värde. Människor, särskilt deras tid och kraft, är den mest betydelsefulla resursen.

 

Exempel på automatisering för e-handel

E-handelsautomatisering kan ta sig många uttryck, som exempelvis att tagga kunder för segmentering och marknadsföring, standardisera visuellt försäljningsarbete, rationalisera spårning och bevakning och att stoppa högriskbeställningar. Målet för varje arbetsflöde är detsamma: att förenkla uppgifterna.

Här kommer några exempel på minskade manuella arbetsuppgifter:

  • Färdigställande: Mejla flera olika e-postadresser när en order inkommer, eller är klar att hämtas i butiken
  • Orderjusteringar: Uppdatera fraktsystem, betalsystem, affärssystem och bokföringsprogram när en order uppdateras i e-handeln
  • Lagernivåer: Ta bort slutsålda produkter från att visas och informera marknadsföringsteamet så att de pausar produktannonsen
  • Bästsäljare: Lägg ut tidigare slutsålda produkter att visas på nytt när de har kommit åter i lager
  • Kundlojalitet: Tagga värdefulla kunder för segmentering och påminna kundtjänsten om att skicka ett personligt tackmeddelande, tillämpa rabatter och särskilda leveransregler till kunder med taggar som ”Lojal medlem”
  • Högriskbeställningar: Omedelbart markera och informera internt om högriskbeställningar, exempelvis om en dator-bot snabbt köper allt som finns på lagret
  • Tagga beställningar: Avvakta att ta betalt från kunder som försöker beställa från begränsade fraktzoner/platser. Påminn personalen att erbjuda kunder kredit som de kan använda vid sitt nästa köp eller att ge dem en återbetalning
  • Kundpreferenser: Visa och dölj betalningsalternativ i förhållande till kundkriterier som beställningshistorik, plats och enhet
  • Inplanerade försäljningar: Prisförändringar och kampanjer för förutbestämda tidsperioder
  • Rabatter: Justera priser vid utcheckning utifrån på produktkombinationer, antal och kundens plats
  • Inplanerade produktsläpp: I förväg ladda upp nya produkter och publicera dem samtidigt i butiken, på sociala medier, i appar och övriga försäljningskanaler. Presentera säsongsbetonade marknadsföringskampanjer och produktsläpp

Möjligheterna är oändliga.

 

Hur kan du automatisera din e-handelsverksamhet?

Det är ett stort jobb att skapa interna system och bygga upp anslutningar mellan plattformen och olika verktyg. Starweb är en färdig lösning för att skapa automatiserade orderflöden i e-handeln och i ekosystemet för e-handel.

 

Vem sparar du tid åt med e-handelsautomatisering?

E-handelsautomatisering fungerar bäst när den används för sammanlänkade uppgifter inom olika avdelningar i en organisation, men går även att användas tillsammans med företag utanför er organisation – beroende på vad behoven är.

Följande exempel visar ett litet urval av de automatiseringar du kan skapa med Starwebs plattform i kombination med rätt ekosystem:

 

Automation vid orderläggning

Automatiserade system som samarbetar hela vägen sparar mycket tid. När en order läggs skapar Starwebs plattform automatiskt antingen en order eller en faktura direkt i Fortnox bokföring, beroende på vad som önskas. Om det är en order i bokföringen reserveras köpbeloppet i Klarna/Svea, samt lagersaldona i Ongoing Warehouse ifall man använder ett lagersystem.

När ordern är godkänd och plockad upprättas automatiskt frakthandlingar i Unifauns fraktsystem.

 

Automation vid orderjustering

En befintlig order kan behöva justeras av många olika anledningar. Exempelvis om en produkt på lagret har gått sönder, om kunden ångrar delar av sitt köp, har bytt adress, eller vill utöka ordern med fler varor.

Starwebs plattform kan i efterhand automatiskt uppdatera kund- och orderinformationen i Fortnox bokföring, reservera om det nya köpbeloppet i Klarna/Svea och skapa helt nya frakthandlingar med rätt vikt och orderrader i Unifauns fraktsystem samt Ongoing Warehouse lagersystem.

 

Automation av kunddata

Med Starweb API kan automatiskt kunder taggas utifrån beställningsvärde och förvärvskanal. Förutom att bara skapa segment för marknadsföring och bevarande av kunder kan kundtjänsten genast kontaktas via Slack eller e-post för att skicka ut ett personligt tackmeddelande eller inbjudan till lojalitetsprogram.

På samma sätt kan kundtjänsten, om en vara återlämnas, uppmanas att följa upp vilken kommunikationskanal kunden senast använde sig av – e-post, sociala medier, Messenger eller telefon.

 

Automatiserad marknadsföring

Boosta försäljningen med rätt produkt, till rätt kund, i rätt tid. Fresta kunden att handla mer i kassan, precis före de ska avsluta sin beställning genom merförsäljning. Ifall kunden inte avslutar ordern påminner plattformen att de har en övergiven kundvagn som väntar.

När kunden loggar in, oavsett enhet, finns alla varorna sparade i kundvagnen. En produkt som saknas i lagret kan bevakas av kunden, som automatiskt blir meddelad när lagret fylls på i affärssystemet och lockas till köp.

 

Förenkla

E-handelsverksamheter kan förenkla inventering av lager, frakt och produktrelaterade arbetsflöden. Visualisera hur produkter rör sig i lagret från beställning till försäljning. Se dagligt lagervärde, genomförsäljningsanalys, frekvensrapporter och nyckeltal för underlag att fatta rätt beslut.

När varor börjar ta slut på lagret kan ERP:et skicka notiser till dig eller användas för att skicka e-post till leverantören och beställa nytt för inköp. På liknande sätt kan varor som är slutsålda eller utgångna automatiskt plockas bort och åter läggas ut när de inkommit på nytt.

 

Spara tid med Starweb

Vill du börja effektivisera kostnader och få utdelning för din plattformsinvestering? Starweb kan hjälpa dig att få ut mer av det du har.