Hipp hurra! Version 6 firar 3 år

En tillbakablick på de 3 år sedan vi släppte version 6.

Redan från start var målet att leverera en supermodern e-handel, även i en internationell jämförelse. Med responsiv design i butik och administration, användargränssnitt med dra-och-släpp, och en intelligent snabbkassa anpassad för både B2C och B2B.

En personlig butik med skräddarsydd design och funktioner som uppmanar till köp.

 

2014

Det tog 3 år från idé till lansering av version 6 och den 1 september 2014 hände det!
Med funktioner som produktimport/export med valbara kolumner, flera administratörer med olika behörigheter, relaterade produkter och en hel del annat. Under de resterande fyra månaderna tillkom:

  • Sociala funktioner med produktomdömen, delning och Facebook like
  • Internationellt: Koppla språk och valuta till olika domännamn
  • Google Analytics e-commerce tracking
  • Val av fast eller dynamisk moms på frakt-/betalsätt
  • Internationellt: Språket engelska i butiken
  • Favikon i butiken
  • Breadcrumbs på produkter/kategorier
  • Visa produkter endast för en specifik kundgrupp
  • Upp till 750 varianter per produkt med lagerstatus, EAN etc
  • Chatt i administrationen så sälj/support kommer i direktkontakt med våra kunder
  • Google Shopping för att marknadsföra dina produkter på Google
  • Betalleverantör/Internationellt: Klarna Checkout får stöd för norska, danska och finska samt NOK och EUR
  • Betalleverantör: Klarna faktura och delbetalning
  • Betalleverantör: DIBS Account
  • Betalleverantör: Verifone kort/direktbetalning/faktura
  • Betalleverantör: PayPal
  • Affärssystem: Avancerad direktkoppling till Fortnox nya API
  • Continuous Delivery innebar att vi kunde leverera kod löpande på ett mycket smidigare sätt

 


2015

Utöver många språk tillkom Starweb API och en lång rad tillbehör som rabattkoder, ÅF kundspecifika priser samt kundvagnsimporten.

  • Nytt designtema 2 (Milton)
  • Bakåtkompatibelt Starweb API
  • Internationellt: Språken norska, danska, finska, tyska, franska, spanska i butiken
  • Sortera specifika produkter i valfri ordning
  • Sortera och lägga bilder i olika bildmappar i administrationen
  • Kunna visa ett meddelande i kassan för slutkund
  • Retur- och reklamationssidorna slås samman och ses över av jurist
  • Automatiskt koppla produkters artnr med bildnamn som heter artnr.jpg
  • Addera PDF-dokument till produkter
  • Importera kategorier via Excel-importen
  • Kategoribilder på kategorier för att navigera via bilder istället för meny
  • Tillbehör: Rabatt med rabattkoder
  • Tillbehör: Återförsäljare, kundspecifika priser
  • Tillbehör: Kundvagnsimport för snabborder
  • Avancerad kundfiltrering för att hitta exakt rätt målgrupp

 


2016

Förutom PREMIUM lanseras dessutom fyra omnikanal lösningar!

  • PREMIUM lanseras! Med övergiven kundvagn, merförsäljning i kassan, taggning och produktfiltrering samt bevaka produkter (åter i lager)
  • Betalleverantör: Swish för e-handel
  • Betalleverantör: BABS paylink
  • Betalleverantör: Klarna Checkout får egen tack-sida samt automatisk återrapportering av betalningar, krediteringar samt orderändringar
  • Betalleverantör: Klarna faktura blir B2B-anpassad med möjlighet att välja bland olika leveransadresser för företag
  • Välj specifika produkter/kategorier som ska listas i prisagenter (Prisjakt, Pricerunner, Kelkoo mfl)
  • Factor 12 för stabil och automatiskt skalbar drift i Amazon moln AWS, vilket leder till än snabbare laddtider och extremt bra upptider!
  • Förbättrad SEO med större intelligens och än vassare hantering av bl.a duplicate content
  • Internationellt: Administrationen översätts till Engelska
  • Bättre filtrering och sök i administrationen på produkter, kunder och order med filtrering mellan valda till/från datum, på belopp, specifik rabattkod och mycket annat
  • Dynamiska och intelligenta menyer som uppdateras automatiskt (tidigare fanns endast statiska topp-menyer/kategorier)
  • Kundvagnen sparas automatiskt så fort kund är inloggad
  • Smart kösystem för import- och exportfiler
  • Affärssystem: Hogia Retail avancerad direktkoppling till Hogia nya API med överföring av kategorier, kundmatchning, manuell orderöverföring (utöver automatisk) etc
  • Affärssystem: Förbättrad Fortnox direktkoppling med bättre lagerhantering, kundmatchning, manuell orderöverföring (utöver automatisk) etc

 


2017

Under 2017 har många trevliga funktioner kommit på plats!

  • Nytt designtema 3 (William)
  • Internationellt: Internationell momshantering
  • Elasticsearch sökfunktion för relevanta sökträffar i realtid. Dessutom med filtrering i sökresultatet
  • Elasticsearch massuppdatera produkter med olika taggar. Smidigare administration
  • Betalleverantör/Internationellt: Klarna Checkout anpassas för B2B samt internationell handel. Dessutom kan nu slutkund lämna ett meddelande i kassan även med KCO
  • Internationellt: Förbättrad landsväljare som med intelligens automatiskt väljer rätt land, valuta och språk för kunden
  • Försäljningsrapporter med fyra fantastiska rapporter som berättar om försäljning på olika sätt
  • Förbättrad bevaka produkter (åter i lager) med mycket statistik och möjligheter till återkoppling till varje kund som bevarar en produkt
  • Förbättrad SEO med dubbla beskrivningar på varje kategorisida
  • Förbättrad adresshanteringen med upp till 6 adresser per order. Nu hanteras adress från betalleverantören, folkbokföringsadress, leveransadress etc
  • Smidig CMS-hantering av allt från sidor, produkter, kategorier etc. På varje produkt i butiken finns nu en Redigera-ikon, och i administrationen en ”Visa i butik”-ikon
  • Byt frakt-/betalsätt på mottagen order (tidigare har man endast kunnat justera kostnaderna)
  • Kundimport för import av kunder från andra system inklusive mejlutskick med inloggningslänk för att bestämma nytt lösenord
  • Unifaun och Pacsoft som nästintill automatiserar hela logistikflödet
  • Betalleverantör: DIBS Easy, en supersmart snabbkassa som kommer ihåg kunder

 

Det kvarstår fyra månader innan 2017 är förbi, och inom kort förbättras Hogia Retail direktkoppling med hämta orderstatus, välja lagerställe och bestämma lagerstatus vid produktimport. Runt hörnet ligger även ytterligare tre större funktioner för internationell handel, smarta notiser och smidigare redovisning.

 

Vi ser med spänning fram emot 2018!