Marknadsför din e-butik med TikTok

TikTok är den snabbast växande plattformen med många unga användare. Driver du en e-handel kan du använda TikTok för att marknadsföra företaget och öka försäljningen. Det är ett faktum att TikTok kommit att bli viktigt för e-handlare.

Vad är TikTok?

TikTok är den senaste plattformen inom sociala media som du som företagare kan ha stor nytta av. Inläggen på TikTok består av korta filmer, ungar 10-20 sekunder långa. När användaren går in på TikTok kommer det upp en massa korta filmer som de kan titta på. TikTok är uppbyggt kring snabb visuell underhållning med ett kontant flöde av nya filmer.

Bra att veta:

Som Starwebkund kan du enkelt implementera TikToks videosnuttar på din sajt. För att göra detta behöver du gå in på valfri video och trycka på ”embed”. Mer om det finns här: https://developers.tiktok.com/doc/embed-videos

Marknadsför din e-handel på TikTok

Det är många webbutiker som marknadsför sina produkter på TikTok. Du skapar ett konto och börjar sedan lägga upp korta filmsnuttar. När du marknadsför företaget på Instagram eller YouTube är det viktigt med bra ljus och att det ser snyggt ut. Det är inte lika viktigt på TikTok. Filmerna som du skapar behöver inte handla om något på samma sätt. Du kan skapa en film på när du jättesnabbt lägger ner dina produkter i ett snyggt paket. Det är hela filmen. Filma produkterna och visa hur de används. Du kan även skapa behind the scenes-filmer. I bakgrunden till filmerna har du musik och du kan även säga något.

Bland dom bästa marknadsföringsmetoderna finns adwords. Har du testat Google ADS? Starweb är experter inom ADS.

Fördelar och nackdelar med TikTok

En mycket stor fördel med TikTok är att du snabbt kan få följare. På andra plattformar måste du bygga upp följare över tid då dina inlägg inte har samma prioritet som större konton. Så är det inte på TikTok. Det finns många online företag som bara på en månad fått 20 000 följare. TikTok har en ung publik, så din målgrupp bör vara köpare mellan 20-30 år.

Nackdelen med TikTok är att många användare är unga. De köpstarkaste i samhället har passerat 40 år och håller inte till på TikTok. Du måste också vara mycket aktiv och lägga upp flera filmer varje dag.

Vad tror du om TikTok och framtidens e-handel?